Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. Foto: Ica / Magnus GlansMagnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. Foto: Ica / Magnus Glans
Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. Foto: Ica / Magnus Glans
Foto: IcaFoto: Ica
 Foto: Ica

Ica-handlarna som drar in miljoner på din mat

Publicerad
Uppdaterad

53 miljoner i vinst. Det hade landets mest lönsamma Ica-butik förra året. Såväl stormarknader som närbutiker kammade hem miljoner på din mat, visar en kartläggning som DN tagit fram.  

Det går bra för flera av landets 1 227 Ica-butiker. Förra året visade Dagens industris granskning fyra stormarknader  som delat ut en miljard kronor på tio år och i DN:s nya granskning framgår det att såväl de mindre närbutikerna som stormarknaderna gått med miljonvinst under det gångna året. 

Stormarknaden i Västerås omsatte flest miljoner, men det var Ica Maxi i Jönköping som tog hem storvinsten – för andra året i rad.

Stormarknaden omsatte 643 miljoner kronor, och fick ett resultat på 53 miljoner. 

Att butiken ligger nära E4 kan förklara en del av framgången, enligt Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. 

– Det är framför allt entreprenörskapet, läget och handlarens kundkännedom som avgör hur det går, säger han till DN. 

Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund.Foto: Ica / Magnus Glans

Även små butiker blomstrar

I kartläggningen finns även lysande exempel bland de mindre butikerna, Ica Supermarket och Ica Nära, som tagit hem miljoner i vinst. 

Nära-butiken i Fjällboden, i Hemavan, hade en vinst på 11 miljoner medan nära-butiken i Gruvhallen i Grängesberg tog hem 5,4 miljoner i finansnetto. Det är en vinstmarginal på nästan 30 procent.

Bland samtliga butiker hade omkring 20 bolag stor marginal, på 10–20 procent. 

Ica Supermarket i Täby, Stockholm, fick också bra resultat. Butiken redovisade 19 miljoner i vinst. 

Bakom miljonvinsterna

Ordföranden på Ica-handlarnas förbund tror inte på en bestämd väg till framgång. 

– Det är svårt att generalisera, det beror självklart på handlarens engagemang, samt vilken ort man är på, trafikläget, marknadsläget. Vi har också ett starkt varumärke i ryggen. Om man bryter ned det lite grann behöver man ha en förståelse för sin lokala marknad, förstå kunderna, vara investeringsvillig och sedan klara av att driva sin business effektivt i en lågmarginalbransch, säger Magnus Moberg till DN.

LÄS OCKSÅ: Ica-handlarna som tjänade mest 2016.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen