Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M slutar med plastpåsar – tygpåsar säljs för samma pris

H&M slutar med plastpåsar. 

I höst går klädjätten över till papperspåsar tillverkade av återvunnet material. 

– Som en del i att minska nedskräpningen av plast i naturen går vi över till papperspåsar, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M i Sverige. 

Den 1 juni 2017 lanserades initiativet One Bag Habit gemensamt av H&M, KappAhl och Lindex. 

Initiativet startades med sikte på att minska förbrukningen av plastpåsar och dessutom öka konsumenters medvetenhet om påsarnas negativa påverkan på miljön. Ett år efter att initiativet startades, har påsförbrukningen i svenska H&M-butiker minskat med 58 procent.

Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent, skriver H&M i ett pressmeddelande.

Det blir under hösten som H&M i Sverige går över till papperspåsar. Övriga delar av H&M:s världsnäT står än så länge undanför kampanjen att skrota plastpåsarna.

Med anledning av årsdagen kommer H&M Sverige under juni månad även att erbjuda sina kunder möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse. Syftet med aktiviteten är att uppmuntra kunden till att återanvända samma påse vid flera tillfällen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!