Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ikeas historiska besked: Lägger ned sin katalog

Ikeas marknadschef Per Stolt berättar mer om beslutet att lägga ned företagets katalog.
Ikea lägger ned sin katalog.
Foto: TOMASZ GZELL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Ikeakatalogen har skickats ut i 70 år.
Foto: X / IKEA

Ikea-katalogen är snart ett minne blott.

Efter 70 år väljer företaget nu att lägga ner den populära katalogen.

– Det har inte varit ett enkelt beslut att ta. Men nu startar vi en ny resa, säger Per Stolt, Marknadschef för Ikea Sverige, till Expressen.

Ikea uppger att man tagit beslutet då konsumenternas vanor förändrats. Nu kommer företaget satsa på att bli mer digitalt – via appar och sociala medier.

– Vi vill inspirera människor där de befinner sig – vilket har förändrats radikalt sedan vi startade katalogen för 70 år sedan, säger Per Stolt.

Ikea har gjort flera tester i flera olika länder för att säkerställa hur deras kunder tar till sig information och inspiration. Testerna har även visat att äldre kunder tar till sig innehåller via andra kanaler i dag än Ikea-katalogen, enligt Per Stolt.

Trots det historiska beslutet att lägga ner Ikea-katalogen kommer inget avskedsnummer, då katalogen som gick ut tidigare i höstas är den sista. 

Men historien är inte riktigt över för Ikea-katalogen, då Ikea nästa år kommer att släppa en bok om katalogen med ”inspiration och tips om heminredning”.

”Med det sagt; den älskade Ikea-katalogen – som vi känner den i dag – kommer inte att finnas kvar”, skriver företaget i pressmeddelandet. 

Ikea-katalogen genom året

1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första Ikea-katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska.


1998: Den första katalogen med ”Ikea för företag” släpptes på internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.


2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.


2001: E-handeln lanseras för första gången i Ikea-historian i Sverige och Danmark. 


2016: Nåddes den högsta noteringen då Ikea-katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.


Källa: Ikea

3 saker du alltid borde köpa på Ikea