Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

GW byter ut jägarvästen när nya vinet ska säljas

GW:s rosa drömmar. Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
Foto: Per Mikaelsson, Meritzo
1 / 7

Leif GW Persson, 74, lanserar sin nya produkt – elegant klädd i rosa linnekavaj och panamahatt. 

Efter vinters aktieklipp hoppas affärsmannen GW Persson kunna sälja 250 000 flaskor rosévin i sommar.

– Vinet har varit en lönsam affär för mig, säger han.

GW har tidigare släppt ett rött och ett vin med sitt namn på etiketten. Nu är det dags för ett rosa, ett rosévin alltså.

– Det är ett klassiskt rosévin från Provence i Frankrike som jag varit med och valt ut. Vi provade väl ett 50-tal sorter och jag tycker det smakar utmärkt. En sommardryck som folk gillar. Sedan får det inte kosta för mycket heller, förklarar GW Persson.

Vinet kommer från Pays D´Oc och består av druvorna Syrah och Grenache. Färgen är ljust silverrosa och smaken beskrivs som ”färska hallon, grapefrukt och en hint av vita blommor”.

”Typiska rosédrickaren en kvinna”

GW avnjuter sitt rosévin uteslutande på sommaren, säger han.

– Rosé för mig är sommar, man sitter ju inte i höstmörkret och dricker det. Det är ett ganska lätt vin och kräver speciell mat som sallader, skaldjur och sådant.

Den typiska rosédrickaren är en kvinna, tror GW. Och förr kanske det fanns fördomar om män som beställde ett glas rosé på krogen i stället för en stor stark.

– Det har nog varit så, men det har vi lyckligtvis kommit förbi. Jag dricker det med stort behag, fastslår han.

GW Persson föredrar sitt rosé med ostron eller andra skaldjur. Foto: Per Mikaelsson, Meritzo

På de nya produktbilderna visar GW upp en ledig och elegant sommarstil. Borta är flanellskjortan och den bruna skinnvästen. Istället rosa linnekavaj, vit skjorta, vita byxor och panamahatt.

– Jag tycker om linnekläder, det är sommar för mig. Panamahatten är också riktigt bra, den skänker både skugga och svalka till ens trötta huvud. Och det är mina egna kläder på bilderna, ingen teaterrekvisita, säger GW bestämt.

”Brukar gå i gång i juni”

Rosévinet släpps inom kort hos Systembolaget för 99 kronor flaskan. En tia billigare än GW:s rödvin som började säljas för ett år sedan och snabbt blev en stor succé. De 15 000 första flaskorna sålde slut på några veckor.

GW Perssons sommarstil: lediga kläder i linne och panamahatt. Foto: Per Mikaelsson, Meritzo

– Det röda vinet har varit en exceptionell framgång, vi säljer nu 50 000 flaskor i månaden, så det blir en slant, konstaterar GW Persson och tillägger:

– Men det är royaltybaserat, så det ligger efter med några månader.

Rosévinet tas in i en upplaga på 250 000 flaskor, sedan säljs det inte mer.

Själv får GW vänta några veckor innan kan ta sitt första glas eftersom han ännu befinner sig i den halvårsperiod då han inte dricker alkohol.

– Jag brukar gå i gång i juni, men jag dricker mindre och mindre även under den perioden numera. Det är säkert åldersbetingat.

Leif GW Perssons företag

Polisprofessorn, författaren, tv-personligheten och affärsmannen har blivit stenrik på sina olika bolag.

Sedan tidigare har Leif GW Persson bolagen G W Snus, Leif GW Persson Aktiebolag och Guts & Pride media och research AB, men 2017 startade kriminalprofessorn också bolaget Leif GW Persson Production AB.

Enligt verksamhetsbeskrivningen ska bolaget lansera ”varumärket Leif GW Persson samt andra till honom kopplade varumärken”. Dessutom ska man marknadsföra varor som ”viltkött, jaktartiklar, viner och andra alkoholhaltiga drycker samt snus och andra tobaksvaror”. 

 

Leif GW Persson AB

Nettoomsättning:

2017: 27 804 000

2016: 23 524 678

2015: 15 085 215

 

Resultat:

2017: 7 573 768

2016: 7 903 788

2015: 3 443 539

 

Guts & Pride Media och Research AB

Nettoomsättning:

2016: 7 837 000

2015: 5 426 000

2014: 4 956 000

 

Resultat:

2016: 407 295

2015: 1 083 109

 

Leif GW Production AB

Nettoomsättning:

2018: 9 197 384

 Resultat:

2018: 736 966

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!