Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Icas kvarg krympte – priset det samma

Icas kvarg krympte från 350 till 330 milliliter. Foto: PRIVAT

När Tim Clark, 34, från Stockholm som vanligt skulle köpa sin drickyoghurt lade han märke till att paketet blivit mindre.

Men priset – det var oförändrat.

– Det är en typ av smyghöjning. Det tycker jag inte alls är bra för mig som konsument, säger han.

Fem andra krympta produkter

Kaffepaketen

Ica valde att plocka bort 30 procent av Gevalias kaffepaket från sitt centrallager efter att de krympt paketen – och samtidigt gjort en oskälig prishöjning enligt Ica. Tidigare har även Zoegas och Löfbergs lila minskat de klassiska 500-gramspaketen med kaffe till 450 gram.

Toblerone

I höstas valde förtaget bakom Tobleronen, Mondelez, att krympa flera versioner av den klassiska chokladkakan. 170-gramskakan minskade till 150 och den som vägt 400 gram krympte till 360. Något som orsakade stor ilska på sociala medier.

Chipspåsar

Våren 2015 valde OLW att minska sina chipspåsar. Tidigare vägde de 300 gram, men de minskade innehållet till 275 gram. Inte långt efter minskade även Estrella sina påsar.

Kopparberg cider

Tidigare fick den som köpte en Kopparberg cider en burk på 50 centiliter. Men företaget har gjort om burken, så numera får man i stället 44 centiliter.

Samarin

Den som hade en orolig mage kunde lugna den med ett paket Samarin med 36 doser. Numera får man dock nöja sig med 18 påsar - alltså hälften.

I tisdags orsakade nyheten om att Ica tar bort 30 procent av Gevalias kaffe från sitt centralsortiment stora rubriker. Anledningen var enligt Ica att kaffebolaget höjt priset på produkten i samband med att de gjort förpackningarna mindre.

 

LÄS MER: Ica rensar ut Gevalia från sina hyllor

 

Men det är inte bara Gevalia som höjt priset i samband med att man minskat förpackningen. När Tim Clark, 34, var och handlade på en Ica-butik i Stockholm lade han märke till att Icas egen drickkvarg blivit mindre – från 350 till 330 milliliter. Men när han skulle betala var priset det samma som innan, berättar han.

– De motiverade med att det var en bättre förpackning. Bättre för Ica kanske – men inte för kunderna, säger han.

Gammal prislapp kvar

Dessutom sitter den gamla prislappen kvar, med det gamla och felaktiga jämförelsepriset.

– Trots att det måste ha gått nästan en månad sedan man bytte förpackningen. Det är inte heller bra, säger Tim Clark.

Tim Clark. Foto: / PRIVAT

Anledningen till att förpackningen minskat är att man bytt maskin, berättar pressansvarig på Ica, Emelie Ericson.

Enskilde handlaren sätter priset

– Men inköpspriset som butikerna har är justerat i förhållande till den här något mindre förpackningen, säger hon.

 

LÄS MER: Kaffepaketen krymper: ”Simpelt trick”

 

På Ica är det den enskilde Ica-handlaren som bestämmer vad de olika varorna ska kosta, även om de kan reglera inköpspriserna centralt.

– Butikerna drivs och ägs av sina egna handlare och de sätter också sina egna priser. Däremot ska det ju uppdateras så att det står 330 milliliter i stället för 350 milliliter på hyllkantsetiketten, vilket butiken nu kommer göra, säger Emelie Ericson.

Men trots att man alltså sänkt priset centralt så är det fortfarande samma pris i butiken.

Råd & Röns chefredaktör: ”Dålig stil”

Det är inte första gången som det skett en paketminskning inom mejeribranschen. Våren 2015 minskade Arla mängden fil i sina paket med en deciliter. Anledningen var att man ville ändra innehållsmärkningen från liter till kilo. Och ett kilo filmjölk motsvarar nio deciliter.

Tidigare har även Kopparbergs cider, OLW:s chipspåsar och Toblerone-chokladen krympt men behållit samma pris.

– Det är dålig stil. Då är det bättre att man behåller sin ursprungliga förpackning och höjer priset. För det är där man landar till syvende och sist, säger Carina Lundgren, chefredaktör på Råd & Rön.

Hon har arbetat med konsumentjournalistik under hela sitt yrkesverksamma liv och har varit chefredaktör för tidningen i 16 år. Under sina år i branschen har hon ofta hört ifrån missnöjda läsare, som reagerat på just den här typen av dolda prishöjning.

– Jag har all respekt för att tillverkare ibland måste höja priserna. Det kan ju bero på världsmarknadspriser och det kan vara annat som gör att man måste höja priserna. Men jag tycker att det ska vara lätt för kunderna som handlar: Det ska vara lätt att se prishöjningar och om det sker prissänkningar så ska det vara lätt att se sådant också, säger hon.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!