Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M:s vd: ”Våra butiker ska bli mer inspirerande”

Bekvämare butiker och mer inspirerad shopping.

H&M:s vd Karl-Johan Persson öppnar för en storsatsning för att att höja kundernas shoppingupplevelser i butik.

H&M tar sig an sin viktigaste och svåraste utmaning, att öka den jämförbara försäljningen i fysiska butiker, genom bland annat att testa en mängd olika koncept runtom i världen med syfte att skala upp de mer framgångsrika om ett drygt år.

Det sade vd Karl-Johan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag.

– Vi måste se till att butiksbesöken blir mer inspirerande, bekväma och relevanta. Vi testar många olika koncept runtom världen för att förbättra shoppingupplevelsen, sade han och bedyrade att testerna är intressanta och leder till bra kundåterkoppling och även – inte minst viktigt – ökad försäljning.

Nästa steg är att ta de framgångsrika koncepten vidare under 2018, för att se i vilken grad dessa i ett senare skede kan skalas upp, förklarade han och nämnde "andra halvåret 2019" som en tidsangivelse.

– Vi laborerar med nya butikskoncept, för att se hur framtidens flaggskeppsbutiker och även mindre butiker ska se ut, redogjorde han vidare.

 

LÄS OCKSÅ: Karl-Johan Persons ödestal kan avgöra framtiden 

”Vi måste förbättra oss där”

Karl-Johan Persson får, sade han, mycket frågor från utomstående om H&M-varumärket har tappat sin position hos kunderna. Så är det inte, bedyrade han, "men vi har inte förbättrat oss tillräckligt snabbt": H&M befinner sig på ungefär samma nivå som för några år sedan vad beträffar mode, kvalitet, och så vidare.

– Där måste vi förbättra oss, sade modechefen och upprepade budskapet från den senaste tiden om en del sortimentsmissar under andra halvåret 2017 och att H&M vet vad för slags misstag dessa bottnade i och hur dessa misstag ska undvikas framgent.

– Vi förlorade lite fokus och svarade inte tillräckligt väl på kärnkundernas behov, sade Karl-Johan Persson.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!