Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

H&M-chefen om bråket kring ”rasistmössan”

H&M tvingades stänga 80 procent av butikerna när coronapandemin grasserade som värst världen över.Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

H&M:s nya vd Helena Helmersson fick en tuff start på grund av pandemin.

Nyligen skakades klädjätten dessutom av anklagelser om rasism då ett H&M-bolag använt ett rasistiskt tillmäle på en av sina mössor.

– Hur kunde det hända? Det väcker många och starka känslor, säger Helmersson till Di.

I början av augusti avslöjades att H&M:s bolag & Other stories i en intern produktkatalog använt termen ”Nigga Lab Beanie” för en av sina kommande mössor.

Många reagerade med avsky mot det rasistiska tillmälet.

H&M:s vd Helena Helmersson kommenterar nu händelsen i en stor intervju med Dagens industri. 

”Totalt oacceptabelt”

– Visst är vi nästan 200 000 medarbetare och kan inte alltid kontrollera vad alla gör, men i det här fallet var det totalt oacceptabelt. Hur kunde det hända? Det väcker många och starka känslor. De ansvariga har arbetsbefriats medan vi gör en utredning, säger hon och fortsätter:

– Vi måste stärka rutinerna. För mig är frågan större än själva incidenten. Det är viktigt hur vi som företag agerar. Nu när vi rannsakar oss själva så är vi inte hemma när det gäller mångfald, och vi behöver ta in fler perspektiv.

Helena Helmersson är H&M:s sjätte vd sedan Erling Persson startade företaget 1947.Foto: H&M

I intervjun med DI:s Weekend-redaktör Maria Lindholm berättar Helmersson också om sin mardrömsstart på som vd i samband med coronautbrottet för ett drygt halvår sedan.

– När jag tog över visste man vad som var på gång i Kina – men givetvis trodde ingen av oss att det skulle bli en världskris. Vi höll diskussioner med Hongkong och Kina om våra över 500 butiker där, men det var inte förrän viruset nådde Italien som vi ­förstod att det skulle bli så mycket större. Nedstängningen av butikerna skedde på bara några veckor, säger hon.

Jobbar på ny strategi

Som mest var 80 procent av H&M:s butiker stängda. Nu har de flesta öppnat. Samtidigt jobbar ledningen med en ny försäljningsstrategi. Mycket har förändrats i pandemin.

– Vi tittar på nivåer, försäljning, finansiella resultat och kundfeedback. Vi uppdaterar våra mål och sätter nya strategier.

– Vi behöver helt enkelt ta större kliv inom större strategiska områden, säger H&M:s vd till Di.

 

HELENA HELMERSSON

Ålder: 47

Jobb: Vd för H&M sedan början av året. Tidigare bland annat tidigare varit hållbarhetschef för klädjätten.

Bor: Danderyd

Familj: Gift med Jens Helmersson (som hon mötte på jobbet), har två barn.

Taxerad inkomst 2019: 19,3 miljoner kronor

Fritidsintressen: Vandra och åka skidor i fjällen, styrketräning, löpning.

Tidigt H&M-minne: ”Minns särskilt ett par tighta jeans från märket Rocky, som jag köpte på H&M i Skellefteå som tonåring. Jag hade de jeansen i många år.”

Källa: Expressen, Dagens industri.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!