Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ikea ökade försäljningen i samtliga svenska varuhus

Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ikea gör ett nytt miljardlyft och säljer bättre än någonsin på den svenska hemmamarknaden.

Försäljningen ökar med sex procent, till drygt 17,8 miljarder kronor. Men samtidigt har hundratals anställda varslats i Sverige på grund av den digitala omställningen.

– Det är en pågående process, först efter nyår vet vi exakt hur många som slutar på Ikea, säger Sverigechefen Lena Herder enligt DN.

113 miljoner besök på ikea.se och närmare 37 miljoner besök på IKEA-varuhusen. Det har sammantaget bidragit till att Ikea Sveriges försäljning ökar med sex procent, till drygt 17,8 miljarder kronor, för verksamhetsåret 2019. Det skriver Ikea Sverige i ett pressmeddelande.

– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare dem och deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige, i en kommentar.

Försäljning online ökar

Ikea ökar den onlinegenererade försäljningen i Sverige med 33 procent jämfört med föregående verksamhetsår, samtidigt som försäljningen till företagskunder ökar med 29 procent. 

Sverigechefen Lena Herder är nöjd med Ikeas försäljning.Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ikeas köksbutik i centrala Stockholm ökar sin försäljning med 56 procent och samtliga av landets 20 varuhus genererar en positiv tillväxt. Summerat landar IKEA i Sverige på en tillväxt på över 1 miljard kronor, enligt pressmeddelandet.

– Vi gör denna tillväxt på Ikeas hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår då vi genomfört det största förändringsarbetet i Ikeas historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder.

Samtidigt som Ikea sätter större fokus på e-handel och citynära butiker har man varslat 650 personer. Globalt har omställningen lett till varsel av 7500 personer. Det handlar om tjänster som inte behövs i ”nya Ikea”. I andra personalkategorier nyanställer koncernen.

”Vet ännu inte exakt hur många som slutar”

 – Det är en pågående process, först efter nyår vet vi exakt hur många som slutar på Ikea. Man kan bara notera att Ikea globalt ökade till 211 000 anställda senaste räkenskapsåret, säger Lena Herder, enligt DN.

Ikeas resultat i siffror

Total försäljning: 17,8 miljarder SEK (jämfört med 16,8 miljarder SEK förra året)

Besök i varuhusen: drygt 37 miljoner (samma nivå som föregående år)

Besök online: 113 miljoner (ökning med 16 procent jämfört med förra året)

1,7 miljoner kuddar, 5 miljoner varmkorvar samt en halv miljon veggie hot dogs, 1,3 miljoner Glimma värmeljus , 2 miljoner matlådor sålda

2,9 miljoner medlemmar i IKEA Family

*1 september 2018 - 31 augusti 2019

 

Fakta Ingka Group 

Globalt ökar Ingka Group försäljningen i sina varuhus och online med 5 procent till 36,7 miljarder euro. 

Besöken till varuhusen ökar till 839 miljoner besök (838 miljoner) och antalet besökare på ikea.com landar på 2,58 miljarder (+10%). 

Under året öppnade sju nya traditionella Ikea-varuhus, vilket gör att Ingka nu äger 374 varuhus på 30 marknader. För mer information läs bifogat pressmeddelande.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!