Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon är vd:n som ska rädda Lindex

Susanne Ehnbåge, vd Lindex.
Foto: PER WISSING / GT/EXPRESSEN

Lindex nya vd Susanne Ehnbåge, 39, har nu tillträtt sin post. Nu börjar arbetet med att vända den negativa trenden och hänga med i den digitala omställningen.

– Lindex står inför en stor digital resa och jag tror att jag med min bakgrund har mycket att bidra med där, säger Ehnbåge.

Många klädkedjor har det knepigt i omställningen till den digitala marknaden. En av dem är Lindex som har vinstvarnat två gånger det senaste året och i november 2017 varslades 60 personer på företaget. 

Med sin bakgrund som vd för Netonnet Group där e-handelsaktörerna Netonnet och Siba ingår. Och nu har Lindex nya vd flera krav på sig: Stärka den digitala affären, vända olönsamma butiker och ta fram nya koncept.


LÄS OCKSÅ: Vikande försäljning - Lindex byter ut sin vd 


– Det känns fantastiskt roligt att nu vara på plats. Detaljhandeln, och så även Lindex, befinner sig i en intressant utveckling med starkt fokus på digitalisering och att möta kundens föränderliga köpbeteende. Lindex resa har gjort ett starkt intryck på mig och det känns mycket spännande att få leda det fortsatta utvecklingsarbetet, säger  Susanne Ehnbåge, till tidningen Market.


LÄS MER: Lindex ägare vinstvarnar – hon ska vända skutan 


Ehnbåge ska leda företagets digitala omställning.

Lindex står inför digital resa

Men när det stod klart förra hösten att Ehnbåge var den som skulle ta över posten berättade hon att det inte var helt självklart att tacka ja till jobbet.

– Det var inget enkelt beslut att tacka ja till jobbet. Jag trivs oerhört bra där jag är i dag men efter 15 år vill jag utvecklas och det tror jag är möjligt genom att gå in i en ny bransch. Lindex står inför en stor digital resa och jag tror att jag med min bakgrund har mycket att bidra med där, sade hon till Breakit.

Hon fick också frågan om vad hon tror ligger bakom att flera klädbolag har haft svårt att klara av omställning till e-handel.

– Jag vill inte gå in och recensera konkurrenter men generellt sett så är det en bransch med högt tempo och man måste verkligen ha fokus på kunden. Det gäller att aldrig hamna i otakt med vad kunderna efterfrågar, sade Susanne Ehnbåge.



Susanne Ehnbåge

Susanne Ehnbåge, 39 år, har varit vd för Netonnet Group sedan 2016, när koncernen skapades ur kedjorna och e-handelsaktörerna Netonnet och Siba. Innan dess har hon varit på flera toppositioner inom Netonnet sedan 2003.

Hon är också ledamot i styrelserna för Mio AB, HiQ International AB och Ahlsell AB.

Hon bor i Göteborg och har utbildat sig till Civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg.

Ehnbåge har bland annat vunnit utmärkelserna Årets ledare – Retail awards och årets Ruter dam.


Lindex

Lindex är sedan 2007 en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann.

Huvudkontoret och centrallagret ligger i Göteborg.

Företaget har cirka 490 butiker på 18 marknader. 

2017 var ett tufft år för Lindex. Under andra kvartalet förra året halverades bolagets rörelseresultat samtidigt som försäljningen i butik sjönk med runt 5 procent. 


Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!