Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Henrik Ek

Techambassadören ser framtiden i Sverige

Natalia Brzezinski och Expressens Henrik Ek. Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN
– Jag har varit mycket i San Francisco och har träffat de absolut högsta cheferna på de största techbolagen. Och utan att nämna några namn så verkar alla tro att Stockholm kommer att bli ”nya London”, säger Natalia Brzezinski. Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN
Amerikanska techambassadören Natalia Brzezinski ser framtiden i Sverige. Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN
Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN
Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN
Foto: Axel Öberg / AXEL ÖBERG EXPRESSEN

Det svenska sättet att leva är framtiden.

Det menar den amerikanska techambassadören Natalia Brzezinski, 32.

Inte undra på att Spotifygrundaren Daniel Ek och Avicii-managern Ash Pournouri gjort henne till vd för det gemensamma kreativitseventet ”Symposium” i Stockholm.

I en lång intervju med Dina Pengar berättar Brzezinski om arbetet med att lyfta svenska värderingar i världen och hur Barack Obama och Hillary Clinton hjälpt henne på vägen.

Vi ska precis korsa gatan till det avtalade kaféet när vi tvingas göra stopp för en sprillans ny Volvo XC90. Det går inte riktigt att se in genom de tonade rutorna, men det känns rimligt att det är Natalia Brzezinski där bakom ratten i en "Zlatanbil" efter sina fyra år i på den amerikanska ambassaden i Stockholm.

Vi hinner inte mer än fortsätta några meter längs huvudgatan i den vackra stadsdelen Alexandria, strax söder om Washington D.C:s stadskärna, förrän vi hör någon ropa ”Hej!”.

Men inte från Volvon.

Natalia Brzezinski hoppar av sin cykel i farten, en Skeppshult för att vara exakt.

– Mina grannar undrar också vad jag håller på med. Ingen cyklar här. De säger bara ”hon är europeisk”, förklarar hon med ett skratt.

Det här är i allra högsta grad en sådan där berättelse om hur en amerikansk ”millennial” – uppväxt under millennieskiftet – kommit till Sverige och lärt sig älska fri sjukvård och dagis.

"Sverige är framtiden"

Men till skillnad från Bernie Sanders är Natalia Brzezinski mer intresserad av företagandet, entreprenörskapet och framtidsandan som Stockholm erbjuder, snarare än bara det sociala skyddsnätet.

– Sverige är framtiden! Och om fler visste om det skulle fler flytta dit, säger hon ivrigt.

– Men du behöver inte bara lyssna på mig, lyssna på president Obama. Han kom till Sverige i två dagar och sedan höll han i en nordisk statsmiddag i Vita huset. Jag vet inte om ni förstått det, men det är en stor jävla grej!

(Senast – och enda gången tidigare – en svensk statsminister var inbjuden på så kallad ”state dinner” var 1987 då Ingvar Carlsson bjöds in av Ronald Reagan).

– Jag var på den här nordiska middagen och Obama var ganska tydlig med att det handlade om vad vi kan lära oss av Sverige. Typ, ”titta, de är mycket bättre än oss”, säger Brzezinski.

"Jag jobbar för mig själv"

Sedan du återvände till USA efter åren på Amerikanska ambassaden i Stockholm, vad är ditt egentliga jobb?

– Min man Mark brukar också fråga mig, och mina föräldrar har ingen aning. Men jag jobbar för mig själv. Jag tror att det är framtiden också – ”the gig economy” (uppdragsekonomin, enkelt översatt). Jag tror inte människor kommer vara anställda i samma utsträckning längre fram utan fler som tar uppdrag som konsulter. I USA är det lite svårare eftersom många är måna om att få sin sjukförsäkring och därmed en trygghet via sin arbetsgivare, säger Natalia Brzezinski och går igenom en lång lista av uppdrag hon har tagit på sig.

 

Några av dem:

– Jag är dels vd för Symposium och rådgivare för Kreab. Jag tog nyligen en roll som europeisk ambassadör för ”Board list” (ett initiativ för att få in kvinnor i techbolagsstyrelser). Jag är också med i tankesmedjan Woodrow Wilson där vi tar fram kvinnliga kandidater på alla kommande ministerposter, oavsett vem som vinner valet i november.

 

Vad gör din man Mark (tidigare ambassadören i Sverige) nu?

– Det heter ”Executive director for the Arctics”, vilket i princip innebär att han är president Obamas ambassadör för Arktis.

