Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hans Vestberg svarar på kraftiga kritiken

"Vi kom fram till att det bästa beslutet var att vi lägger ner Blue Chip", säger Hans Vestberg, Ericssons koncernchef. Foto: Alexandra Karlsson
Hans Vestberg utanför techmässan Symposium på Grand Hôtel i Stockholm, som anordnas av Spotifygrundaren Daniel Ek. Foto: Alexandra Karlsson

Förra veckan kom beskedet att Volvo och Ericsson avvecklar sitt gemensamma bolag för affärsflyg, Blue Chip Jet.

Samtidigt ifrågasätts Ericssons ledning efter kräftgången på börsen och debatten om höga kostnader för chefslöner och affärsflyg.

Nu bemöter Ericssons koncernchef Hans Vestberg kritiken:

– Jag gör affärerna själv, jag träffar kunder, anställda i de här länderna och reser mycket. Det har varit ett sätt att effektivt kunna sköta arbetet, säger han.

Det var i fredags som beskedet kom att Ericsson och Volvo är på väg att avveckla sitt gemensamma bolag för affärsflyg, Blue Chip Jet, något som SvD var först att berätta om.

Beslutet motiveras av Ericssons pressavdelning med att kostnaden för att driva verksamheten ökar på grund av skärpta regleringar av privatflyg, högre bränsleskatter samt sannolik flytt från Säve flygplats och att bolagets användning av affärsflyget minskat på senare år.

När Expressen träffar Ericssons koncernchef Hans Vestberg, utanför techmässan Symposium på Grand Hôtel i Stockholm, kommentar han för första gången nedläggningsplanen.

 

LÄS OCKSÅ: Bonusfest för Hans Vestberg

 

Ericssons kostnad för affärsflyg har legat kring 50 miljoner per år. Kommer kostnaden att förändras efter avvecklingen av Blue Chip Jet?

– Det är ju så att vi haft affärsflyg sen 1997 och ett partnerskap med bland annat Volvo. Vi finns i 180 länder. Jag gör affärerna själv, jag träffar kunder, anställda i de här länderna och reser mycket. Det har varit ett sätt att effektivt kunna sköta arbetet. Sen händer det ju saker, saker förändras, vi har fler videokonferenser, säger Hans Vestberg.

Ett flygplan av typen Falcon 7x har Hans Vestberg och hans kolleger använt. Foto: Roger Schederin/TT

– Och då startade vi i vintras att titta igenom - vad ska vi göra härnäst. Vi kom fram till att det bästa beslutet var att vi lägger ner Blue Chip. Vi kommer fortsätta att när så behövs ha affärsflyg för att vi ska kunna vara effektiva och kunna arbeta, men man kan utgå ifrån att kostnaderna kommer gå ner.

Mycket kritik mot ersättningar

Aktieägarna har varit kritiska till att ersättningen till Ericssons chefer ökat samtidigt som Ericssons aktie har utvecklats sämre än börsen i övrigt och att bolagets lönsamhet är för dålig.

– Nu har det varit mycket kritik mot Ericsson angående hög ersättning, dålig aktiekursutveckling, hög bonus, kostnad för ledningsgrupper, säger Albin Rännar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

 

LÄS OCKSÅ: Ericsson rasar efter den svaga rapporten

 

Ericsson har tappat nästan en tredjedel av sitt börsvärde de senaste fem åren. På tio år har Ericsson fallit med 45 procent samtidigt som Stockholmsbörsen stigit med 55 procent, enligt SvD:s sammanställning.

Hans Vestberg svarar på frågor från Expressens reporter.

Hur ser du på att du nu ifrågasätts i affärspressen?

– Det är klart att om jag tittar tillbaka framför allt senaste halvåret så har vår aktie tappat mycket. Det är ingenting som någon tycker är roligt. Jag är aktieägare också och jag tycker inte det känns bra alls. Vi är dock i en utsatt industri. Vi tjänar pengar men vi transformerar också för att vi ska fortsätta att vara världsledande. Vi jobbar med en långsiktig strategi hela tiden för att Ericsson ska fortsätta ha den positionen.

– Sen är det så att just nu så har inte aktiemarknaden uppskattat det. Mitt och ledningen arbetet är att fortsätta se till att det händer.

Vestberg: "En pedagogisk utmaning"

Ersättningen till dig har ökat med 80 procent till 61 miljoner i fjol, sedan du tillträdde 2010. Hur ser du på kritiken mot ersättningsnivån från aktieägare, som Folksam och SPP Fonder?

– Det är en pedagogisk utmaning, jag har ju en fast lön och sen har jag en kortsiktig rörlig lön och en långsiktig rörlig lön. De betalas ut efter hur verksamheten går. Styrelsen sätter de här parametrarna och hur lönerna är. Vissa är så blir det mer utfall vissa år mindre utfall på den kortsiktiga rörliga lönen. Förra året 2015 var ett finansiellt starkt år för Ericsson och jag hade bra utfall. Den är ju inte kopplad till aktiekurs utan ett styrelsebeslut hur man kopplar den kortsiktiga lönen för mig och ledningen, säger Hans Vestberg.

Ericsson har verksamhet i 180 länder och 114 000 anställda och är en av Sveriges största arbetsgivare. Förra året varslade Ericsson 2 200 personer i Sverige.

Vi vet att oron just nu är stor bland Ericssons anställda inför ett kommande sparpaket. Vad kan du berätta om innehållet?

– Det är svårt. Vi är i en transformering av företaget och vi gör stora förändringar. Man kan titta tillbaka på de senaste åtta kvartalen har 34 000 anställda lämnat Ericsson. Jag förstår att det finns en viss oro, å andra sidan är det vårt sätt att driva Ericsson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!