Frida Bratt

Nej, Skandia – kunderna vill INTE ha skräpfonder

Publicerad

Nej Skandia, pensionsspararna efterfrågar inte dyra skräpfonder. Det är det ni som gör. Med de kletiga upplägg som är verklighet i finansbranschens är kundens efterfrågan det sista någon tänker på. Och de som kan minst är de som förlorar mest. 

Expressen har tidigare avslöjat att Skandia säger sig ha rensat ut fonder som man egentligen har kvar på ett dolt fondtorg, till för försäljare. Det är fonder som är paketerade, mycket dyra och som i regel går dåligt. Rena skräpfonderna, med andra ord, som – får man anta – ger för stora intäkter för att ta bort. 

Enligt Skandia efterfrågas fonderna av kunderna. Det är mycket svårt att tro på. Och här är varför: 

Skräpfonderna finns hos fondbolag du förmodligen inte hört namnet på, om det inte gäller exempelvis skandalbolaget Allra. De är dock knutna till betydligt större förmedlarorganisationer. Fondbolaget Navigera ingår i samma koncern som förmedlarjätten Max Matthiesen. Fondbolaget Monyx ingår i samma koncern som Hjerta, som i sin tur har 210 mindre förmedlare knutna till sig.

 

LÄS MER: Skandia gömmer dyra fonder på dolt fondtorg 

Skandia dikterar villkoren

Förmedlarorganisationerna är mäktiga. Det är de som möter dig som söker hjälp att placera ditt pensionskapital, och som rekommenderar vilka fondval du ska göra. 

Men försäkringsbolagen är ännu mäktigare. De utgör själva skyltfönstret som fonderna måste in i för att överhuvudtaget nå några kunder. 

Därför kan försäkringsbolaget diktera villkoren – och se till att avgiften för kunden blir skyhög. Fondbolaget, rådgivaren och pensionsbolaget ska ju alla ha en del av intjäningen.

 

LÄS MER: Kritiken mot Skandia: "Fult och missledande" 

Tjänar stora pengar på skräpfonderna

Skandia har inte velat uppge hur stor andel av fondavgiften man tar, men två av varandra oberoende källor uppger för Expressen att det handlar om så mycket som 70 procent. 

Försäkringsbolagen tjänar alltså enorma summor på skräpfonderna. Ur det perspektivet är det då inte konstigt att försäkringsbolagen – de finns inte bara hos Skandia utan hos samtliga försäkringsbolag – inte kastar ut skräpfonderna. 

Vad ingen i denna kletiga härva tar hänsyn till är att det är vanliga människors besparingar det handlar om. Dina pengar du slitit för, din kanske redan skrala pension. 

Och det är du som kan minst om detta som tyvärr förlorar mest. Du som söker hjälp hos en "rådgivare", som inte vet att 2,5 procent är en skyhög avgift och som tycker det här med pensioner är svårt. 

Det är ett utnyttjande av informationsunderläge å det grövsta. Spelreglerna är utformade helt utan en tanke på spararen.

 

LÄS MER: Så avslöjar du avgiftsmjölkarna 

Förmedlarnas önskan, inte kundernas

Det här är alltså inte något som gäller bara Skandia. Men snälla, försök inte få oss att tro att någon någonsin klivit in på Rådgivning och Pension AB och bett om att få lägga pengar i Navigera Tillväxt, med en avgift på 2,45 procent.

Den fonden – eller mer specifikt avgiften – är det ni försäkringsbolag och era förmedlare som efterfrågar.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen