Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M anklagas för rasism – efter produktbilden

H&M får utstå hård kritik för tröjan med texten "Coolaste apan i djungeln" som på klädjättens hemsida bärs av en liten svart pojke. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

H&M har hamnat i en kritikstorm på sociala medier.

Orsaken är en en huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln". På bilden på webbsidan bärs den av en liten mörkhyad pojke.

"Har ni blivit helt tokiga?", skriver en användare på Twitter.

H&M tog på måndagen bort bilden från samtliga sina kanaler.

– Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, säger Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning.

Bilden finns på H&M:s webbshop i bland annat Storbritannien under rubriken barnkäder. Den gröna huvtröjan med texten "Coolest monkey in the jungle" är kanske inte kontroversiell i sig.

Väckt starka reaktioner

Men satt på en ung svart modell i en annons från ett jättelikt modeföretag som finns i många länder över hela jordklotet så blir den det.

 

https://twitter.com/CharlesMBlow/status/950208202154610689

Anklagas för rasism och okunskap

I USA, där H&M har 511 butiker, och även i Storbritannien, har en kritikstorm brutit ut i sociala medier efter att någon lagt upp annonsen. Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap. 

 

LÄS OCKSÅ: H&M:s spökbutik - mitt i centrala Stockholm. 

 

"Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt", skriver en kvinna på Twitter.

På H&M:s Facebooksida är det många som rasar.

"Det här är avskyvärt och ren rasism", skriver en användare.

 

En person uppmanar företaget att byta personal på PR-avdelningen.

En annan uppmanar företaget att byta personal på PR-avdelningen.

"H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut?"

Kräver ursäkt av H&M

Monkey-tröjan har också uppmärksammats av bland annat webbsajten Black sports online.

"Om du inte ser att det är något galet med den här bilden så är det något fel på dig" skriver sajten som också kräver att H&M ber den unga modellen och hans föräldrar om ursäkt.

 

LÄS OCKSÅ: H&M:s hemliga projekt avslöjat - öppnar superbutik

 

Den kritiserade annonsen för huvtröjan fanns inte på H&M:s svenska webbsida på måndagsmorgonen. Däremot låg produktbilden kvar på H&M:s brittiska sida.

Lite senare hade dock webbsidan uppdaterats så att enbart klädesplagget syns, utan den unga svarta fotomodellen.

Expressen har sökt H&M för en kommentar. I ett mejl svarar man kort:

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning och tillägger:

"Vi avböjer vidare kommentarer och hänvisar till tidigare statement."

 

Experten: H&M sket i det blå skåpet

Varumärkesexperten Eva Ossiansson, lektor och forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, ser paralleller till H&M-konkurrenten Zaras kritiserade kampanj där man hade ett plagg med en stor gul stjärna över ett randigt mönster.

– Detta väckte anstöt eftersom det skapade andra associationer än till en sherifftröja. Kreatörerna borde ha kunnat räkna ut att associationerna inte blir helt lyckade. Det finns en balansgång mellan att väcka positiv och negativ uppmärksamhet, säger Eva Ossiansson.

I det här fallet har det gått snett för H&M i tankeprocessen, tror varumärkesdoktorn.

– Man har inte tänkt alla stegen klart. Men det är ju någon som har ansvar för att man tagit fram de här bilderna, och sådant bör man ha koll på.

Hur allvarligt är det för H&M:s varumärke?

– Jag tror kunderna kommer att fortsätta handla på H&M, men några blir kanske mer tveksamma. Det beror på hur mycket det här snurrar vidare.

H&M gjorde rätt som direkt tog ned produktbilden efter kritik, anser Eva Ossiansson.

– Det bästa man kan göra är att erkänna att det här var inte bra, i stället för att veckla in sig i en massa resonemang. Lika bra att säga: Vi sket i det blå skåpet.

 

LÄS MER: Kritiken mot H&M:s barnkläder 

 

H&M fick så sent som i höstas hård kritik för sitt val av modeller till sin plus size-kollektion. Facebookgruppen Annonsrådet manade till bojkott då man ansåg att annonserna bidrog till en skev kroppsuppfattning, efter som modellerna var av "normal" storlek samtidigt som kampanjen riktades mot kraftigt byggda.

Nyligen uppmärksammades att H&M använde medieprofilen Alexander Bard i lanseringen av ett nytt varumärke. Nyheten möttes av kritik mot H&M då Alexander Bard den senaste tiden har uppmärksammats för flera kontroversiella uttalanden i samband med #metoo.

Bards medverkan i kampanj ifrågasatt

Bard beskrev fenomenet, som startade i USA av kvinnor som trakasserats av filmproducenten Harvey Weinstein, som resultatet av "150 miljoner neurotiska kvinnor som läst #fiftyshadesofgrey".

– Men, herregud. Du kan väl inte tro att några galna brudar i Sverige som ringer till H&M och skriker att jag ska bannlysas ska få kontrollera svensk arbetsmarknad. De är ju tokiga. Det är helt sjukt i Sverige just nu, kommenterade Alexander Bard i Expressen.

 

LÄS MER: H&M agerar efter kritiken mot smala modellerna 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!