Charlotte Perrelli och Gina Dirawi som programledare för andra delfinalen. Foto: Sven LindwallCharlotte Perrelli och Gina Dirawi som programledare för andra delfinalen. Foto: Sven Lindwall
Charlotte Perrelli och Gina Dirawi som programledare för andra delfinalen. Foto: Sven Lindwall
Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna – men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna – men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.
Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna – men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.
Ace Wilder var en av artisterna som gick vidare direkt till final från första deltävlingen. Även Robin Bengtsson gick vidare. Foto: Anders YlanderAce Wilder var en av artisterna som gick vidare direkt till final från första deltävlingen. Även Robin Bengtsson gick vidare. Foto: Anders Ylander
Ace Wilder var en av artisterna som gick vidare direkt till final från första deltävlingen. Även Robin Bengtsson gick vidare. Foto: Anders Ylander
I andra deltävlingen var det David Lindgren och Wiktoria som tog sig direkt till final. Foto: Sven LindwallI andra deltävlingen var det David Lindgren och Wiktoria som tog sig direkt till final. Foto: Sven Lindwall
I andra deltävlingen var det David Lindgren och Wiktoria som tog sig direkt till final. Foto: Sven Lindwall

Hjärtappen tar pengar från Radiohjälpen

Publicerad

Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna.

Men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.

På bara två veckor har gratisrösterna givit ett bortfall på en halv miljon kronor, skriver Dagens Nyheter.

Förra året införde SVT den så kallade hjärtappen, ett gratis sätt att rösta i Melodifestivalen. Appen kraschade och blev utskälld, men har kommit tillbaka med nytt förtroende i år. Den har också bidragit till röstningsrekord under de första två deltävlingarna och antalet röster under de två första deltävlingarna har tiodubblats. Förra veckan registrerades totalt 4 647 934 röster. Samma deltävling för två år sedan, då appen inte fanns, inkom 342 567 röster.

Men medan gratisrösterna ökar minskar mängden pengar som kommer in till Radiohjälpen via det dyrare telefonröstningsalternativet drastiskt, skriver Dagens Nyheter.

 

LÄS OCKSÅ: Så dyrt är det för artisterna att tävla i Melodifestivalen.

 

2014 fick radiohjälpen in 1 445 000 kronor på Melodifestivalens röster under de första två deltävlingarna. Efter årets första två program har man bara fått in 965 060 kronor.

– I år ser vi en kraftig nedgång med 25-30 procent per program trots att vi har lagt mycket tid på att arbeta fram de apeller vi sänder innan programmen. Vi har haft nedgångar tidigare, men nu efter två program finns det en risk att det vi ser är en trend, säger Per Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen till DN.

2014, året innan hjärtappen infördes, fick Radiohjälpen in 5,6 miljoner kronor från Melodifestivalen, vilket är runt 70 procent av de icke-öronmärkta medel som organisationen får in. Pengarna läggs i en särskild pott och används för att finansiera både verksamhet för personer med funktionshinder i Sverige och humanitär verksamhet internationellt enligt Per Byman.

– Vi har inlett en dialog med SVT om vad det här får för följder och vad vi måste göra annorlunda. Ur SVT:s perspektiv är det så klart viktigt att få delaktighet i röstningen, men vi vet att de också vill ha en social dimension med Melodifestivalen, säger han till DN.

 

LÄS OCKSÅ: Två miljoner kronor i kostnad för Melodifestivalens värdstäder.

 

På SVT jublar man så klart över röstningsrekordet, men säger att man vill göra något åt problemet.

– Vi har försökt att underlätta, men trenden verkar ändå vara nedåtgående. Så vi tittar på hur vi ska göra till nästa år, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.

 

Följ Dina Pengar på Facebook där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen