Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Huvudlösa modeller skapar mer köpsug

Huvudlösa kvinnliga modeller gör kvinnor mer köpsugna, visar en ny avhandling.

Huvudlösa kvinnliga modeller gör kvinnor mer köpsugna.

Anledningen: Modellerna är för snygga.

– Då blir det svårt för konsumenten att relatera sig själv till produkterna, säger Hanna Berg vid Handelshögskolan.

Modeller utan huvuden blir allt vanligare hos webbutikerna. Bilderna blir billigare att ta fram då varken smink, hår eller uttryck behöver fixas till perfektion.

Men nu visar en ny doktorsavhandling att bilder på huvudlösa kvinnliga modeller dessutom kan öka köpsuget – åtminstone hos kvinnor.

– De kvinnliga modellerna är väldigt stereotypa och olika den genomsnittliga konsumenten, säger Hanna Berg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

"En skev bild"

Resultaten ställer tidigare studier på ända.

– Det finns en skev bild av att modellerna måste se ut på ett visst sätt men så visar det sig att de inte ens behöver ha huvud, säger hon.

Däremot vill gärna män ha ett ansikte på både kvinnliga och manliga modeller, liksom kvinnor gärna vill ha ett ansikte på manliga modeller.

Doktorsavhandlingen visar också att skyltdockor utan huvuden har en positiv effekt hos kvinnliga expertkonsumenter som kan mycket om mode.

– Har man hög expertis på ett område behöver man mindre detaljer och ett huvud blir störande. Andra behöver helheten för att se accessoarer och smycken, säger Hanna Berg.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!