Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ica-handlarna som drar in miljoner på din mat

Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. Foto: Ica / Magnus Glans
Foto: Ica

53 miljoner i vinst. Det hade landets mest lönsamma Ica-butik förra året. Såväl stormarknader som närbutiker kammade hem miljoner på din mat, visar en kartläggning som DN tagit fram.  

Det går bra för flera av landets 1 227 Ica-butiker. Förra året visade Dagens industris granskning fyra stormarknader  som delat ut en miljard kronor på tio år och i DN:s nya granskning framgår det att såväl de mindre närbutikerna som stormarknaderna gått med miljonvinst under det gångna året. 

Stormarknaden i Västerås omsatte flest miljoner, men det var Ica Maxi i Jönköping som tog hem storvinsten – för andra året i rad.

Stormarknaden omsatte 643 miljoner kronor, och fick ett resultat på 53 miljoner. 

Att butiken ligger nära E4 kan förklara en del av framgången, enligt Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. 

– Det är framför allt entreprenörskapet, läget och handlarens kundkännedom som avgör hur det går, säger han till DN. 

Magnus Moberg, ordförande i Ica-handlarnas förbund. Foto: Ica / Magnus Glans

Även små butiker blomstrar

I kartläggningen finns även lysande exempel bland de mindre butikerna, Ica Supermarket och Ica Nära, som tagit hem miljoner i vinst. 

Nära-butiken i Fjällboden, i Hemavan, hade en vinst på 11 miljoner medan nära-butiken i Gruvhallen i Grängesberg tog hem 5,4 miljoner i finansnetto. Det är en vinstmarginal på nästan 30 procent.

Bland samtliga butiker hade omkring 20 bolag stor marginal, på 10–20 procent. 

Ica Supermarket i Täby, Stockholm, fick också bra resultat. Butiken redovisade 19 miljoner i vinst. 

Bakom miljonvinsterna

Ordföranden på Ica-handlarnas förbund tror inte på en bestämd väg till framgång. 

– Det är svårt att generalisera, det beror självklart på handlarens engagemang, samt vilken ort man är på, trafikläget, marknadsläget. Vi har också ett starkt varumärke i ryggen. Om man bryter ned det lite grann behöver man ha en förståelse för sin lokala marknad, förstå kunderna, vara investeringsvillig och sedan klara av att driva sin business effektivt i en lågmarginalbransch, säger Magnus Moberg till DN.

LÄS OCKSÅ: Ica-handlarna som tjänade mest 2016.  

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!