Sune Andersson, 55, och hans fru lider av olika åkommor och är beroende av snabba svar från vården – men Postnords långsamma brevrutiner har bland annat gjort att de missat en läkartid. Foto: PrivatSune Andersson, 55, och hans fru lider av olika åkommor och är beroende av snabba svar från vården – men Postnords långsamma brevrutiner har bland annat gjort att de missat en läkartid. Foto: Privat
Sune Andersson, 55, och hans fru lider av olika åkommor och är beroende av snabba svar från vården – men Postnords långsamma brevrutiner har bland annat gjort att de missat en läkartid.  Foto: Privat
Foto: / TT NYHETSBYRÅNFoto: / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Gillrade Postnord-fälla: ”Brevbäraren erkände”

Publicerad

Sune Andersson, 55, och hans fru lider av olika åkommor och är beroende av snabba svar från vården, men Postnords långsamma brevrutiner har bland annat gjort att de missat en läkartid. 

Genom att skicka ett brev till sig själv gillrade Sune en fälla och avslöjade postjätten. 

– Brevbäraren erkände att de lade undan breven på måndagar och sorterade reklam i stället. 

– Måndagar är en tung reklamdag men det innebär inte att våra andra uppgifter åsidosätts, säger Postnord.

Dina Pengar avslöjade under torsdagen att regeringen planerar ett förslag som kommer att försämra postservicen för svenska folket. 

Ett brev ska i fortsättningen ta två dygn innan det når mottagaren i en annan del av landet.

Orsaken är den drastiskt minskade postmängden som ger statliga Postnord betydligt sämre intäkter. 

Sune Andersson läste artikeln – och menar att försämringen med två dagars leveranstid på brev redan är genomförd. 

Sune Andersson och hans fru på Hisingen i Göteborg har vid flera tillfällen drabbats av långsam posthantering. 

 

LÄS MER: Mariannes raseri mot Postnord 

 

Missade läkartid efter sen post

Båda lider av olika åkommor och får brev från vården som de behöver få snabbt. 

– Först så missade vi en ändrad läkartid. Det kunde ju vara en olycka. Men sedan var det samma sak med en årsredovisning som blev försenad, som vi hade räknat med att jag skulle kunna underteckna och skicka tillbaka samma dag, säger Sune Andersson till Dina Pengar. 

Han har även gjort en annan iakttagelse: 

– På måndagar är brevlådan full med reklam – men det finns inga brev eller räkningar. Men på tisdagen får jag 10-15 brev eftersom jag har fyra företag. 

Därför bestämde sig Sune Andersson för att gillra en fälla åt Postnord. Han begav sig till en postlåda vid bensinmack 500 meter från sitt hem. 

– Där postade jag ett brev till mig själv på fredagen, innan de tömde lådan. På måndagen kom inget brev. Men det kom på tisdagen, säger han. 

 

LÄS MER: Brev ska inte längre delas ut dagen efter 

https://www.instagram.com/p/BZ8VVOCnzup/?hl=en&taken-by=expressen

”Det är order från chefen”

Brevbäraren dök upp vid 17-tiden på tisdagen och Sune Andersson passade på att fråga honom. 

– Jag frågade honom om de lade undan breven på måndagar, "ja, det gör vi", sa han och berättade att de sorterade reklam i stället. "Vi hinner inte med", sa han och hänvisade till sin chef. "Detta är order från chefen", sa han. Jag sa till honom att jag förstod det och att jag inte skyllde på honom. 

Vad tänkte du då? 

– Det verkar som de har mycket att göra, men den där reklamen får de ju ändå betalt för att dela ut och det tar de före vanlig post. 

Vad tycker du om den prioriteringen? 

– Jag tycker väl att reklamen, alltså deras sidointäkter, borde komma i andra hand. 

Postnord: "Inga kända problem"

Men Postnord känner inte till problemet som Sune Andersson beskriver.

– Jag har kollat upp det aktuella området och det kontor som delar ut post i området. Vi har inte kända problem där, vi brukar ju känna till om vi har problem, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige.

Han säger däremot att han litar på Sunes historia – och vill komma i kontakt med honom.

– Jag tar det på största allvar. Jag måste gräva djupare i det här, för att förstå vad som går fel, säger han och fortsätter:

– Måndagar är en tung reklamdag men det innebär inte att våra andra uppgifter åsidosätts.

 

LÄS MER: Postnordchefens desperata mejl

 

Måste ändra provtiderna

Sune Andersson har däremot fått ändra sina vanor. Han har ofta åkt in för provtagningar på sjukhuset fredagar och läkaren skickar därefter ett brev med hans ordination inför nästkommande månad. 

– Nu har jag fått ändra det. På fredagar kan jag inte åka för då får jag inte brevet förrän på tisdag. Det är ändå fyra dagar efter att jag har gjort proverna. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen