Saima Ahmad menar att hon blivit vilseledd av tillverkaren, eftersom hon inte fick kex i sina Kitkat. Foto: Bulls
Saima Ahmad menar att hon blivit vilseledd av tillverkaren, eftersom hon inte fick kex i sina Kitkat. Foto: Bulls

Hon kräver Kitkat på choklad för hela livet

Publicerad

Ingen av de åtta Kitkat-chokladkakorna innehöll kex.

Nu kräver Saima Ahmad, 20, att tillverkaren ska ersätta henne – med en livstids förbrukning av choklad.

– Jag hoppas att de ska be om ursäkt till mig, säger hon enligt Daily mail.

Saima Ahmad köpte ett "multipaket" med Kitkat-choklad i december förra året. Men ingen av de åtta chokladkakorna innehöll kex – som en Kitkat bör göra.

"Sanningen är att tillverkare har en plikt att ta hand om sina kunder", skriver den 20-åriga juriststudenten i ett brev till Nestlé som tillverkar Kitkat.

 

LÄS MER: Stina upptäckte brun gegga – i populär hälsodryck

 

Hon menar att kexmissen tyder på ett stort problem – att Nestlé inte tar sin tillverkningsprocess på allvar. Det har nu orsakat henne stor ekonomisk och känslomässig skada, skriver Saima Ahmad i sitt brev.

"Jag har gjort research på det här problemet och funnit att det här inte är en engångsföreteelse utan att det hänt flera gånger. Det finns flera forum på nätet där personer klagat på att de fått Kitkats utan kex", skriver hon.

"Fokusera mer på kvalitén"

Nu kräver hon chokladtillverkaren på en livstids förbrukning av choklad – som plåster på såren för den uteblivna kexfyllningen.

– Jag hoppas att de ska be om ursäkt till mig och i framtiden fokusera mer på kvalitén på deras produkter, säger hon enligt Daily mail.

Om hon inte kompenseras med choklad tvekar hon inte inför att dra chokladjätten Nestlé inför domstol.

"Jag känner att jag blivit vilseledd genom att betala för en produkt som är helt annorlunda från vad den marknadsförs som av Nestlé", skriver hon i sitt brev till tillverkaren.

"Min favoritchoklad"

I brevet intygar hon hur mycket hon älskar choklad – och Kitkat i synnerhet.

"Om jag hade velat ha godis som bara var ren choklad hade jag köpt en Galaxy-chokladkaka", skriver hon i brevet och fortsätter:

"Kitkat är min favoritchoklad, jag älskar dem".

Nestlé har ännu inte kommenterat Saima Ahmads chokladkrav, enligt Daily mail.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen