Ikea uppger att man tagit beslutet då konsumenternas vanor förändrats. Nu kommer företaget satsa på att bli mer digitalt – via appar och sociala medier.
– Vi vill inspirera människor där de befinner sig – vilket har förändrats radikalt sedan vi startade katalogen för 70 år sedan, säger Per Stolt.
Ikea har gjort flera tester i flera olika länder för att säkerställa hur deras kunder tar till sig information och inspiration. Testerna har även visat att äldre kunder tar till sig innehåller via andra kanaler i dag än Ikea-katalogen, enligt Per Stolt.
Trots det historiska beslutet att lägga ner Ikea-katalogen kommer inget avskedsnummer, då katalogen som gick ut tidigare i höstas är den sista.
Men historien är inte riktigt över för Ikea-katalogen, då Ikea nästa år kommer att släppa en bok om katalogen med ”inspiration och tips om heminredning”.
”Med det sagt; den älskade Ikea-katalogen – som vi känner den i dag – kommer inte att finnas kvar”, skriver företaget i pressmeddelandet.
Ikea-katalogen genom året
1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första Ikea-katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska.
1998: Den första katalogen med ”Ikea för företag” släpptes på internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.
2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.
2001: E-handeln lanseras för första gången i Ikea-historian i Sverige och Danmark.
2016: Nåddes den högsta noteringen då Ikea-katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.
Källa: Ikea