Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hård kritik mot företagens aprilskämt: ”Det är oetiskt”

Burger king aprilskämtade – den 29 mars.
Sofia Brandberg från Delicato. Foto: Pressbild/Solna fotostudio

Burger King och Delicato bestämde sig för att aprilskämta på ett annorlunda sätt – vilket har fått flera kunder att ilskna till.

Även Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring på Göteborgs universitet, är kritisk mot företagens metod:

– Företag får inte medvetet vilseleda sina kunder i sin marknadsföring. Det är oetiskt, säger hon.

Världshistoriens tidigaste aprilskämt? 

På skärtorsdagen – flera dagar före den första april – skickade Burger King och Delicato ut ett ovanligt pressmeddelande där man förklarade att man tillsammans skulle lansera en chokladhamburgare. 

Pressmeddelandet om chokladburgaren. Foto: MyNewsDesk

Samma dag intervjuades Burger Kings marknadschef Lina Nilsson av Aftonbladet. I artikeln förnekade hon att chokladhamburgaren var ett tidigt aprilskämt: 

– Det är ju bara den 29 mars, sa hon i stället. I slutet av artikeln konstaterar reportern att det återstår att se om hamburgaren är äkta eller om det faktiskt bara rör sig om ett aprilskämt.

Erkännandet från Burger King och Delicato

Några dagar senare är det den första april – och klockan åtta på kvällen skickas ett nytt pressmeddelande ut. Här förklarar Delicatos marknadschef Sofia Brandberg att det hela trots allt var ett aprilskämt, och Lina Nilsson på Burger King stämmer in.

Avslöjade att det var ett skämt. Foto: MyNewsDesk

Men vad som då verkade vara ett harmlöst aprilskämt har nu resulterat i ilska från kunder, kritik från en expert samt uppmaning om anmälan.

Kunderas raseri: "Glädjedödare"

Senare på dagen den första april skrev Burger King om skämtet på Instagram. I kommentarsfältet menade följarna att de kände sig lurade eftersom aprilskämtet lades ut flera dagar för tidigt – och vissa manade till bojkott.

Sista gången man käkade hos er.
Inte okej att göra det innan den första april.
#bojkottabkochdelicato

Experten: "Man vill verkligen luras"

Eva Ossiansson är universitetslektor och doktor i marknadsföring på Göteborgs universitet. Hon menar att skämtet kan verka harmlöst, men att det finns en stor problematik om man tittar närmare på konsekvenserna. 

Nu riktar experten skarp kritik mot Burger King och Delicato – och menar att det handlar om en "kampanj à la fake news".

– Hade man verkligen velat göra ett första aprilskämt hade man gått ut med det på samma dag. Men då hade man inte fått nyhetsredaktionerna att tro på det. Man vill verkligen luras. Det är uppenbart.

Hårda kritiken: "Vilseledande och falsk information"

Eva Ossiansson tror att företagen medvetet planterade pressmeddelandet hos redaktionerna flera dagar före första april:

– Medier som utnyttjas och förses med vilseledande och falsk information borde säga ifrån och anmäla detta grepp. Företag får inte heller medvetet vilseleda sina kunder i sin marknadsföring. Det är oetiskt, säger hon.

Eva Ossiansson, universitetslektor och doktor i marknadsföring på Göteborgs universitet. Foto: Privat

Eva anser att den allvarligaste aspekten är att företagen försökte lura svenska tidningar i sitt första pressmeddelande – och att det är särskilt problematiskt i en tid när "fake news" ofta diskuteras.

– Framförallt blir det här ett problem för nyhetsredaktionerna. Vad ska de tro på? Det mest allvarliga är att man försöker lura medierna, och det är det som har gjorts, säger hon och fortsätter:

– Medier ska föra ut information och nyheter till medborgarna. När företag försöker luras för att skapa en marknadsföringskampanj, då har man gått för långt.

Samtidigt menar Eva Ossiansson att kundernas tillit till företagen kan skadas om marknadsföringen slår över:

– Då förlorar du din trovärdighet, säger hon.

Delicato: "Passar på att skämta"

Sofia Brandberg, marknadschef på Delicato, besvarar nu kritiken:

– Såklart måste vi hitta en balans så att vi blir tagna på allvar, det är jätteviktigt. Jag tror dock inte att vi har nått gränsen än, säger hon.

Sofia Brandberg, Delicato. Foto: Pressbild/Solna fotostudio

I ett mejl till Expressen kommenterar hon sedan det faktum att kampanjen ledde till ett falskt pressmeddelande:

"Första april är undantaget där många seriösa aktörer passar på att skämta och det gäller även oss. Vi delar alltid annars korrekt information med medierna och kommer självklart att fortsätta med det", skriver hon.

Burger King: "Kul att skoja"

Det var Lina Nilsson på Burger King som till Aftonbladet förnekade att det rörde sig om ett skämt.

Lina Nilsson, Burger King. Foto: Burger King/Pressbild.

– Vi tycker att det är kul att skoja och bjuda på oss själva. Samtalet vi hade med Aftonbladet var på ett skojigt sätt, säger hon.

Men folk som läser den artikeln tänker ju inte att det är skämtsamt, utan tar era ord på allvar?

– Det finns ingenting som säger att det inte blir en verklighet av det här, med tanke på vilket gehör vi fick.

 

LÄS ÄVEN: Elias ilska mot Burger King: "Blev riktigt arg" 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!