Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Höggravida Amanda, 37, strandsatt – både tur- och returresa ställdes in

Amanda hade planerat att resa till södra Frankrike för att besöka släkt, men den resan kan inte bli av.Foto: PRIVAT
– Vår policy säger att vi ska ställa in så tidigt som möjligt, säger Randi Baasch, talesperson på SAS.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / PATRIK C ÖSTERBERG / EXPRESSEN

När Amanda Carvajal Alegria, 37, skulle åka på semester till Stockholm gick ingenting med SAS-bokningen som tänkt.

Både tur- och returresan ställdes in – och nu är Amanda, som är gravid i sjätte månaden, fast i Sverige.

– Jag är arg. Jag förväntade mig aldrig det här från SAS, säger hon.

Gravida Amanda Carvajal Alegria, 37, från Frankrike, hade längtat efter Stockholmssemestern som skulle bli den sista innan förlossningen. Men i samband med att SAS i helgen ställde in 25 flyg till följd av personalbrist gick ingenting som tänkt.

– Vi tyckte väldigt mycket om Stockholm, men SAS förstörde verkligen semestern, säger hon.

Det var den 20 juli som direktflyget från Paris till Stockholm skulle avgå. Men när Amanda kom till flygplatsen fick hon först höra att planet var 30 minuter försenat. Sedan var planet två timmar sent.

 

LÄS MER: Stor guide - så får du ersättning för din inställda resa

 

Till slut fick hon höra att planet var inställt, utan vidare information. SAS bekräftar att beslutet grundades i personalbrist.

– Det var svårt att förstå varför. Jag satte mig ned då jag är gravid. Vi fick höra att vi kunde få hotell på flygplatsen eller gå hem och vänta på information. Ingen på SAS var tillgängliga på telefon, berättar hon.

Amanda valde att åka hem för att invänta besked. Kort därpå meddelades en ny flight, två dagar senare, som skulle ta sällskapet till Stockholm via Oslo – en mellanlandning som Amanda helst ville undvika.

– Det fanns inget sätt att kontakta dem och fråga om en annan flight. Vi kunde inte kommunicera. Det gick inte. Vi tog planet eftersom vi inte ville förlora hela semestern.

 

LÄS MER: Göran fast i Malaga – tvingas vänta i dagar

 

SAS beklagar att informationen om det inställda flyget inte nått ut tidigare:

– Vi försöker alltid att ställa in så tidigt som möjligt för att omboka passagerarna. I detta fall kunde vi inte det. Jag är osäker på varför, men vår policy säger att vi ska ställa in så tidigt som möjligt, säger Randi Baasch, talesperson på SAS.

 

– Den här situationen har stressat mig enormt, säger Amanda Carvajal Alegria.Foto: PRIVAT

 

Njöt av semestern – innan SAS-strulet började på nytt

Amanda säger att hon njöt av tiden i Stockholm, där hon bland annat besökte museum i staden.

Men semesterlyckan skulle grusas av strul även under flygresan hem. Tanken var att resa hem under söndagen den 29 juli, och Amanda var särskilt noggrann med att kontrollera att bokningen stämde.

Hon tog sig ut till flygplatsen vid utsatt tid, men då kom det första oroväckande beskedet: planet som skulle avgå vid halv fyra på eftermiddagen var till en början 30 minuter sent.

Innan Amanda till sist satt på planet, två timmar senare än tänkt, hade gaten ändrats två gånger, och sällskapet skickats fram och tillbaka på Arlanda.

 

LÄS MER: Under krisen – var är SAS koncernchef? 

 

Men då lät kaptenen meddela att radiosystemet låg nere, och att planen helt enkelt inte kunde lyfta. Det var inställt.

– Jag har mått dåligt under graviditeten och har tidigare haft missfall. Den här situationen har stressat mig enormt. Jag grät som en bebis, berättar Amanda.

 

 

”Jag förväntade mig aldrig det från SAS”

Amanda är fortfarande strandsatt i Stockholm, men har nu fått besked om en hemresa under måndagen. För säkerhets skull har hon bokat ett ytterligare flyg med Air France senare på kvällen.

– Jag har läkarbesök och min vän måste jobba. Vi måste, och vi vill åka, säger hon.

Amanda Carbajal Alegria berättar att hon är besviken över hur SAS hanterat ärendet. Förutom en avsaknad av kompensation menar hon att kommunikationen var under all kritik.

– Jag är arg. Jag tycker inte man sköter ärenden på det här sättet. Jag förväntade mig aldrig det här från SAS.

 

LÄS MER: Facket: "Ett misslyckande för varumärket SAS"

 

Förutom Stockholmssemestern hade Amanda planerat att resa till södra Frankrike för att besöka sin släkt, innan hon återgår till sin sista jobbmånad under graviditeten. Men tåget skulle ha gått på måndagsmorgonen, och någon sådan resa blir det inte.

– När du kommer tillbaka från semester förväntar du dig inte att vara trött, säger Amanda, och beskriver hela sin upplevelse med SAS som ett ”stort bedrägeri”.

– Det är svårt för mig att kommentera en kunds upplevelse i ett särskilt fall, men som jag sade innan försöker vi informera så snabbt som möjligt. Jag kan bara beklaga om fallet inte är så denna gång, säger Randi Baasch på SAS.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!