Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H & M:s vinst blev sämre än väntat

Analytikerna hade räknat med en vinst på 7 956 miljoner kronor. I stället blev vinsten 7 799 miljoner kronor. På bilden H & M:s vd Karl-Johan Persson vid ett tidigare tillfälle. Foto: Robban Andersson

Hennes & Mauritz resultat för fjolårets sista kvartal var något sämre än väntat.

Analytikerna hade räknat med en vinst på 7 956 miljoner kronor.

I stället blev vinsten 7 799 miljoner kronor.

Det är en tung börsvecka där flera stora svenska företag presenterar sina bokslut. Under onsdagen var det bland annat klädjätten Hennes & Mauritz tur. Under fjolårets sista kvartal som avslutades sista november gjorde företaget en vinst på 7799 miljoner kronor före skatt. Motsvarande siffra för sista kvartalet 2013 var 7259 miljoner kronor - vilket betyder att företaget gjorde en ökning men inte så stor som analytikerna förutspått.

Är du nöjd med det?

- Absolut, vi tittar väldigt lite på det i relation till förväntningarna. Det viktiga är hur var det mot förra året och mot de mål vi satte upp. Där slog vi resultat- och försäljningsmål, både vad gäller fjärde kvartalet och helåret samtidigt som vi investerat mycket för att bygga ett ännu starkare år framåt. Vi tycker att det var ett väldigt bra år, säger Karl-Johan Persson.

"Vi har ett bra år bakom oss"

Styrelsen föreslår att man ska höja aktieutdelningen till 9,75 kronor per aktie. Är det rimligt att göra det nu?

- Vi har ett bra år bakom oss. När beslutsunderlaget togs fram till styrelsen tittade vi såklart på vår finansiella styrka, vinsten vi gjorde under året och investeringsbehov framåt. Då tycker vi att det är på en rimlig nivå och styrelsen har gjort den bedömningen.

Dagens Industri har räknat på att det innebär att du hämtar hem ungefär 118 miljoner kronor vilket är en ökning med 3 miljoner kronor sen sist. Är du nöjd med det?

- När jag tänker på H&M är det att vi hela tiden vill förbättra H&M och sortimentet. Det är det som är passionen, att ta fram produkter som kunderna uppskattar. Sen hoppas vi naturligtvis i vår jakt på ständiga förbättringar, innovation och kundfokus att det leder till en bra resultatutveckling för företaget och det är bra för medarbetarna som nu får en del av den här vinsten genom avsättningen till H&M Inecentive Program, en bra utveckling är dessutom bra för aktieägarna och det är bra för kunderna som får ett bättre sortiment. Det är det som är det mest centrala.

"Vi hade ett starkt resultat"

Totalt gick helåret bra för Hennes & Mauritz som gjorde en vinst på 25 895 miljoner kronor.

- Vi hade ett starkt resultat och vi har fortsatt att ta marknadsandelar, säger Karl-Johan Persson under presskonferensen.

Bäst gick försäljningen i Tyskland. Sverige är den sjätte största marknaden för H & M.

- Vi har ett väldigt bra år och ökat med 8 procent även om marknaden i stort sett stod still här, säger Nils Vinge, IR-ansvarig om Sveriges placering, under en presskonferens.

Under 2014 öppnade Hennes & Mauritz 379 nya butiker och nu hoppas företaget att man ska kunna öppna ytterligare klädbutiker.

- Vi har en modell som funkar på samtliga marknader där vi finns, det funkar i stora och små städer. Det ser vi att vi kan hålla under många år. Det finns mycket kvar att göra i befintliga länder och i nya länder. Men det viktiga för oss är inte antalet butiker utan att vi har en bra kvalitet i butikerna som vi öppnar upp och att vi lyckas rekrytera duktiga medarbetare som passar in i vår företagskultur, bra lägen, bra hyresvillkor och så vidare, säger Karl-Johan Persson.

Nya marknader

De nya marknaderna väntar bli Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika och Indien

Under 2014 har H & M satsat på inredning och sportmode vilket man också kommer att fortsätta att satsa på. I höst kommer en ny lansering - H&M Beauty vilket kommer innefatta olika skönhetsprodukter.

Varför satsar ni på det nu?

– För att vi ser en stor potential där. Vi har duktiga medarbetare som kan det här bra, vi har utvecklat produkter under en längre tid som är väldigt bra till fantastiska priser och i fin förpackning, säger Karl-Johan Persson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!