TVINGADES SäLJA SOFFAN. "Barnen märker av det. Jag kan inte köpa kläder som de behöver, de växer ju båda två. Det finns inte en möjlighet att ge dem det jag vill", säger Heidi Söfting, som har skulder hos Kronofogden, bland annat till sms-låneföretag. Nyligen gjorde Kronofogden ett utmätningsförsök och Heidi tvingades sälja soffan och snart måste familjen flytta till en mindre, och billigare lägenhet. Foto: Jana Christina Eriksson
TVINGADES SäLJA SOFFAN. "Barnen märker av det. Jag kan inte köpa kläder som de behöver, de växer ju båda två. Det finns inte en möjlighet att ge dem det jag vill", säger Heidi Söfting, som har skulder hos Kronofogden, bland annat till sms-låneföretag. Nyligen gjorde Kronofogden ett utmätningsförsök och Heidi tvingades sälja soffan och snart måste familjen flytta till en mindre, och billigare lägenhet. Foto: Jana Christina Eriksson

Heidi ett offer - för snabba lån

Publicerad
Uppdaterad
Trebarnsmamman Heidi Söfting sitter på en madrass i vardagsrummet. Familjens soffa tvingades hon sälja för att få pengar till obetalda sms-lån.
Samtidigt som tiotusentals svenskar hamnar hos Kronofogden för sms-låneskulder tjänar bolagen mer pengar än någonsin, visar Expressens granskning av bolagens årsredovisningar.
- Tyvärr är det så med företag som lever på andras misär, säger Heidi Söfting, 46.
Familjen Söfting - Heidi och hennes två hemmaboende barn, 6 och 13 år - måste flytta. Hyreslägenheten i Hässelby utanför Stockholm är för dyr. Nu har de lyckats hitta en billig tvåa i samma fastighet.
Lågkonjunkturen slog hårt mot familjen förra året.
- Jag var utan arbete och inte med i a-kassan. Jag har eget företag i städbranschen och hade för få uppdrag.
Samtidigt som inkomsterna uteblev samlade sig räkningarna på hallgolvet. Familjen kom efter med hyran.
Heidi frågade släktingar och vänner, men ingen kunde låna henne pengar.
- Jag var tvungen att betala hyran, mat och andra räkningar. Jag var desperat, säger Heidi Söfting.

"Såg inga alternativ"

I februari och mars i år tog hon som sista utväg lån hos två sms-låneföretag - Folkia och Ferratum.
Deras hemsidor lockade med budskap som: "Folkia - ditt stöd i vardagsekonomin" och "Enkelt och säkert - lån för alla tillfällen i vardagen".
- Jag såg inga andra alternativ. Jag var tvungen att ta ett lån - ett snabbt lån.
Hon hade redan försökt med banken.
- Det blev blankt nej där.
Men trots att Heidi blivit nekad lån på banken var det inga problem att få låna hos sms-låneföretagen.
Heidi förstod risken med att ta sms-lån och hon skyller inte i från sig.
- Självklart har jag det största ansvaret. Jag hade inte tagit lånen om jag inte absolut behövt. Och det är så lätt att ta ett sånt lån, det är så snabbt och enkelt när man är desperat.
På sms-lånebolagens hemsidor visas glättiga reklambilder på lyckliga familjer, mammor som kramar sina nöjda barn och fotomodellliknande unga kvinnor som tack vare sms-lånet har fått råd att köpa nya snygga skor.
För Heidi Söfting och hennes två barn var verkligheten en helt annan.
För lånen skulle ju betalas tillbaka månaden därpå, plus den dryga avgiften. Och då fanns det inte heller några pengar.
Det dröjde inte lång tid förrän Kronofogden hörde av sig och nyligen gjordes ett utmätningsförsök hos familjen.

Allt fler kvinnor tar lån

Heidi är långt i från ensam. Hon tillhör den snabbast växande gruppen - kvinnor över 35 år - som hamnar hos Kronofogden med obetalda sms-lån.
När arbetslösheten stiger väntas ännu fler svenskar sjunka ned i sms-låneträsket.
- Risken är betydande att det fortsätter öka, säger Jan Åkerlund, kommunikatör på Kronofogdens förebyggande verksamhet.
Nya siffror visar att 23 000 sms-låneärenden kom in till Kronofogden under årets första sex månader. Det är en ökning med 35 procent jämfört med samma period förra året. Sett från första halvåret 2007 är antalet ärenden fem gånger fler.
- Vi får ofta höra om ensamstående som har mängder med skulder och som grädde på moset ligger ett antal obetalda sms-lån, säger Jan Åkerlund.

Redan dålig ekonomi

Bolagens påstående om att de inte riktar sig till personer med redan dålig ekonomi ger inte Jan Åkerlund mycket för.
- Det är uppenbart att det inte är personer med god ekonomi som tar de här lånen. Jag brukar fråga hur usel ekonomi man måste ha för att inte få ta dessa lån.
Men samtidigt som Kronofogden dränks i sms-lånärenden och familjen Söfting tvingas sälja sin soffa och byta bostad, så ökar omsättningen och vinsten hos många av av de större sms-låneföretagen som Expressen granskat.
Störst vinst - drygt sex miljoner kronor förra året - gjorde branschens jätte Folkia:
- Vår målgrupp är inte alls de ekonomiskt svaga. Det är helt normala människor som ofta bor i hyrt boende, de har en medelålder på 35 år och har 250000 kronor i årsinkomst, säger Folkias vd Per Spångberg, som själv har en årsinkomst på 1,2 miljoner kronor.
Niklas Digrintakis är vd för IPP Sweden:

"Börsen är värre"

- Bilden i media av vår business är missvisande. Den målas upp som dålig, men det finns andra verksamheter som är mycket, mycket värre. Som poker, börsen och mobiltelefoner som ungar får köpa för en krona när de i verkligheten kostar dem tiotusentals kronor.
Men på madrassen i vardagsrummet i Hässelby har mamma Heidi svårt att se att företagen bryr sig om situationen för många av deras kunder.
- Varför skulle de bry sig? De har ju sitt. De tänker väl att är man så korkad att man tar ett sms-lån får man skylla sig själv.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen