En person ansåg att strecken på strumporna som illustrerar att borren studsar mot marken kunde uttydas som "Allah". Foto: H&MEn person ansåg att strecken på strumporna som illustrerar att borren studsar mot marken kunde uttydas som "Allah". Foto: H&M
En person ansåg att strecken på strumporna som illustrerar att borren studsar mot marken kunde uttydas som "Allah". Foto: H&M
Allah på arabiska. Foto: Wikimedia CommonsAllah på arabiska. Foto: Wikimedia Commons
Allah på arabiska. Foto: Wikimedia Commons
Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TTFoto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT
 Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT

H&M:s barnstrumpor plockas bort efter kritik

Publicerad

H&M plockar bort en modell av barnstrumpor med Lego-motiv.

En person ansåg att strecken som illustrerar att borren studsar mot marken kunde tydas som "Allah" på arabiska.

"Vi beklagar om motivet på produkten upprört och tar till oss av er feedback", svarar H&M i sociala medier.

En person hörde av sig till Hennes & Mauritz på sociala medier om en modell av barnstrumpor, som Dagens industri var först med att berätta.

Motivet är en Lego-figur som borrar i marken. Men personen ansåg att strecken som illustrerar att borren studsar mot marken kunde tydas som "Allah" på arabiska.

"Vi strävar alltid efter att kunna erbjuda produkter som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta. Trycket på strumpan föreställer en legofigur och att det skulle vara ett tecken för något annat är helt och hållet en tillfällighet", skriver H&M i ett svar i sociala medier.

H&M har plockat bort strumporna

Även om H&M menar att det endast är en tillfällighet att motivet skulle likna något annat säger klädjätten till Dagens industri att man valt att plocka bort strumporna ur sortimentet.

H&M säger vidare i sociala medier att man ständigt ser över sitt sortiment och beklagar om motivet upprört.

Klädjätten mötte mycket kritik

Nyligen anklagades H&M för rasism efter att ha gjort reklam med en mörkhyad pojke i en grön huvtröja med texten: "Coolest monkey in the jungle". Pojkens mamma såg det som en överreaktion

H&M tog dock bort bilden, bad om ursäkt och sa att det var olyckligt att bilden uppfattats som stötande. I Sydafrika vandaliserades H&M-butiker i protest vilket ledde till att man tillfälligt tvingades stänga.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen