Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /ALL OVER PRESS
 Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /ALL OVER PRESS

Högre vinst än förra året för Ica-gruppen

Publicerad

Ica-gruppen redovisar en vinst före skatt på 1 025 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 961 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Analytiker hade räknat med en vinst före skatt på 995 miljoner kronor, enligt Reuters enkät.

Omsättningen landade på 26 222 miljoner kronor, jämfört med 25 542 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningsökningen berodde framför allt på ökat antal kundbesök medan snittköpen har sjunkit.

Ica bedömer att bolagets svenska butiker tog marknadsandelar i Sverige under det andra kvartalet.

"I Sverige var tillväxten i vår butiksförsäljning fortsatt bra och vi växte enligt preliminära marknadsdata dubbelt så mycket som marknaden i kvartalet", skriver vd Per Strömberg i rapporten.

På den negativa sidan konstaterar bolaget att det haft fortsatta störningar med högre kostnader som följd i logistikdriften i södra Sverige.

Flera nya butiker 2016

Den svenska dagligvarumarknaden växte i det andra kvartalet med 1,0 procent. Antalet nyetableringar för Ica beräknas öka 2016 och totalt planeras 16 nyetableringar ske under året mot 10 under 2015. Fem nya butiker har hittills öppnats 2016 och alla öppnades under andra kvartalet.

"Även detta kvartal visar på en god utveckling för Ica-gruppen. Alla delar av koncernen förbättrar resultatet med undantag för Ica-banken. Speciellt positivt var att vi tog marknadsandelar och att Ica-butikerna i Sverige återigen har haft några månader med riktigt bra försäljningsutveckling. På den negativa sidan kan vi konstatera att vi haft fortsatta störningar med högre kostnader som följd i logistikdriften i södra Sverige", skriver Ica-gruppens vd Per Strömberg i en kommentar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen