H&M får utstå hård kritik för tröjan med texten "Coolaste apan i djungeln" som på klädjättens hemsida bärs av en liten svart pojke. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLH&M får utstå hård kritik för tröjan med texten "Coolaste apan i djungeln" som på klädjättens hemsida bärs av en liten svart pojke. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
H&M får utstå hård kritik för tröjan med texten "Coolaste apan i djungeln" som på klädjättens hemsida bärs av en liten svart pojke. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLDen svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap.  Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

H&M anklagas för rasism – efter produktbilden

Publicerad

H&M har hamnat i en kritikstorm på sociala medier.

Orsaken är en en huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln". På bilden på webbsidan bärs den av en liten mörkhyad pojke.

"Har ni blivit helt tokiga?", skriver en användare på Twitter.

H&M tog på måndagen bort bilden från samtliga sina kanaler.

– Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, säger Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning.

Bilden finns på H&M:s webbshop i bland annat Storbritannien under rubriken barnkäder. Den gröna huvtröjan med texten "Coolest monkey in the jungle" är kanske inte kontroversiell i sig.

Väckt starka reaktioner

Men satt på en ung svart modell i en annons från ett jättelikt modeföretag som finns i många länder över hela jordklotet så blir den det.

 

https://twitter.com/CharlesMBlow/status/950208202154610689

Anklagas för rasism och okunskap

I USA, där H&M har 511 butiker, och även i Storbritannien, har en kritikstorm brutit ut i sociala medier efter att någon lagt upp annonsen. Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap. 

 

LÄS OCKSÅ: H&M:s spökbutik - mitt i centrala Stockholm. 

 

"Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt", skriver en kvinna på Twitter.

På H&M:s Facebooksida är det många som rasar.

"Det här är avskyvärt och ren rasism", skriver en användare.

 

En person uppmanar företaget att byta personal på PR-avdelningen.

En annan uppmanar företaget att byta personal på PR-avdelningen.

"H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut?"

Kräver ursäkt av H&M

Monkey-tröjan har också uppmärksammats av bland annat webbsajten Black sports online.

"Om du inte ser att det är något galet med den här bilden så är det något fel på dig" skriver sajten som också kräver att H&M ber den unga modellen och hans föräldrar om ursäkt.

 

LÄS OCKSÅ: H&M:s hemliga projekt avslöjat - öppnar superbutik

 

Den kritiserade annonsen för huvtröjan fanns inte på H&M:s svenska webbsida på måndagsmorgonen. Däremot låg produktbilden kvar på H&M:s brittiska sida.

Lite senare hade dock webbsidan uppdaterats så att enbart klädesplagget syns, utan den unga svarta fotomodellen.

Expressen har sökt H&M för en kommentar. I ett mejl svarar man kort:

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning och tillägger:

"Vi avböjer vidare kommentarer och hänvisar till tidigare statement."

 

Experten: H&M sket i det blå skåpet

Varumärkesexperten Eva Ossiansson, lektor och forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, ser paralleller till H&M-konkurrenten Zaras kritiserade kampanj där man hade ett plagg med en stor gul stjärna över ett randigt mönster.

– Detta väckte anstöt eftersom det skapade andra associationer än till en sherifftröja. Kreatörerna borde ha kunnat räkna ut att associationerna inte blir helt lyckade. Det finns en balansgång mellan att väcka positiv och negativ uppmärksamhet, säger Eva Ossiansson.

I det här fallet har det gått snett för H&M i tankeprocessen, tror varumärkesdoktorn.

– Man har inte tänkt alla stegen klart. Men det är ju någon som har ansvar för att man tagit fram de här bilderna, och sådant bör man ha koll på.

Hur allvarligt är det för H&M:s varumärke?

– Jag tror kunderna kommer att fortsätta handla på H&M, men några blir kanske mer tveksamma. Det beror på hur mycket det här snurrar vidare.

H&M gjorde rätt som direkt tog ned produktbilden efter kritik, anser Eva Ossiansson.

– Det bästa man kan göra är att erkänna att det här var inte bra, i stället för att veckla in sig i en massa resonemang. Lika bra att säga: Vi sket i det blå skåpet.

 

LÄS MER: Kritiken mot H&M:s barnkläder 

 

H&M fick så sent som i höstas hård kritik för sitt val av modeller till sin plus size-kollektion. Facebookgruppen Annonsrådet manade till bojkott då man ansåg att annonserna bidrog till en skev kroppsuppfattning, efter som modellerna var av "normal" storlek samtidigt som kampanjen riktades mot kraftigt byggda.

Nyligen uppmärksammades att H&M använde medieprofilen Alexander Bard i lanseringen av ett nytt varumärke. Nyheten möttes av kritik mot H&M då Alexander Bard den senaste tiden har uppmärksammats för flera kontroversiella uttalanden i samband med #metoo.

Bards medverkan i kampanj ifrågasatt

Bard beskrev fenomenet, som startade i USA av kvinnor som trakasserats av filmproducenten Harvey Weinstein, som resultatet av "150 miljoner neurotiska kvinnor som läst #fiftyshadesofgrey".

– Men, herregud. Du kan väl inte tro att några galna brudar i Sverige som ringer till H&M och skriker att jag ska bannlysas ska få kontrollera svensk arbetsmarknad. De är ju tokiga. Det är helt sjukt i Sverige just nu, kommenterade Alexander Bard i Expressen.

 

LÄS MER: H&M agerar efter kritiken mot smala modellerna 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen