Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Handläggningstid för bostadstillägg kortas

Läget inom svensk ekonomi är fortsatt allvarligt. Men inte så illa som man befarat, menar Magdalena Andersson (S).
Magdalena Andersson.Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Problemet med handläggningstiderna för bostadstillägget är väl känt och drabbar många.

I budgetpropositionen för 2021, som presenteras för riksdagen på måndagen, tillförs 14 miljoner kronor till Pensionsmyndigheten för att kunna korta tiderna för handläggning.

– De som byggt upp vårt land ska inte behöva vänta i månader på att få sina pengar, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Handläggningstiderna för bostadstillägget har länge varit ett växande problem – och det är många som drabbas. 

Bland annat skriver Pensionsmyndigheten på sin hemsida ”vi får många frågor om bostadstillägg eftersom vi har långa handläggningstider”.

På måndagen presenteras den höstbudget som sträcker sig över nästa år. Expressen kan berätta att i budgetpropositionen för 2021 tillförs 14 miljoner kronor till Pensionsmyndigheten för att kunna korta just handläggningstiderna av bostadstillägget. 

Införandet ska effektivisera handläggningen

Tanken är att införandet av ett nytt systemstöd ska effektivisera handläggningen från januari månad. Det nya systemstödet är tänkt att minska den manuella handläggningen.

– De som byggt upp vårt land ska inte behöva vänta i månader på att få sina pengar. Regeringen ser därför till att Pensionsmyndigheten kan korta köerna i bostadstillägget. Det är viktigt för att öka tryggheten för de äldre som behöver hjälp att betala hyran, säger finansminister Magdalena Andersson.

Många förtvivlade pensionärer

Expressen har vid flera tillfällen skrivit om problemet.

De extremt långa väntetiderna i telefon i kombination med att handläggningstiderna skjutit i höjden har fått många förtvivlade pensionärer att i desperation kontakta någon av pensionärsorganisationerna.

– Jag får flera samtal per dag från upprörda människor om de långa telefontiderna och att de får vänta länge innan ett beslut, sade Anna Werkelin Ahlin, samhällspolitisk chef på PRO, i en intervju förra året.

PRO krävde då omedelbara åtgärder från Pensionsmyndighetens sida.

Linda Öhrn: ”Svårsmält med vissa delar av budgeten”.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!