Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han är doldisen som kan ta makten i H&M

Fredrik Olsson beskrivs som en typisk H&M–person som arbetar diskret utan större åthävor. ”Jag fick tidigt mycket ansvar och är tacksam mot kolleger och chefer som särskilt under mina tidiga år hade tålamod med mig”, har han sagt. Foto: H&M

Fredrik Olsson säger att han jobbar på H&M som om han vore en vanlig anställd.

Men den 42-årige skåningen är sedan ett år tillbaka chef för klädjättens 3 962 butiker runtom i världen.

Doldisen och bolagets makthavare i det tysta pekas nu ut som tänkbar chef för hela koncernen.

– Han har råkoll på detaljen och strategin, allting mittemellan skiter han i, säger Fredrik Andersson, vd för talangbolaget 4potentials till Dagens Nyheter.

Frågan är om skåningen  Fredrik Olsson från Everöd utanför Kristianstad ska ta över koncernchefsstolen från Karl-Johan Persson. Det sker i så fall med ägarfamiljens goda minne.

Fredrik Olsson pekas i dag ut som mannen som tillsammans med Karl-Johan Persson ska få H&M och dess försäljning att lyfta och rejäl fart på företagets e-handel. Och han har stigit fram i det tysta.

Klädjätten H&M är en av de största på stockholmsbörsen och trots sin storlek något av en familjefirma. Karl-Johan Persson, 42, är koncernchef, pappa Stefan, 69,  är inte bara styrelseordförande utan även företagets dominerande ägare.   

Familjen Stefan Persson med bolaget Ramsbury Invest är den absolut störste enskilde aktieägaren med 39,0 av aktierna, vilket motsvarade 70,4 procent av rösterna 28 april i år.

Det finns i dag ingen tydlig signal om att Karl-Johan Persson är på väg ut som koncernchef. Men situationen är en aning delikat  med pappa/son-förhållandet i ledningen.

Karl-Johan Persson (till höger) är koncernchef, pappa Stefan är inte bara styrelseordförande utan även företagets dominerande ägare. Hur maktbalanser ser ut dem emellan är det många som är nyfikna på. Foto: Niclas Ryberg

Hur Stefan Perssons och sonen Karl-Johans affärsmässiga relation ser ut i detalj och hur  deras dialog fungerar i praktiken mellan koncernchefen och styrelseordföranden, är det många som är nyfikna på. Visserligen har de själva pratat en del om detta i en del intervjuer, men hur det låter vid familjesammankomsterna och när det kärvar till sig på firman är det få som vet.

”Då gäller inget familjesnack”​​​

– Jag skulle dock tro att deras relation är ganska kylig när det kommer till business. Då gäller inget familjesnack, säger en börsanalytiker som inte vill bli namngiven.

Sparekonom Joakim Bornold på Nordnet är inne på samma spår:

– Men hur det ser ut internt tror jag det är få som vet. Man får lita mycket till deras goda omdöme när det gäller H&M och vart de är på väg. Jag tror inte det är självklart att Karl-Johan ska sitta som vd. Och jag tror andra ägare ifrågasätter det. Det är en väldigt svår roll att vara vd, men samtidigt vara sonen till huvudägaren. Det är en väldigt komplicerad roll att ha. Pappa Stefan har visserligen haft den rollen tidigare.

 

LÄS MER: H&M-Stefans hemliga lyxliv på engelska landsbygden

 

Och det är här som H&M-doldisen Fredrik Olsson finns i i kulisserna. Han har nu H&M brandet med sina nära 4 000 butiker och e-handeln som sitt ansvarsområde, men jobbar väldigt nära Karl-Johan Persson. 

Fredrik Olsson oerhört tävlingsinriktad

Tidningen Dagens Nyheters ekonomireporter Birgitta Forsberg pekar nu ut Fredrik Olsson som påläggskalven som ''ligger i vinnarhålet för att bli koncernchef''. Forsberg har frågat ut en rad personer i Fredrik Olsson närhet, de flesta anonymt, i ett porträttliknande dokument i tidningen.

 

Villa på Djursholm och sommarstuga i Skåne

Namn: Fredrik Olsson

Ålder: 41 år.

Familj: Sambo Lotta Linde, jobbar på reklambyrå. Två minderåriga söner.

Boende: Bostadsrätt i centrala Stockholm men har köpt villa i Djursholm. Sommarställe på Österlen.

Årslön 2015: 5,2 miljoner kronor.

Källa: DN

 

Han beskrivs bland annat som oerhört tävlingsinriktad.

