Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ikea förändrar klassiska logotypen – efter 50 år

Ikea förändrar logotypen minimalt. Foto: JONATHAN NACKSTRAND / AFP

Ikea vill ta ytterligare ett steg mot det digitala och lanserar en förändrad logotyp.

Men för det blotta ögat är det svårt att se exakt vad som har förändrats.

Ikea förändrar sin kända logga.

Det bekräftar den svenska möbeljätten för Expressen.

Det är första gången sedan 1983 som Ikea förändrar sin logotyp, även om den i stort sett har sett likadan ut sedan 1960-talet. 

Men, det rör sig inte om några större förändringar för det blotta ögat.

Så här ser den nya loggan ut:

Medan den gamla ser ut så här:

Och placerar man den gamla och den nya loggan över varandra ser skillnaden ut så här, enligt Designboom.com som har jämfört de två logotyperna:

Före och efter.Foto: Designboom.com

Så resonerade Ikea

Det rör sig om minimala visuella förändringar för det vanliga ögat.

Så pass små att loggan inte behöver genomgå en ny varumärkesregistrering. 

Initiativet till förändring tog fart i takt med att det digitala blir allt viktigare för företag som Ikea.

– Vi gör det här för att loggan i princip har varit identisk sedan 1960-talet, och med tanke på att vi går in i en alltmer digitaliserad värld stärks kraven på att logotypen ska fungera betydligt bättre i fler miljöer än för 50 år sedan. Så det är sprunget ur det, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea i Sverige.

Arbetet med den nya loggan har genomförts av den Stockholmsbaserade designbyrån Seventy Agency

Målet var att bevara orignalloggans utseende men genomföra små justeringar för att anpassa den till digitala plattformar, samt öka läsbarheten och tydligheten.

– Det var aldrig aktuellt att göra någon större förändring av loggan, utan vi ville ta första steget med att renodla och förtydliga loggan och se till att den fungerar i alla kanaler, förklarar Jakob Holmström.

Små men viktiga justeringar

Designbyrån och Ikea har bland annat ökat storleken på texten med 15 procent.

Dessutom flyttades ®-symbolen, som anger att det rör sig om ett registrerat varumärke, in i loggan i stället för att ligga utanför.

Loggans ovala form har även den justerats.

Små justeringar, kan tyckas, men det gör skillnad, enligt Ikea.

– Ja, det gör det. I och med att loggan är så etablerad ville vi inte göra för stort anspråk på den. Och nu när vi ändrar loggan världen över gör vi det på ett väldigt kostnadsmedvetet sätt. Det kommer inte att ske över en natt, utan det rullas ut successivt i takt med att vi hittar naturliga förändringscykler där vi kan byta ut loggan, och då ska de vara snarlika för att det inte ska bli för stor kontrast mellan det gamla och det nya, säger Jakob Holmström på Ikeas pressavdelning.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!