Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikeas jättesatsning i Kina – plöjer ner 14 miljarder

Foto: AP / TT / NTB Scanpix

Möbelvaruhuskedjan Ikea investerar motsvarande omkring 14 miljarder kronor för digitalisering av Kinaverksamheten, bolagets hittills största enskilda satsning i landet, rapporterar kvällstidningen Beijing Evening News.

Fyra nya varuhus öppnas och de världsberömda köttbullarna marknadsförs med en app.

– Vi tror starkt på den kinesiska marknaden, säger Ikeas Kinachef Anna Pawlak-Kuliga enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Vid en presskonferens i Peking uppgav Pawlak-Kuliga att Ikea öppnar fyra nya varuhus i Kina fram till augusti 2020. Samtidigt lägger man krutet på online-försäljning. Den svenska möbeljätten gör en satsning i storleksordningen 10 miljarder yuan, ungefär motsvarande 14 miljarder kronor.

Köttbullar via Wechat

Ikea lanserar i samband med detta nya koncept för att locka de kinesiska kunderna, skriver Bloomberg. Bland annat öppnas flera ”mini-Ikea” i Shanghaiområdet. Det är centralt belägna så kallade så kallade showrooms för kunder som inte vill åka ut till varuhusen i ytterområdena. Liknande ”mini-Ikea” finns redan London och New York.

Andra Ikea-grepp för att charma kineserna är att sälja reavaror via lokala e-handelplattformar. Ikea ska också testa att sälja köttbullar via appen Wechat.

Ikeas miljardsatsning syftar till att stärka kundupplevelsen genom utvidgade möjligheter till ”hemmashopping” samt sonderingar för eventuell byggnation av nya säljkanaler under de närmaste tre åren, uppgav Ikea till tidningen.

Har öppnat 27 varuhus i Kina

Den svenska möbelgiganten har 27 varuhus och två upplevelsecentra i 21 städer i Kina. E-handeln lanserades i 227 städer i oktober.

Beslutet markerar att Ikea fortsätter vika av från sin sedan lång tid tillbaka lokaliseringsstrategi, där fysiska butiker satts över e-handel, noterar kinesiska nyhetsbyrån Caixin.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!