Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen. Foto: Régis BouchuSportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen. Foto: Régis Bouchu
Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen. Foto: Régis Bouchu
Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen. Foto: Pontus Lundahl / TtSvenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen. Foto: Pontus Lundahl / Tt
Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen.  Foto: Pontus Lundahl / Tt
I topp på listan hamnar Sälen med 1 471 000 skidåkardagar 2014/2015. Foto: Henrik Montgomery / TtI topp på listan hamnar Sälen med 1 471 000 skidåkardagar 2014/2015. Foto: Henrik Montgomery / Tt
I topp på listan hamnar Sälen med 1 471 000 skidåkardagar 2014/2015. Foto: Henrik Montgomery / Tt
Två på listan kommer Åre med 978 000 skidåkardagar. Foto: Pontus Lundahl / TtTvå på listan kommer Åre med 978 000 skidåkardagar. Foto: Pontus Lundahl / Tt
Två på listan kommer Åre med 978 000 skidåkardagar.  Foto: Pontus Lundahl / Tt
Kungsbergets fritidsanläggning hade 243 000 skidåkardagar. Foto: Angelica HjortholtKungsbergets fritidsanläggning hade 243 000 skidåkardagar. Foto: Angelica Hjortholt
Kungsbergets fritidsanläggning hade 243 000 skidåkardagar.  Foto: Angelica Hjortholt
"Hälsotrenden är här för att stanna", säger Linda Morell, prchef på Skistar. Foto: Henrik Montgomery / Tt"Hälsotrenden är här för att stanna", säger Linda Morell, prchef på Skistar. Foto: Henrik Montgomery / Tt
"Hälsotrenden är här för att stanna", säger Linda Morell, prchef på Skistar. Foto: Henrik Montgomery / Tt
Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent. Foto: Henrik Montgomery / TtSett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent. Foto: Henrik Montgomery / Tt
Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent.  Foto: Henrik Montgomery / Tt

Här är Sveriges 10 hetaste skidorter

Publicerad

Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen.

Och bäst går det för Sälen, Vemdalen och Åre som toppar listan för både antal skidåkardagar, sålda liftkort och marknadsandelar.

Svenskarna åker skidor som aldrig förr. Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen, visar siffror från Svenska skidanläggningar där 220 anläggningar är medlemmar. Enligt deras branschrapport för säsongen 2014/2015 såldes liftkort för 1,3 miljarder kronor under förra säsongen, vilket är en ökning med 12,8 procent jämfört med säsongen före.

 

LÄS OCKSÅ: Polisen varnar för Iphone-bedragare.

 

– Hälsotrenden är här för att stanna och allt fler söker en aktiv semesterform inkl. avkoppling och där passar skidsemestern som handen i handsken, säger Linda Morell, prchef på Skistar som är den enskilt största aktören med hela 51,6 procent av marknadsandelarna i branschen och en liftkortsomsättning på 671,1 miljoner kronor.

Skistar ligger också bakom de tre mest populära skidanläggningarna Sälen, Åre och Vemdalen. Sälen med Lindvallen och Tandådalen-Hundfjället är mest populärt med en liftkortsomsättning på 322,9 miljoner kronor förra säsongen. Därefter kommer Åre med 224,5 miljoner kronor och Vemdalen med 122 miljoner kronor. På fjärde plats kommer Idre fjäll med en liftkortsomsättning på 66 miljoner kronor.

– Åre, Vemdalen och Sälen kompletterar varandra som skidorter och tilltalar många olika gäster. Åre har en större del internationella gäster, Sälen är barnfamiljernas mecka och Vemdalen har på riktigt upptäckts av regionen Stockholm/Mälardalen, säger Linda Morell.

 

LÄS OCKSÅ: Hon kräver Kitkat på choklad för hela livet.

 

Sälen (Lindvallen och Tandådalen-Hundfjället), Åre och Vemdalen har också varit de mest besökta anläggningarna de senaste tre åren. Även där ligger Idre på fjärde plats.

Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent.

Totalt sett i landet har omsättningen ökat stadigt sedan 1980-talet och nådde en ny rekordnivå förra säsongen, enligt SLAO.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen