Stina Honkamaa, Sverigechef Google. Foto: Petter Nilsson Nils
Stina Honkamaa, Sverigechef Google. Foto: Petter Nilsson Nils

Google jagas av kronofogden

Publicerad
Uppdaterad
Har Google svårt att betala räkningarna?
Handelsbanken, Telia och städbolag är några företag som tvingats skicka inkasso på Google.
Under 2008 fick det svenska dotterbolaget 129 miljoner av Google. Men Googles interna betalningsrutiner verkar inte fungera som de borde.

13 anmärkningar

Sedan sommaren 2008 har bolaget fått 13 betalningsanmärkningar.
Det började med att serviceföretaget ISS tröttnade på att aldrig få betalt för en faktura på 3 413 kronor.
Sedan var det Mediaplanet Sverige AB som undrade varför man aldrig fick sina 93 000 kronor.
Bolagen fick pengarna först efter att de vänt sig till kronofogden.
Snart var det dags för bland annat Teliasonera, Handelsbanken och Canal Digital att först vända sig till inkasso och sedan till kronofogden. Så har det fortsatt fram till för två veckor sedan då ISS Service på nytt gick till kronofogden.
Svenska Google missade också förra året att betala bilskatten på en av sina bilar. Även den räkningen hamnade hos fogden.

Beklagar

Anders Svenungsson, Google Nordens pr-chef, beklagar att det blivit så här.
- Vi har ett system för leverantörsfakturorer som kräver att våra leverantörer anger ett visst nummer. Om det numret saknas "studsar" fakturan och då kan sådana här saker hända. Men det är inte ovanligt i större företag att fakturor blir obetalda av olika anledningar, säger han.

Problem

De ständigt återkommande fallen med ärenden hos kronofogden har nu blivit ett problem för svenska Googles ledning och Sverigechefen Stina Honkamaa.
- Stina arbetar hårt med att se till att våra betalningsrutiner förbättras, säger Anders Svenungsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen