Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M ökar sin försäljning – mer än vad analytikerna hade förväntat sig

Di:s analytiker Petersson: ”Det här är en bra siffra”.
H&M ökar försäljningen i det tredje kvartalet till 62,6 miljarder kronor i bolagets brutna räkenskapsår. Foto: MARK LENNIHAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Karl-Johan Persson, VD för H&M Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

H&M ökar försäljningen i det tredje kvartalet till 62,6 miljarder kronor i bolagets brutna räkenskapsår.  

Totalt steg försäljningen med åtta procent i lokal valuta – trots det sjönk H&M-aktien med två procent under morgonhandeln på Stockholmsbörsen.

Analytikerna ger svar på varför marknaden reagerar negativt.

Försäljningssiffrorna som H&M presenterade på måndagen är marginellt högre  än vad analytikerna hade förväntat sig. De förutspådde en siffra för stigande försäljning på 7,9 procent.

H&M-aktien har haft ett starkt år på Stockholmsbörsen och är nu upp 51 procent sedan årsskiftet. 

Totalt ökade H&M:s nettoomsättning med 12 procent, till 62,6 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljning med åtta procent. 

Den siffran är något högre än vad analytikerna hade väntat sig, enligt Infront Datas sammanställning av 17 analytikers prognoser. 

Aktien backade trots positiva siffror

Trots positiva siffror sjönk kursen för H&M-aktien på måndagsmorgonen och var ned två procent. Det kan bland annat bero på att marknaden anser att H&M redan ”prisats in” genom den tidigare rusningen på börsen i år. En annan förklaring är att rapporten mötte ”lätta siffror”.

Bland de kommentarer som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av verkar analytikerna följa sina tidigare utstakade rekommendationer.

Berenberg, som har rekommendationen sälj, menar att försäljningssiffran kan leda till en viss besvikelse i skenet av H&M-aktiens starka utveckling i år. Berenberg pekar bland annat på lätta jämförelsetal och kalendereffekt.

Även Morgan Stanley, med rekommendationen undervikt, lyfter fram att H&M mötte lätta jämförelsetal i kvartalet.

Det är fortsatt föremål för diskussion om det har vänt för H&M och om bolaget på nytt lyckas locka kunderna eller om det bara rör sig om att kostnaderna åtgärdats”, skriver Morgan Stanley.

Credit Suisse, med rekommendationen underperform, är av åsikten att stora delar av en återhämtning för H&M-aktien redan är hemtagen.

Frida Bratt: Bolaget lyckades leverera

Frida Bratt är sparekonom på Nordnet. 

Hon säger så här om H&M:s försäljningssiffror:

– H&M har rusat på börsen i år och utrymmet för besvikelser var i princip obefintligt. Men Karl-Johan Persson lyckas med försäljningssiffran för det tredje kvartalet infria de högt ställda förväntningarna och det bådar gott.

Hon fortsätter:

– Förväntningarna skruvades upp rejält i samband med förra rapporten, där man skickade med överraskande starka junisiffror. Men trots att sensommaren och den tidiga hösten är tuffare, eftersom jämförelsetalen för 2018 års andra halva är starkare, så lyckades bolaget leverera vad marknaden ville se.

H&M:s försäljning i Q3 blev 8 procent.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!