H&M:s vd: ”Våra butiker ska bli mer inspirerande”

Publicerad

Bekvämare butiker och mer inspirerad shopping.

H&M:s vd Karl-Johan Persson öppnar för en storsatsning för att att höja kundernas shoppingupplevelser i butik.

H&M tar sig an sin viktigaste och svåraste utmaning, att öka den jämförbara försäljningen i fysiska butiker, genom bland annat att testa en mängd olika koncept runtom i världen med syfte att skala upp de mer framgångsrika om ett drygt år.

Det sade vd Karl-Johan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag.

– Vi måste se till att butiksbesöken blir mer inspirerande, bekväma och relevanta. Vi testar många olika koncept runtom världen för att förbättra shoppingupplevelsen, sade han och bedyrade att testerna är intressanta och leder till bra kundåterkoppling och även – inte minst viktigt – ökad försäljning.

Nästa steg är att ta de framgångsrika koncepten vidare under 2018, för att se i vilken grad dessa i ett senare skede kan skalas upp, förklarade han och nämnde "andra halvåret 2019" som en tidsangivelse.

– Vi laborerar med nya butikskoncept, för att se hur framtidens flaggskeppsbutiker och även mindre butiker ska se ut, redogjorde han vidare.

 

LÄS OCKSÅ: Karl-Johan Persons ödestal kan avgöra framtiden 

”Vi måste förbättra oss där”

Karl-Johan Persson får, sade han, mycket frågor från utomstående om H&M-varumärket har tappat sin position hos kunderna. Så är det inte, bedyrade han, "men vi har inte förbättrat oss tillräckligt snabbt": H&M befinner sig på ungefär samma nivå som för några år sedan vad beträffar mode, kvalitet, och så vidare.

– Där måste vi förbättra oss, sade modechefen och upprepade budskapet från den senaste tiden om en del sortimentsmissar under andra halvåret 2017 och att H&M vet vad för slags misstag dessa bottnade i och hur dessa misstag ska undvikas framgent.

– Vi förlorade lite fokus och svarade inte tillräckligt väl på kärnkundernas behov, sade Karl-Johan Persson.

Relaterade ämnen
Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen