T-tröja från Gina Tricot med texten ”Livet er nå”. Foto: Gina TricotT-tröja från Gina Tricot med texten ”Livet er nå”. Foto: Gina Tricot
T-tröja från Gina Tricot med texten ”Livet er nå”. Foto: Gina Tricot
T-tröja med texten ”Team Noora”. Foto: Gina TricotT-tröja med texten ”Team Noora”. Foto: Gina Tricot
T-tröja med texten ”Team Noora”. Foto: Gina Tricot
”Kosegruppa” står det på den här tröjan.”Kosegruppa” står det på den här tröjan.
”Kosegruppa” står det på den här tröjan.
”Isak + Even” – välbekanta namn för alla som sett säsong tre av ”Skam”. Foto: Gina Tricot”Isak + Even” – välbekanta namn för alla som sett säsong tre av ”Skam”. Foto: Gina Tricot
”Isak + Even” – välbekanta namn för alla som sett säsong tre av ”Skam”. Foto: Gina Tricot
Huvudkaraktärerna i ”Skam”: Noora, Vilda, Sana, Chris och Eva. Foto: NRKHuvudkaraktärerna i ”Skam”: Noora, Vilda, Sana, Chris och Eva. Foto: NRK
Huvudkaraktärerna i ”Skam”: Noora, Vilda, Sana, Chris och Eva. Foto: NRK

Gina Tricot i konflikt om Skam-kollektion

Publicerad

Gina Tricots populära ”Skam”-kollektion har fått norska NRK att reagera.

– Det de gör kan strida mot god affärssed, säger tv-kanalens advokat Kari Anne Lang-Ree.

Det är NRK som först berättat om kontakten med den svenska klädkedjan.

Norges motsvarighet till SVT ligger bakom den enorma tv-succén ”Skam”, vars fjärde säsong just nu går att streama på SVT Play.

Gina Tricot, som ofta hämtat inspiration och idéer till sina kollektioner från populärkulturen, har nyligen lanserat en serie t-tröjor med citat och anslag från den norska tv-serien.

En tröja har ett hjärta med texten ”Isak + Even”, på en annan står det ”Team Noora”. Man behöver inte tillhöra seriens mest hängivna fans för att inse var namnen är hämtade från.

Men även mindre direkta uttryck ur serien – som ”Kosegruppa”, ”Livet er nå” och ”Hooke” – leder tankarna åt samma håll.

Inväntar Gina Tricots svar

Inspiration eller stöld?

Det är det NRK:s advokat och Gina Tricots håller på att reda ut.

– För att få grepp om det hela har vi bett Gina Tricot att redovisa hur kollektionen ser ut, hur stor den är och vad som använts från ”Skam”. De ska återkomma med detta på måndag, säger Kari Anne Lang-Ree.

Förhoppningen, säger NRK:s advokat, är att konflikten ska lösas ”fredligt” med Gina Tricot.

Om inte kan det väckas krav på ersättning samt att kläder återkallas från butiker.

Vanligt med ”Skam”-tröjor

Gina Tricot är varken ensamma eller först med att lansera kläder som hämtar inspiration från ”Skam”.

Att NRK reagerat just nu beror på hur kollektionen är upplagd. Man har använt citat från serien och sedan kombinerat med namn och ord som kopplas till ”Skam”.

– Det handlar också om volym, säger Kari Anne Lang-Ree.

Gina Tricot har sedan starten 1997 vuxit rejält.

Noora i ”Skam”.Foto: NRK

I dag har man 180 butiker i fem europeiska länder och säljer via nätet kläder i 30 länder. Företaget har drygt 2 000 anställda.

NRK har överösts av förslag från företag runt om i hela världen som vill använda ”Skam” i sina produkter.

”Vi säger konsekvent nej”

– Vi säger konsekvent nej till alla som kontaktar oss. Vi vill att ”Skam” ska vara en arena för norsk ungdom och inte en marknadsplats för kommersiella aktörer. ”Skam” ska inte kopplas till en eller två aktörer, utan till NRK, säger Kari Anne Lang-Ree.

NRK har inte enskild rätt till vissa specifika ord som ”drittsekk” eller ”hooka”, inte heller namn som ”Noora” eller ”Chris”.

”Skam” är en omåttligt populär serie, långt utanför Norges gränser.Foto: NRK

– Det är inget vi kan eller önskar ha monopol på. Men när det gäller citat från ”Skam” så måste vi värdera om det strider mot upphovsrättslagar. Och om man bygger en hel kollektion på teman från ”Skam” kan det vara i strid med god affärssed, säger Kari Anne Lang-Ree.

"Vi har låtit oss inspireras"

Tidigare har NRK slagit ner mot aktörer som använt sig av ”Skam”-loggan eller bilder på skådespelarna – då har det handlat om fall med tydligare övertramp mot upphovsrätten.

Enligt Per-Johan Swartling, tf vd för Gina Tricot, är citaten i fråga generella och behöver nödvändigtvis inte ha något att göra med tv-serien.

– Vi har låtit oss inspireras av ”Skam”, säger klädkedjans tf vd Per-Johan Swartling till NRK.

Dina Pengar har pratat med Per-Johan Swartling, som inte vill uttala sig mer i ärendet förrän på måndag, men säger till NRK:

– Det var fel av mig att inte kontakta NRK först. Men vi anser att vi agerat innanför ramarna för vad man får göra, säger Swartling.

Enligt Gina Tricot handlar det om en liten kollektion av modekedjans utbud och som inte blir långvarig oavsett hur dialogen med NRK:s advokat fortlöper.

Scen ur ”Skam”.Foto: NRK
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen