Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här höjs skatten 2020 – fyra kommuner sänker

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.

61 kommuner får höjd skatt 2020.

I fyra kommuner sänks kommunalskatten.

– Rika kommuner är inte alltid bäst i klassen på att hantera medborgarnas skattepengar, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarnas förening.

Alla med inkomst på arbete eller pension betalar kommunalskatt, men vi betalar långt ifrån lika mycket.

Dorotea i Västerbottens inland kommer att ha högst kommunalskatt i Sverige nästa år med 35,15 procent.

Österåker strax norr om Stockholm har den lägsta, med 29,18 kronor per hundralapp.

Under 2020 kommer den genomsnittliga kommunalskatten att uppgå till 32,28 procent, vilket innebär en höjning på 9 öre per hundralapp jämfört med 2019.

61 av landets 290 kommuner får höjd skatt efter nyår, visar en sammanställning från Skattebetalarnas förening.

LISTA: Kommunerna där skatten höjs

Listan visar: Kommun (region) och höjningen i procentenheter (den nya skattenivån).

 

Ödeshög (Region Östergötland): 1,85 (34,15)

 

Hammarö (Region Värmland): 1,50 (34,80)

 

Ydre (Region Östergötland): 1,45 (34,10)

 

Danderyd (Region Stockholm): 1,40 (31,03)

 

Åtvidaberg (Region Östergötland): 1,29 (33,94)

 

Mörbylånga (Region Kalmar län): 1,29 (34,07)

 

Mönsterås (Region Kalmar län): 1,29 (34,07)

 

Emmaboda (Region Kalmar län): 0,99 (34,07)

 

Timrå (Region Västernorrland): 0,95 (34,88)

 

Tingsryd (Region Kronoberg): 0,93 (34,00)

 

Kinda (Region Östergötland): 0,85 (32,50)

 

Finspång (Region Östergötland): 0,85 (33,70)

 

Valdemarsvik (Region Östergötland): 0,85 (34,03)

 

Linköping (Region Östergötland): 0,85 (31,75)

 

Motala (Region Östergötland): 0,85 (33,25)

 

Vadstena (Region Östergötland): 0,85 (34,35)

 

Mjölby (Region Östergötland): 0,85 (33,45)

 

Söderköping (Region Östergötland): 0,85 (32,73)

 

Boxholm (Region Östergötland): 0,85 (33,37)

 

Norrköping (Region Östergötland): 0,85 (33,30)

 

Trollhättan (Region Västra Götaland): 0,80 (33,84)

 

Skövde (Region Västra Götaland): 0,75 (33,09)

 

Storfors (Region Värmland): 0,68 (34,38)

 

Halmstad (Region Halland): 0,58 (32,38)

 

Laholm (Region Halland): 0,58 (31,98)

 

Varberg (Region Halland): 0,58 (31,73)

 

Hylte (Region Halland): 0,58 (32,85)

 

Falkenberg (Region Halland): 0,58 (32,50)

 

Kungsbacka (Region Halland): 0,58 (32,73)

 

Ragunda (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (34,92)

 

Bräcke (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (35,09)

 

Krokom (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (33,87)

 

Strömsund (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (34,92)

 

Åre (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (33,92)

 

Berg (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (34,22)

 

Härjedalen (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (34,17)

 

Östersund (Region Jämtland Härjedalen): 0,50 (33,72)

 

Åsele (Region Västerbotten): 0,50 (34,95)

 

Högsby (Region Kalmar län): 0,49 (33,57)

 

Torsås (Region Kalmar län): 0,49 (33,29)

 

Hultsfred (Region Kalmar län): 0,49 (33,77)

 

Kalmar (Region Kalmar län): 0,49 (33,67)

 

Västervik (Region Kalmar län): 0,49 (33,02)

 

Vimmerby (Region Kalmar län): 0,49 (34,22)

 

Nybro (Region Kalmar län): 0,49 (34,19)

 

Oskarshamn (Region Kalmar län): 0,49 (34,12)

 

Borgholm (Region Kalmar län): 0,49 (33,44)

 

Grums (Region Västra Götaland): 0,48 (34,18)

 

Grästorp (Region Västra Götaland): 0,42 (33,47)

 

Vårgårda (Region Västra Götaland): 0,40 (33,09)

 

Skara (Region Västra Götaland): 0,40 (32,98)

 

Uppvidinge (Region Kronoberg): 0,39 (34,00)

 

Falköping (Region Västra Götaland): 0,35 (33,43)

 

Nässjö (Region Jönköping): 0,35 (34,30)

 

Mark (Region Västra Götaland): 0,30 (32,99)

 

Mölndal (Region Västra Götaland): 0,25 (31,99)

 

Hässleholm (Region Skåne): 0,24 (32,38)

 

Bjurholm (Region Västerbotten): 0,05 (34,50)

 

Robertsfors (Region Västerbotten): 0,05 (34,50)

 

Malå (Region Västerbotten): 0,05 (34,75)

 

Vännäs (Region Västerbotten): 0,05 (35,00)

 

Källa: SCB, Skattebetalarnas förening.

Flera av kommunerna där skatten höjs är främst ”offer” för höjningar i regionerna man tillhör: Kalmar, Östergötland, Halland och Jämtland-Härjedalen.

Dubbel skattesmäll för Ödeshög.Foto: LARS ANDERSSON
Dorotea har landets högsta kommunalskatt.Foto: ROBBAN ANDERSSON / ROBBAN ANDERSSON EXPRESSEN

– Det är tufft för kommunerna som drabbas, särskilt om de har en kärv ekonomi och själva genomför stora besparingar och kämpar för att inte höja kommunalskatten. Då blir det en kalldusch när regionen höjer sin del av skattesatsen, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarnas förening.

