Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ida Wargs pengasuccé – dubblade omsättningen

Ida Warg är en av Sverigest största influencers.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Foto: Ida Warg Beauty

Ida Warg, 34, är en av Sveriges största influencers med hundratusentals följare på Instagram och Youtube. 

Hon drivet också eget skönhetsbolag – som nu gör en rekordvinst, enligt en artikel i Breakit.

– Det har alltid varit en dröm att starta mitt eget varumärke, säger hon till sajten. 

Det går bra för Ida Warg. För tre år sedan lanserade hon det veganska skönhetsmärket Ida Warg Beauty, som till en början riktade in sig på brun-utan-sol-produkter. Men på bara några år har bolaget gjort sig stora både inom hår- och kroppsvård. I dag säljs produktioner på bland annat Åhléns, Lyko, H&M och flera nordiska apotekskedjor.

– Det har alltid varit en dröm att starta mitt eget varumärke, men jag har inte tyckt att de förslag jag fått varit seriösa nog. Om jag ska bygga ett bolag vill jag satsa all in, vara delägare och aktiv i produktutveckling och inte bara göra en kollektion, säger hon till Breakit. 

Ökar omsättningen till 100 miljoner 

Att produkterna är populära syns på bolagets sidor. Förra året ökade nämligen omsättningen från 27 till 56 miljoner kornor. Detta innebar också att vinsten steg från 3 till 13 miljoner på bara ett år. 

– Vi har växt så fort att vi inte riktigt hunnit med, säger Ida Warg.

Förra året blev bolaget också fristående och ägs i dag till 50 procent av Ida Warg och 50 procent av norska distributören Letsfaceit. Bolagets vd, Cecilia Bergman, tror att varumärket kommer att öka omsättningen med 100 miljoner under året.

– Vi ser en trend av många independent-varumärken som fått mer fokus och tar mer plats. Jag tror inte att marknaden är mättad, det finns i stället ett stort intresse att testa något annat än de stora jättarna och de mer etablerade varumärkena, säger Cecilia Bergman.

Bianca Ingrossos sålde sitt företag – värt 200 miljoner 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!