– Det är en vrålsmart kille som går hem hos de flesta. Han är driven och ambitiös och hemskt omtyckt på H&M. Han vet hur man prioriterar rätt saker och får med sig sin organisation, säger en tidigare H&M–chef anonymt till Dagens Nyheter. 

När talangbolaget 4potential 2014 listade uppåtgående talanger återfanns Fredrik  Olsson som sexa på listan. Han sa då till Svenska Dagbladet att hans egen framgång var ett resultat av sina kollegErs arbete.

– Det viktiga är hur hela teamet landar resultat ihop, sa han till tidningen.

H&M:s framtidsman

Året innan hade Fredrik Olsson parkerat på första placeringen på samma lista.  Han var då sedan några år tillbaka Head of Global expansion på H&M, beskrevs som en ”jordnära kille som gör ett extremt bra jobb och trivs enormt bra på H&M”. Och en ”extremt tydlig ledare”, och enligt  4potentials alltid ”ett extremt hårt arbete för att nå företagets resultat”.

”Det är en vrålsmart kille som går hem hos de flesta. Han är driven och ambitiös och hemskt omtyckt på H&M. Han vet hur man prioriterar rätt saker och får med sig sin organisation”, säger en tidigare H&M–chef anonymt till Dagens Nyheter. Foto: H&M

2017 var han åter sexa på listan.

– Han har råkoll på detaljen och strategin, allting mittemellan skiter han i, säger Fredrik Andersson, vd för talangbolaget 4potentials till Dagens Nyheter.

Han anses vara extremt resultatdriven, pragmatisk och karismatisk men ''ändå ödmjuk med fötterna i myllan''.

Fredrik Olsson kom till klädjätten 2002, strax efter att ha tagit dubbelexamen som civilingenjör i maskinteknik från Lunds tekniska högskola och som civilekonom mot internationell handel vid universitet i Lund. Sedan examen har han varit H&M trogen och ingår i ledningsgruppen.

På vägen mot toppen har han hunnit med att jobba på H&M:s inköpskontor, som affärscontroller och expansionsansvarig för Nordamerika. 2009 blev han expansionschef för hela H&M–koncernen.

 

LÄS MER: Klädjättar börjar ta betalt för plastpåsar

 

2015 utsågs Fredrik Olsson till landschef i Spanien och Portugal, men förra året kallades han hem av  Karl-Johan Persson som kan honom jobbet som vd för H&M–delen med sina närmare 4 000 butiker runtom i världen samt H&M:s onlineförsäljning. Han passade då också på att köpa aktier i bolaget, blygsamma 1500 HM–aktier för 262 kronor styck. Sedan dess han han fått se aktien falla, i går noterades den till  knappt 223 kronor vid börsens stängning.

Typisk H&M–person

Fredrik Olsson beskrivs som en typisk H&M–person som arbetar diskret utan större åthävor.

– Jag fick tidigt mycket ansvar och är tacksam mot kolleger och chefer som särskilt under mina tidiga år hade tålamod med mig, och som lät mig göra egna misstag och hjälpte mig växa. Kombinationen av stöd och nya utmaningar har varit grunden i min utveckling, har han tidigare sagt till Svenska Dagbladet.

I Dagens Nyheters porträtt av Fredrik Olsson beskrivs han som en man ''som präglas av att jobba i grupp, att alla kan komma till tals och att ingen försöker toppstyra''. Han beskrivs som en person som lyfter fram personer med bra idéer och att han på kvällarna brukar skicka sms med beröm och uppmuntrande ord.

I fjol kallde H&M:s koncernchef Karl-Johan Persson hem Fredrik Olsson från ett toppjobb i Spanien och Portugal för att bli vd för vd för H&M–delen med sina närmare 4 000 butiker runtom i världen. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Fredrik Olsson tycks också ha gått grundkursen i ledarskap. Dagens Nyheter berättar att han vid möten först brukar ställa några privata frågor vilket gör att den andre känner sig sedd. Men att han sällan svarar på personliga frågor själv.

– Han är en ganska privat person, säger en person som jobbat med honom till tidningen. 

Är Fredrik Olsson huvudkandidaten som så småningom ska axla koncernchefjobbet?  Svaret kanske finns i styrelseordförande Stefan Perssons tankar. Utåt hörs inga signaler från företaget om detta. Om och när det i så fall sker lär det knappast bli under jubileumsåret i år när H&M fyller 70 år.

 – Enligt styrelsen pågår det över huvudtaget ingen diskussion om någon efterträdare på vd-posten, utan det är helt grundlösa spekulationer, säger Kristina Stenvinkel kommunikationschef på H&M.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!