Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Frida Bratt

Ett hånskratt rakt upp i ansiktet på kunderna

Nordeas vd Casper von Koskull Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

"Vi hjälper dig digitalt när helst du vill", skriver Nordea på sin hemsida.

Formuleringen är ett hånskratt rakt i ansiktet på de kunder som drabbats av tisdagens IT-krasch. 

Det här är ett haveri som Nordea inte har råd med. Och ett brutet samhällskontrakt. 

Våren 2016. Panama-skandalen briserar och Nordea har en nyckelroll för de skatteplanerande företagen. Det var första gången som banken beskylldes för att ha "brutit mot samhällskontraktet", bland annat av Riksrevisionens före detta ordförande Inga-Britt Ahlenius. 

Ett år senare är det dags igen. Regeringen vill ta mer betalt av de svenska bankerna, först i form av en bankskatt, sedan i form av resolutionsavgift som dock går till statens löpande utgifter. Nordea vill inte bidra till den svenska statskassan på det sättet och hotar att flytta. Bankens ordförande Björn "Nalle" Wahlroos förklarar att svenska skattebetalare inte alls en gång i tiden räddade Nordea eftersom "det ju var Nordbanken då".

 

LÄS MER: Haveriet – Nordea nere hela tisdagen 

Brutit ännu ett kontrakt

Det är enligt kunderna uppenbarligen två prickar i protokollet. Men – varken medhjälpen till avancerad skatteplanering eller flytt till Finland påverkar direkt de många privatkunderna. Ändå har de visat sitt missnöje och Nordeas marknadsandelar har fallit på exempelvis bolånemarknaden.  

Våren 2018. Nordea breder på hemsidan ut texten att ambitionen är att vara kundens "framtida digitala bank". Samtidigt ligger internetbanken nere en hel dag. Och ur ett perspektiv har man då återigen brutit ett kontrakt med kunderna, och därmed också mot samhället. 

Att de flesta av oss i linje med bankernas önskemål accepterar att överge kontantanvändningen beror på en ömsesidig överenskommelse mellan bank och kund. Vi går med på att pengarna bara är ettor och nollor på en skärm, och att de i praktiken lånas ut till banken. Som sedan använder pengarna för att låna ut dem vidare. 

I gengäld garanterades vi förr om åren en ränta för besväret, vilket vi inte längre får. I dag lovar banken oss två saker: att pengarna förvaras säkert och att de alltid är tillgängliga när vi behöver dem. 

Den som missade en betalning eller en aktieaffär på tisdagen håller nog knappast med om att Nordea har uppfyllt det löftet. 

 

LÄS MER: Då kan du få ersättning från Nordea 

Utmanare på väg

På Nordea vet man att tiden där man som storbank kunde luta sig tillbaka vad gäller service och villkor och ändå behålla kunder är förbi. En rad nya aktörer har via nya regelverk gjort entré på bankmarknaden. Många gånger har de it-kunnande i sitt DNA, och är betydligt bättre på it, digitalisering och användbara tjänster än vad de traditionella bankerna är. Ska bankdinosaurierna i detta klimat lyckas behålla kunderna duger inte ett it-haveri som dagens. 

Texten på hemsidan "vi hjälper dig digitalt, när helst du vill" känns som ett hån. 

Det är säkerligen inte bara Nordea som flyttar framöver. Det lär även fler kunder göra. 

 

NYHETSBREV: Missa inte viktiga tips för din privatekonomi! Anmäl dig till Dina Pengars nyhetsbrev helt kostnadsfritt

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!