Nordeas vd Casper von Koskull Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅNNordeas vd Casper von Koskull Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nordeas vd Casper von Koskull Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Frida Bratt

Ett hånskratt rakt upp i ansiktet på kunderna

Publicerad

"Vi hjälper dig digitalt när helst du vill", skriver Nordea på sin hemsida.

Formuleringen är ett hånskratt rakt i ansiktet på de kunder som drabbats av tisdagens IT-krasch. 

Det här är ett haveri som Nordea inte har råd med. Och ett brutet samhällskontrakt. 

Våren 2016. Panama-skandalen briserar och Nordea har en nyckelroll för de skatteplanerande företagen. Det var första gången som banken beskylldes för att ha "brutit mot samhällskontraktet", bland annat av Riksrevisionens före detta ordförande Inga-Britt Ahlenius. 

Ett år senare är det dags igen. Regeringen vill ta mer betalt av de svenska bankerna, först i form av en bankskatt, sedan i form av resolutionsavgift som dock går till statens löpande utgifter. Nordea vill inte bidra till den svenska statskassan på det sättet och hotar att flytta. Bankens ordförande Björn "Nalle" Wahlroos förklarar att svenska skattebetalare inte alls en gång i tiden räddade Nordea eftersom "det ju var Nordbanken då".

 

LÄS MER: Haveriet – Nordea nere hela tisdagen 

Brutit ännu ett kontrakt

Det är enligt kunderna uppenbarligen två prickar i protokollet. Men – varken medhjälpen till avancerad skatteplanering eller flytt till Finland påverkar direkt de många privatkunderna. Ändå har de visat sitt missnöje och Nordeas marknadsandelar har fallit på exempelvis bolånemarknaden.  

Våren 2018. Nordea breder på hemsidan ut texten att ambitionen är att vara kundens "framtida digitala bank". Samtidigt ligger internetbanken nere en hel dag. Och ur ett perspektiv har man då återigen brutit ett kontrakt med kunderna, och därmed också mot samhället. 

Att de flesta av oss i linje med bankernas önskemål accepterar att överge kontantanvändningen beror på en ömsesidig överenskommelse mellan bank och kund. Vi går med på att pengarna bara är ettor och nollor på en skärm, och att de i praktiken lånas ut till banken. Som sedan använder pengarna för att låna ut dem vidare. 

I gengäld garanterades vi förr om åren en ränta för besväret, vilket vi inte längre får. I dag lovar banken oss två saker: att pengarna förvaras säkert och att de alltid är tillgängliga när vi behöver dem. 

Den som missade en betalning eller en aktieaffär på tisdagen håller nog knappast med om att Nordea har uppfyllt det löftet. 

 

LÄS MER: Då kan du få ersättning från Nordea 

Utmanare på väg

På Nordea vet man att tiden där man som storbank kunde luta sig tillbaka vad gäller service och villkor och ändå behålla kunder är förbi. En rad nya aktörer har via nya regelverk gjort entré på bankmarknaden. Många gånger har de it-kunnande i sitt DNA, och är betydligt bättre på it, digitalisering och användbara tjänster än vad de traditionella bankerna är. Ska bankdinosaurierna i detta klimat lyckas behålla kunderna duger inte ett it-haveri som dagens. 

Texten på hemsidan "vi hjälper dig digitalt, när helst du vill" känns som ett hån. 

Det är säkerligen inte bara Nordea som flyttar framöver. Det lär även fler kunder göra. 

 

NYHETSBREV: Missa inte viktiga tips för din privatekonomi! Anmäl dig till Dina Pengars nyhetsbrev helt kostnadsfritt

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen