Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon blev vd för Indiska – köpte sen hela bolaget

Karin Lindahl, vd för Indiska.
Foto: MARC FEMENIA/TT / MARC FEMENIA TT NYHETSBYRÅN
Foto: MARC FEMENIA/TT / MARC FEMENIA TT NYHETSBYRÅN

Ett bolag på gränsen till konkurs i en skoningslös bransch. 

Då bestämde sig Karin Lindahl inte bara för att tacka ja till att bli vd för klädkedjan Indiska – hon tog även över hela ägandet från grundarfamiljen Thambert. 

– Ska man göra det här ska man orka leva i motvind, och det orkar jag, säger Karin Lindahl när hon gästar tv-programmet Dina Pengar. 

Det är nästan 70 år sedan Gnosjö-bon Åke Thambert, som efter många resor till Mellanöstern fattat tycke för varor från Orienten, köpte pryl- och presentaffären Indiska utställningen från dåvarande ägarfamiljen Hulek. 

Konceptet med kläder i naturmaterial med mycket färg och mönster blev en hit, särskilt när man kunde surfa på flower power-vågen på 1970-talet. Filmen "Mitt Afrika", med Meryl Streep i rollen som Karen Blixen, gjorde att Indiskas under 1980-talet safariinspirerade mode blev trendigt. Bolaget växte stadigt.  

Men det var längesedan nu. 

Foto: MARC FEMENIA/TT / MARC FEMENIA TT NYHETSBYRÅN

Köpte ut ägarfamiljen Thambert

De senaste årens rådande ideal "ljust och fräscht" i både inredning och mode ligger inte i Indiskas DNA. Kanske är det en av förklaringarna till att kunderna har svikit. Lönsamheten har brustit och stora förluster har gett betydande skulder i rörelsen. Bolaget har haft stora problem, och kunder har inte förstått vad Indiska vill vara samtidigt som modet inte har ansetts hänga med i utvecklingen. 

Då tackar Karin Lindahl ja till att ta över vd-posten i bolaget. Inte bara det. Hon köper även ut ägarfamiljen Thambert och tar över som ensam ägare. 

– I grunden ser jag en frisk kärna i en tuff bransch. Vi pratar om ett bolag med relativt unikt uttryckt med bra butikslägen, kompetent personal och fina marginaler i grunden, förklarar Karin Lindahl sitt val när hon gästar Expressen TV:s privatekonomimagasin Dina Pengar. 

Foto: MARC FEMENIA/TT / MARC FEMENIA TT NYHETSBYRÅN

"Var inne i något väldigt bra"

Hon har en bakgrund på amerikanska konsultjätten McKinsey, där hon hjälpte bolag – allt ifrån varuhus till matkedjor – med förändringsarbeten, och hon kände väl till detaljhandelns utmaningar med digitalisering, tuff konkurrens och förändrade konsumentbeteenden. Hon rekryterades till Indiska för att leda förändringsarbetet, och var i full färd med att implementera den, när hon fick frågan om att inta vd-stolen. 

– Vi hade kommit ur en rekonstruktion och jag trodde i stora drag på den plan vi hade, vi var inne på något väldigt bra. Under sommaren 2017 stod det klart att det skulle ske en vd-förändring och under hösten gav jag mig efter många diskussioner och funderingar in i ägande. Fördelarna med det är att ledning och styrelse har samma plan och beslutsvägarna är väldigt korta. Nackdelen när man står som ensam ägare är att ägarfrågorna tar en del tid i anspråk. 

Foto: MARC FEMENIA/TT / MARC FEMENIA TT NYHETSBYRÅN

"Man ska orka leva i motvind"

Karin Lindahl fortsätter: 

– Ska man göra det här ska man dedikera en lång tidsperiod till det. Man ska leva med det i vått och torrt, och orka med att leva i motvind för att klara det. 

Och det orkar du?

– Ja. 

"Man har svårt att hämta hem omsättning man tappar på en stängd butik. När vi stängde fem av tolv butiker Norge tvärdog också e-handeln", säger Karin Lindahl.
Foto: Indiska

Köpeskillingen är hemlig, men Karin Lindahl medger att det för henne är en privatekonomisk risk att stå som ensam ägare till Indiska. 

– Retail är kapitalintensivt. Varor kostar varje månad och oavsett hur mycket man säljer måste man betala för sig. Så länge man är i förlust kostar det pengar, så därför är det relativt bråttom att få lönsamhet. Så länge Indiska inte är lönsamt ger det en belastning på ägaren. 

I dag är skulderna i Indiska till stor del avskrivna. Men mycket arbete återstår. Signalordet i strategin för att få skutan på rätt köl tycks vara "balans".  Kommer inte hyrorna ner till vad Karin Lindahl menar är rimliga nivåer kan eventuellt flera butiker behöva stängas, men samtidigt får det inte bli för många neddragningar. Fysiska butiker driver nämligen e-handel, berättar Karin Lindahl. Här strävar man efter att hitta en kombination av butiker och välutvecklad e-handel. 

– Det är inom e-handeln den stora tillväxten kommer att ske. 

Arbetar med att hitta balans

Det andra stora arbetet gäller varumärket och sortimentet. Här behöver man enligt Lindahl behålla Indiskas identitet med mycket färg och mönster, men ändå anpassa modet så pass mycket att även skandinaver som helst bär svart polotröja under vinterhalvåret ska känna sig bekväma i det. 

– Vi måste fortsätta att vara lekfulla och egna, men ändå komma in i ett skandinaviskt hem. Jag tror att skandinaver ändå behöver någon butikskedja som är motpol till "ljust och fräscht". Vi är i full färd med att hitta rätt balans nu, säger Karin Lindahl.

"Vi måste se till att vi kommer in i ett skandinaviskt hem", säger Karin Lindahl.
Foto: Indiska

Vad är Indiska om tio år?

– Förhoppningsvis är vi ett varumärke som inte bara finns i Skandinavien. Då är vi lönsamma och har hittat rätt recept för kunderna, och har man en stabil lönsamhetsbas ser jag ingen anledning att stanna kvar här. Egentligen finns det nog fler modiga kunder som vill ha färg och mönster utanför Skandinavien. 


Karin Lindahl

Ålder: 35 

Bor: Vasastan

Familj: Man och en två månader gammal son. 

Aktuell: Vd för och ensam ägare av klädkedjan Indiska. 

Utbildning: Examen i ekonomi och socialpsykologi från Uppsala universitet. 

Karriär: Över fem år som managementkonsult på McKinsey, innan dess trainee på SEB. 


Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!