Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Henrik Ek

Framtiden finns på CES 2017-mässan

Konceptbil 'Model X ' från elbilstillverkaren Tesla visas. Foto: Britta Pedersen / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Soldrivna högtalare. Foto: Mike Nelson / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Utställaren visar den sydkoreanska Neofect Active Finger and Hand Rehabilitation Solution Foto: Mike Nelson / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: Yonhap / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

De tyska motorshowerna har ingenting på årets CES 2017–mässa i Las Vegas.

Det handlar nämligen inte om hästkrafter eller 0-100 längre – inte ens om el som drivmedel faktiskt.

Det handlar om mjukvara som gör att bilarna kan köra sig själva. Något som allmänt betraktas som ett framtidsfenomen, men som faktiskt redan är här.

I oktober gick Tesla ut och meddelade att samtliga nya modeller företaget bygger, från och med då, kommer att vara självkörande.

Eftersom det inte är tillåtet överallt och hur som helst så kommer en uppdatering av mjukvaran att krävas för att det verkligen ska fungera. Men hårdvaran finns där, färdig att användas.

CES 2017 himlen för teknikintresserade

Årets CES–mässa i Las Vegas – världens största mässa i sitt slag och himlen för att teknikintresserade – kommer att handla väldigt mycket om självkörande bilar.

Det är det tekniksprång som är närmast förestående och som kommer att förändra hur vi rör oss i trafiken för alltid.

Volvo är redan färdig med sina bilar, vilka taxitjänsten Uber just nu testar i riktig trafik i Pittsburgh.

Där sitter fortfarande en förare och en kontrollant med i bilen medan den kör passageraren från A till B, men det är mest som en säkerhetsåtgärd.

När vi pratar om förarlösa bilar till vardags är det som något från framtiden. Det verkar som att få förstår hur nära det här verkligen är.

Snart omöjligt att säga nej

När tekniken i år väntas explodera på CES med en uppsjö nya tillverkare av smart vägteknologi är det snart omöjligt för trafikmyndigheter världen över att säga nej till de förarlösa bilarna.

Frågan är förstås i vilken utsträckning de ska tillåtas.

Om en människa fortfarande måste sitta i bilen?

Om det är okej att läsa tidningen eller om du fortfarande måste hålla uppsikt över vägen?

Om reglerna ska gälla alla vägar hela tiden?

Sådant är kvar att lösa, men tekniken, hårdvaran och de snart enorma databaserna av väginformation och trafiksituationer som biltillverkarna redan samlat på sig är redan här.

4K börjar få fäste

I övrigt bjuder CES som vanligt på nya tv-apparater och härlig hemelektronik. (Det är trots allt en mässa för konsumentteknologi.)

4K, eller Ultra–HD, som precis börjat få fäste lär bli omsprunget av 8K på årets mässa. Inte för att modellerna tar över i butikshyllorna i år, men det finns redan pilotprojekt med att sända tv i 8K (lagom till Tokyo-OS 2020).

Smarta kök har varit en trend i ett par år, Samsung och LG har legat i framkant även på det området. Vi väntar med spänning på hur mycket smartare vårt kök faktiskt kan bli.

VR och AR (virtual reality och augmentet reality) lär också ta viss plats i mässhallarna. I synnerhet det senare där bland annat Sony via sitt Lund–kontor gör framsteg. De var på plats redan förra året för att presentera sin version av glasögon där digitala element blandas med verkligheten.

Men innan vi går runt med sådana glasögon kommer våra bilar att ha kört sig själva ett tag, var så säker.