Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon fick ögonfransar bortryckta – vill varna

När Filippa, 22, skulle göra en ögonfransförlängning slutade det inte alls som hon hade tänkt sig. Foto: / LÄSARBILD
Hennes fransar rycktes bort – trots att hon klagade på att det gjorde ont. Foto: / LÄSARBILD
"När hon bad mig att öppna ögonen så kunde jag inte öppna ena ögat eftersom det var igenlimmat", säger Filippa. Foto: / LÄSARBILD

Filippa Lundwall Alm skulle göra en ögonfransförlängning men fick sina fransar bortryckta under behandlingen.

– Jag förklarade gång på gång att det gjorde ont. När hon bad mig att öppna ögonen så kunde jag inte öppna ena ögat eftersom det var igenlimmat, säger Filippa.

Förra veckan när Filippa Lundwall Alm, 22, besökte en skönhetssalong i Stockholmsområdet gick allt fel.

– Jag hade beställt en tid för att fixa fransarna och det var första gången på just den här salongen, säger Filippa.

I en sms-konversation som Filippa hade med ägaren, som också är den som utför behandlingarna, framgår det att hon har jobbat med ögonfransförlängningar i sex år.

"Ryckte fransarna med pincett"

Väl på plats fick Filippa vänta i 40 minuter efter utsagd tid, men det var först när hon låg på britsen som det började kännas riktigt fel.

– Eftersom jag redan hade gamla fransar på, så skulle de ju tas bort och det gör man genom att skala bort dem. Men hon började rycka med en pincett så att mina egna följde med. Det gjorde så jäkla ont. Det gör ont att noppa ögonbrynen, tänk då hur det känns när det är ögonfransarna?

Hennes fransar rycktes bort – trots att hon klagade på att det gjorde ont. Foto: / LÄSARBILD

Filippa ifrågasatte behandlingen, men fick till svar att personen hade jobbat med det här länge.

– Man ligger där med igentejpade ögon, så man känner sig inte så kaxig, man vågar inte direkt fråga, även om jag frågade flera gånger.

"Det gjorde ont"

Därefter satte personen nya fransar – som när det görs rätt ska fästas i ens egna fransar – men som nu limmades fast direkt på ögonlocket.

– Jag förklarade gång på gång att det gjorde ont. Limmet är dessutom starkt och ska absolut inte ens nå huden. När hon bad mig att öppna ögonen så kunde jag inte öppna ena ögat eftersom det var igenlimmat.

"När hon bad mig att öppna ögonen så kunde jag inte öppna ena ögat eftersom det var igenlimmat", säger Filippa. Foto: / LÄSARBILD

När Filippa såg slutresultatet fick hon en chock.

– Fransarna var klumpiga, det såg jättetrassligt ut och hon hade fäst fransarna i skinnet. Det såg inte klokt ut.

Samma kväll hörde Filippa av sig till ägaren men fick till svar att hon inte skulle få några pengar tillbaka, i stället erbjöd sig ägaren att göra om hennes fransar, något som Filippa tackade nej till.

Agerat korrekt

Men åsikterna går isär.

När Expressen ringer ägaren av salongen säger hon att hon har agerat korrekt och har bett Filippa komma tillbaka för att titta på fransarna.

– Jag tycker att jag har agerat enligt Allmänna reklamationsnämndens regler och har bett henne att komma förbi mig tre gånger för att kunna få chans att se vad hon är missnöjd med. Jag har sagt att jag kan titta på fransarna, men hon har inte velat komma tillbaka. Om jag har gjort något som hon inte är nöjd med så måste jag få se fransarna så att jag kan ta till mig feedbacken, säger ägaren och fortsätter:

– Hon hade kunnat få pengarna tillbaka men jag har inte ens fått en chans att hjälpa henne. När hon sedan gick till en ny salong som plockade bort fransarna så förbrukade hon sin rätt till att få pengar tillbaka.

Hos Allmänna reklamationsnämnden, som prövar tvister mellan konsumenter och företag, finns inga anmälningar mot företaget sedan tidigare.

Vill varna

Nu vill Filippa varna andra för hur det kan gå. Hon uppmanar andra personer som gör ögonfransförlängningar att alltid kolla upp så att personen är utbildad och att salongen har goda rekommendationer.

– Jag har fått jättemycket respons från andra som har varit med om liknande och det är många som tackar för att jag skriver om det här. Jag har haft en hemsk upplevelse, jag kan inte förstå att det blev så här.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!