Tröjan har väckt stor uppståndelse på sociala medier och många kändisar har kritiserat H&M. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅNTröjan har väckt stor uppståndelse på sociala medier och många kändisar har kritiserat H&M. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN
Tröjan har väckt stor uppståndelse på sociala medier och många kändisar har kritiserat H&M. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HAUKE-CHRISTIAN DITTRICH / PICTURE ALLIANCE / DPA/IBL DPAFoto: HAUKE-CHRISTIAN DITTRICH / PICTURE ALLIANCE / DPA/IBL DPA
 Foto: HAUKE-CHRISTIAN DITTRICH / PICTURE ALLIANCE / DPA/IBL DPA

H&M utreder tröjan – efter tunga kritiken

Publicerad

Kritikstormen har varit enorm efter att H&M publicerat en bild på en mörkhyad pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle".

The Weeknd avslutade sina samarbeten med företaget och flera kändisar har publicerat egna varianter på trycket.

Arbetet bakom tröjan och bilden kommer nu att utredas av företaget.

– Just nu arbetar vi för att ta reda på hur det här kunde inträffa och förhindra att något liknande inträffar igen, skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning i ett mejl till Expressen.

Bilden på en mörkhyad pojke iklädd en grön huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln" har orsakat en massiv kritikstorm mot den svenska klädjätten H&M. Flera personer har dragit paralleller till kolonialt förtryck och rasistiska skällsord som "apa" som används mot svarta. 

H&M har butiker över hela världen och på sociala medier har kritiken mot klädjätten varit minst sagt hård. Flera inflytelserika kändisar har valt att visa sitt missnöje med företagets agerande. 

Kändisarnas ilska

Sean Combs, även känd som P Diddy, Diddy och Brother Love, la upp en redigerad bild på sitt Twitterkonto där pojken tecknats och fått en krona på huvudet, samt texten "Coolest king in the world" på den gröna tröjan.

 

LÄS MER: H&M anklagas för rasism efter produktbilden  

 

Kandensiska The Weeknd, eller Abel Tesfaye, bröt sitt samarbete med H&M efter att bilden publicerats. Han stoppar uppger att han stoppar allt samarbete med det svenska modeföretaget på grund produktbilden.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter. Inlägget har fått 300 000 likes.

 

The Weeknd tog avstånd från H&M.Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS

Inget samarbete med The Weeknd

I ett mejl till Expressen skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning:

"Vi har haft ett samarbete med The Weeknd under 2017 kring två kollektioner, men har inga konkreta planer på ytterligare samarbete."

 

LÄS MER: Artisternas ilska – bryter med H&M efter barnbilden

 

Även Manchester United-stjärnan, född i Belgien med kongolesiska föräldrar, Romelu Lukaku, 24 har kritiserat det svenska modeföretaget. 

”Du är en prins, men snart är du kung. Låt ingen säga något annat”, skriver Lukaku på Instagram. På bilden har trycket ändrats till "Black is beautiful".

Amerikanske basketstjärnan LeBron James har också delat bilden på pojken med trycket ersatt med en kungakrona.

H&M tog kort efter kritiken avstånd från bilden och bad om ursäkt. Tröjan drogs under måndagen in från H&M:s brittiska webbshop och försvann senare från alla marknader. 

"Vår position är enkel och entydig – vi har gjort fel och vi är djupt ledsna", skriver företaget i ett uttalande.

Ska utredas

Men trots försöken att be om ursäkt och räta till misstaget har kritiken mot klädjätten fortsatt på sociala medier. Människor frågar sig varför reklamen och tröjan överhuvudtaget kunde godkännas av företaget.

"Det är tydligt att vi har brustit i våra rutiner eller att de inte är tillräckligt förankrade", skriver Anna Eriksson på H&M i ett mejl till Expressen.

 

LÄS MER: H&M-butiker vandaliserade efter anklagelser om rasism 

 

Arbetet bakom tröjan och bilden kommer nu att utredas av företaget.

 "Vi kommer att göra en noggrann undersökning för att ta reda på varför detta hände och förhindra att liknande misstag inträffar igen. Det här handlar om att erkänna vårt misstag och göra det rätta för att gottgöra de som vi oavsiktligt har gjort upprörda, arga och försäkra oss om att det inte händer igen.".

Relaterade ämnen
Karin Selåker Hangasmaa
Karin Selåker Hangasmaa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen