Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Husqvarna rasar på börsen efter rapportbesvikelsen

Jan Ytterberg, finansdirektör på Husqvarna. Foto: Husqvarna

Husqvarna upplever ett historiskt ras på Stockholmsbörsen efter att ha presenterat en svag delårsrapport. 

Bolaget kommer nu att skrota vissa typer av billigare gräsklippare. 

– Vi pratar om de enklare och billigare produkterna, säger Jan Ytterberg, finansdirektör på Husqvarna. 

Efter att gräsklipparjätten Husqvarna under tisdagen presenterat sin delårsrapport så började aktien dyka. 

LÄS MER: Expert rasar mot SEB:s miljardvinst på bolånen

Finansdirektören: "Inte nöjda med kvartalet"

Både A- och B-aktien var vid lunchtid ner cirka 17 procent – det värsta raset under bolagets tolvåriga börshistoria. 

– Jag vill inte uttala mig om börsen. Marknaden har alltid rätt. Jag kan bara säga att vi inte är nöjda med kvartalet. Det har varit mycket kostnader relaterat till att få ut våra grejer och vi har haft ett råmaterialtryck som vi inte har kunnat kompensera för. Sedan är vårt resultat trots allt 75 miljoner sämre än det andra kvartalet förra året, vilket kanske var det bästa kvartalsresultatet vi haft någonsin, säger Jan Ytterberg, finansdirektör.  

LÄS MER: SEB över förväntan – intäkterna ökar

Tre av bolagets divisioner – Husqvarna, Gardena och Construction –  visar lönsam tillväxt. 

Husqvarnas andra kvartal 2018

Nettoomsättningen ökade till 14 270 Mkr (13 069), vilket motsvarar en valutajusterad* ökning på 7%.

Rörelseresultatet uppgick till 1 925 Mkr (2 002).

Rörelsemarginalen var 13,5% (15,3).

Operativt kassaflöde* minskade till 2 059 Mkr (3 634).

Beslut att ytterligare fokusera på kärnvarumärkena Husqvarna och Gardena och att omstrukturera divisionen Consumer Brands. 

Källa: Husqvarna 

Efterfrågan på robotgräsklippare och andra batteridrivna produkter och åkbara och gå-bakomgräsklippare driver på den 6-procentiga försäljningsökningen hos divisionen Husqvarna. 

LÄS MER: Telias köpfeber: lägger 23 miljarder på danskt bolag

Husqvarnas sänke: Consumer Brands

Men bolaget brottas med ett sänke i form av divisionen Consumer Brands som gick back med 37 miljoner kronor. 

Det handlar om billigare typer av produkter för vanliga konsumenter. 

– Consumer Brands fortsätter gå dåligt med samma försämringstakt i kvartal två som den hade under kvartal ett. 

Vissa produkter hos divisionen kommer framöver att försvinna ur sortimentet. 

–  Vi pratar då om de lägre prispunkterna. Enklare och billigare produkter som är bensindrivna på gräsklipparsidan, traktorer och det som vi kallar för walk behind – gå-bakomgräsklippare som man skjuter framför sig, säger Jan Ytterberg.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!