Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

GW:s nya satsning: Viltkött, vin och tobak

Polisprofessorn Leif GW Persson startar bolag för livsmedel.
Foto: Alex Ljungdahl
Leif GW Persson hemma på gården Elghammar i Sörmland under en intervju med Expressen 2014.
Foto: YLWA YNGVESSON

Polisprofessor Leif GW Persson har startar ett aktiebolag som ska marknadsföra viltkött, alkoholhaltiga drycker och snus. 

– Jag vill inte prata om det nu, säger Leif GW Persson när Dina pengar frågar om bolaget. 

Varumärkesexperten, Urban Karlstam, menar att professorns nykterhetsperioder kan göra det svårt att sälja vin. 

– Människor kan undra: om han inte dricker, varför ska jag då dricka?  

Det nya aktiebolaget, Leif GW Produktion AB, bildades i början av maj och dess ändamål är att "marknadsföra varumärket Leif GW Persson samt andra till honom kopplade varumärken". 

– Summa summarum, om man lägger ihop hans trovärdighet, mediala slagkraft och hans författarskap så pratar vi om hundratals miljoner kronor i något slags potentiellt varumärkesvärde, säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och vd för kommunikationsbyrån Passion Lab. 

GW Persson: "Du får återkomma om någon månad"

I bolagets verksamhetsbeskrivning framkommer det att den omåttligt populära polisprofessorn kan vara på väg in på samma bana som kändisarna Per Morberg, Paolo Roberto och Petter, som lanserat livsmedel och vin under eget namn. 

"Bolaget skall vidare utveckla och marknadsföra produkter och tjänster inom konsumtionssektorn så som viltkött, jaktartiklar, viner och andra alkoholhaltiga drycker samt snus och andra tobaksvaror", står det.  

– Du får återkomma om någon månad när jag vet lite mer. I dagsläget har jag inget att tillföra, och absolut inget konkret, säger Leif GW Persson till Dina pengar. 

Varumärkesexpert: "Han är inte i Zlatanklass"

Klart är att svenska folket inte verkar kunna bli mätta på professorn. Han skriver böcker, krönikor i Expressen, medverkar i Expressens kriminalprogram Brottscentralen, är programledare för GW:s mord i TV4 och publikmagneten Veckans brott i SVT. 

– Han har en folklig, svensk kärvhet som jag tror uppskattas. Sverige kanske är ett av få länder i världen där hans personlighetstyp gör sig så väl. Just för att han är den han är. Han har aldrig hymlat eller försökt vara någon annan och ur ett varumärkesperspektiv är det lysande, säger Urban Karlstam, varumärkesexpert och vd för varumärkes- och designbyrån Motherland.  

– Han är inte i Zlatanklass men han är högt upp på en topplista över svenskar när man lägger ihop trovärdighet, påverkansgrad och omsättning, säger Niklas Turner Olovzon. 

Leif GW Persson medverkar i Expressens kriminalprogram Brottscentralen.
Foto: OLLE SPORRONG

Halvårsnykterheten en nackdel?

Frågan är om Leif GW Persson kommer att lyckas överföra sitt förtroendekapital som polisprofessor och författare till livsmedelsbranschen. 

– Kan han förflytta det här förtroendet till vin och snus? Alla som känner honom vet att han är en konnässör, en man som är glad i goda smaker. Det är väl delarna i hans personliga varumärke med uppenbar koppling till de här produktkategorierna, säger Urban Karlstam. 

Däremot tror Urban Karlstam att Leif GW Perssons öppenhet kring den egna alkoholkonsumtionen kan bli en nackdel om han lanserar vin eller andra alkoholdrycker. 

– Han blir ju intervjuad i tv-soffor och tidningar och säger: "Nä nu ska jag inte dricka något på ett halvår". Det blir lite motstridiga signaler. Människor kan undra: om han inte dricker, varför ska jag då dricka?

Antihjälte som koketterar med sina laster

En person som lyckats överföra sitt kändisskap från en bransch till en annan är Per Morberg. Efter att första ha fått sitt genombrott som skådespelare, bland annat i långköraren Rederiet och i Beckfilmerna, så har han gjort succé som tv-kock och säljer i dag viner på Systembolaget. 

– Men Per Morbergs utbildning i botten var ju inom kök och restaurang så då fanns det ju en trovärdighet som han kunde bygga på. Leif GW Persson har inte den tydliga kopplingen utöver ett personligt intresse för maten, säger Urban Karlstam. 

Per Morberg.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Varken Urban Karlstam eller Niklas Turner Olovzon tror att Leif GW Perssons varumärke kan ta skada av att sälja snus.  

– Han är en person som har gjort sig till en slags antihjälte och koketterar med sina laster och har lagt sina kort på bordet. Det är värre med personer som bygger upp en perfektionistisk image och blir ertappade på ett eller annat sätt, säger Niklas Turner Olovzon. 


Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!