 

– När man läser äldre intervjuer med dig handlar det nästan bara om jämställdhetsfrågor. Nu är du rent av en techambassadör för Sverige. Hur skedde skiftet?

– ”Kvinnofrågorna” var det enda jag tilläts röra i början. När vi blev ambassadörspar 2010 hade jag egna möten (med amerikanska UD) inför resan till Sverige och sa att jag ville vara en aktiv ambassadörsfru. Jag kände inte för att sticka, 26 år gammal, och bara ha tebjudningar. Jag hade digitala uppgifter hos John Kerry (då senator). Jag frågade rakt ut om jag kunde få skriva en blogg. Tro det eller ej, men ingen ambassadör hade en – ännu mindre en ambassadörsfru.

Hade stöd från högsta toppen

– Jag började med sociala medier och många tittade på mig som att jag var Paris Hilton och de tänkte nog ”vad ska hon hitta på för tok?”. Jag ursäktades lite med ”hon är jätteung”. Men jag hade stöd från den högsta toppen, både från president Obama och Hillary Clinton, säger Natalia Brzezinski.

– Hillary kom till ambassaden en gång och höll ett tal till personalen där hon i princip sa ”Mark kommer bli en fantastisk ambassadör, men det kommer Natalia också – så lyssna på henne”. Hon har gjort jättemycket för mig.

Natalia Brzezinski insåg att det fanns gott om nystartade techbolag i Sverige och att hon kunde använda uppgift med jämställdhetsfrågor till att lyfta kvinnligt entreprenörskap. Helt plötsligt hade hon skaffat sig en position där hon kunde åka och hälsa på svenska företagsledare.

– Jag träffade Martin Lorentzon (grundare av Spotify) ganska tidigt. Jag träffade Niklas Zennström, Ben Gorham, Marcus Wallenberg och så vidare och började bjuda in alla dessa människorna till residenset. King, Mojang, Klarna och så vidare. Det märkliga var att många av dem inte kände varandra.

Var det så idéen föddes till Symposium?

– Nja, jag träffade Ash (Arash Pournouri, hjärnan bakom fenomenet Avicii) på en middag. Han sa ”tycker du inte vi borde göra något stort för att marknadsföra Sverige? Det är så futuristiskt här”. Jag höll med. Det är kanske lättare att se storheterna med Sverige när du bott utomlands som han och Daniel Ek och jag själv.

Vad är då så futuristiskt med Sverige som är värt att marknadsföra?

– Jag har varit mycket i San Francisco och har träffat de absolut högsta cheferna på de största techbolagen. Och utan att nämna några namn så verkar alla tro att Stockholm kommer att bli ”nya London”. Det finns så mycket kreativitet i Stockholm och trots att folk har åtta veckor ledigt är de mer produktiva än vi i USA. Det är framtidens arbetskultur. Nästan alla är uppkopplade och växer upp med det. Ni lever hållbart och är progressiva.

– Det är också ännu mer decentraliserat och ännu plattare organisationer än i Silicon Valley. Och det här med transparensen, att alla vet vad vd:n tjänar? Det är sådant vi strävar efter, säger Natalia Brzezinski och fortsätter;

– Se hur innovativa Sverige har varit, och det är bara med svenskar. Vi amerikaner har en fördel av att vi är stora och all världens talang vill hit. Men ni gör det med mycket färre människor.

"Gapen måste överbyggas"

Men du har läst Daniel Eks öppna brev (om skatten på aktieoptioner för anställda)?

– Ja, och det är klart att det finns några problem kvar också. Den skatten måste förstås förändras. Men det gäller överallt. Utveckling måste gå hand i hand med regulatorerna. I USA, i San Francisco, åker många självkörande Tesla från flygplatsen. Här i Washington är det många som fortfarande har svarta chaufförer. Vi är så långt ifrån varandra på vissa områden, Washington och Silicon Valley, och de gapen måste överbryggas.

Veckolånga Symposium, vilket inkluderar två dagar av konferens under namnet ”Brilliant Minds”, kommer i en ny upplaga till sommaren. Och med familjen Obama ”lediga” efter åtta år i Vita Huset ska Brzezinski göra sitt bästa för att få dit någon av dem.

Klart är att hon tänker fortsätta bjuda in både politiker och näringslivsjättar för att driva på utvecklingen.

– Symposium är inte till för att marknadsföra Spotify eller några andra partners. Ingen kommer för att berätta om sin nya bok. Vi vill bara lyfta viktiga frågor och möjligen Sverige som land, säger hon.