28 kommuner gör individuella höjningar och invånare i sex kommuner drabbas av både höjd kommunalskatt och höjd regionskatt: Ödeshög, Ydre, Åtvidaberg, Mörbylånga, Mönsterås och Emmaboda.

I sju kommuner får invånarna höjd skatt med mer än en krona (mellan 1,29 och 1,85): Ödeshög, Hammarö, Ydre, Danderyd, Åtvidaberg, Mörbylånga och Mönsterås.

Ödeshög är 2020 års skatteförlorare. Här höjer både kommunen och regionen skatten, vilket för invånarna innebär en höjning med 1,85 procentenheter.

HÄR ÄR KOMMUNALSKATTEN HÖGST

Dorotea: 35,15 procent.

 

Munkedal: 35,11 procent.

 

Bräcke: 35,09 procent (höjer 0,50 2020).

 

Vännäs: 35,00 procent (höjer 0,05 2020).

 

Vindeln: 34,95 procent.

 

Sorsele: 34,95 procent.

Fyra kommuner får sänkt skatt

Fyra kommuner sänker skatten: Lidingö (minus 0,30 till 30,07), Håbo (minus 0,25 till 32,80), Orust (minus 0,25 till 34,59) och Skinnskatteberg (minus 0,05 till 33,34).

I debatten har Skattebetalarna hyllat rika kommuner i storstadsregionen för framgångsrik skattepolitik. Där är problemen med avfolkning och en åldrande befolkning liten.

Lidingö – här sänks skatten mest.Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

– Men rika kommuner är inte alltid bäst i klassen på att hantera medborgarnas skattepengar. De kan också bli mer effektiva och mindre slösaktiga. Växande orter med ökande skattekraftsunderlag har fördelar. Men samtidigt har de stora kostnader för att skala upp den kommunala servicen och investera i infrastruktur, bygga nya förskolor och skolor till den växande befolkningen, säger Sofia Linder.

I de krympande kommunerna är utmaningarna motsatta, menar hon.

– Här måste man anpassa verksamheterna till en minskande befolkning och minskat skatteunderlag. Verksamheterna blir överdimensionerade, skolor stängs – men skolbyggnaderna står kvar och genererar kostnader, säger Sofia Linder.

HÄR ÄR KOMMUNALSKATTEN LÄGST

Österåker: 29,18 procent.

Solna: 29,20 procent.

Täby: 29,63 procent.

Vellinge: 29,68 procent.

Kävlinge: 29,69 procent.

Stockholm: 29,82 procent.

Sofia Linder.

Skattekronorna direkt avgörande

Skattesatserna bestäms av kommunerna och regionerna och fördelas ungefär så att två tredjedelar går till kommunen och en tredjedel till regionen.

För kommunernas del är skattekronorna direkt avgörande för verksamheten – två tredjedelar av finansieringen av välfärd och fritidsverksamhet kommer från invånarnas skatter.

Till detta ska räknas det kommunala utjämningssystemet. Beroende på kommunens skattekraft och kostnadsstruktur får man antingen bidrag eller tvingas betala.

När kommunerna lägger sina budgetar för nästkommande år är det gigantiska summor som ska fördelas till skolor, dagis, vård, äldreboenden och sporthallar.

2018 uppgick de totala verksamhetskostnaderna till 685 miljarder kronor.

Många kommuner står inför enorma utmaningar för att få pengarna att räcka.

Skatteintäkterna är kommunernas viktigaste källa för finansiering. Kan inte skattehöjning vara motiverat?

– Det ska inte behövas när vi har ett skatteutjämningssystem som ska skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och regioner att kunna erbjuda invånarna likvärdig service. Kommunala skattehöjningar drabbar alla kommuninvånare och slår särskilt hårt mot låginkomsttagare och pensionärer. Om kommunen verkligen gjort allt i sin makt när det gäller att effektivisera och spara kan en höjning vara motiverad, särskilt om ambitionen är att åter sänka skatten när ekonomin återhämtat sig, säger Sofia Linder.

”Kommunerna måste hushålla bättre”

Hur pengarna används skiljer sig, menar Skattebetalarna och hänvisar till en undersökning som visar stora skillnader för kostnader inom skola och äldreomsorg – trots att kvalitetsskillnaderna är små.

Undersökningen gjordes av Svenskt näringsliv och visar bland annat det går att spara 30–40 miljarder i kommunerna – utan att kvaliteten försämras.

Det finns, menar Sofia Linder, utrymme för effektivare användning av resurser liksom när det kommer till offentliga upphandlingar.

Kommunerna måste alltså bli generellt bättre på att hushålla med skattepengarna?

– Allt för ofta växer kostnaderna för kommunala satsningar som går utanför kommunens kärnuppdrag. Det kan handla om expansion av den kommunala tjänstemannaorganisationen eller dyra marknadsföringsaktiviteter för att sätta kommunen på kartan. Det är viktigt att prioritera kärnverksamheten och skala bort det som är mindre viktigt för kommuninvånarna, säger Sofia Linder.

 Hon menar också att kommunerna kan lära av varandra.

– En kommun som har lyckats att både sänka skatten och höja kvaliteten inom välfärdstjänsterna är Österåker. De har sänkt sin skattesats med drygt 3 kronor sedan 2004 – samtidigt som de lyckats höja kvaliteten i sina välfärdstjänster enligt olika brukarundersökningar. Hård kostnadskontroll och en långsiktig planering har varit avgörande, säger Sofia Linder.

Fotnot. Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsorganisation som arbetar för lägre skatter och minskat slöseri med skattepengar.

TV: Riksrevisionen sågar Robin Hood-skatten

245 av 290 kommuner får för lite pengar, visar granskning.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!