Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fredriks kritik mot Icas produktplacering

Fredrik jobbar till vardags med jämställdhetsfrågor inom försvarsmakten. Foto: Privat
Fredrik Runesjö reagerade på att Ica säljer strumpbyxor bredvid tvättmedlet. Foto: Privat

När Fredrik Runesjö, 31, från Stockholm skulle handla tvättmedel på Ica reagerade han på butikens produktplacering.

Bredvid städprodukterna sålde butiken nämligen strumpbyxor.

– Den här typen av produktplacering hör inte hemma i ett modernt Sverige 2017, säger Fredrik.

Fredrik Runesjö arbetar till vardags med jämställdhetsfrågor inom Försvarsmakten, och menar att han alltid har ett särskilt öga öppet när det gäller sådant han kallar "könscementerande tänk".  

Ett sådant exempel har han reagerat på i sin lokala Ica-butik i Bromma där han bor. Redan för ett år sedan la han märke till att stay up-strumpbyxorna hängde vid köksrengöringsprodukterna. 

– Jag handlar där ganska regelbundet och såg sedan att de flyttat strumpbyxorna, då tänkte jag vad bra, då har de tänkt till, säger Fredrik.

 

LÄS ÄVEN: Ica-butikens miss: Den alkoholfria ölen var starköl 

Strumpbyxorna flyttades till annan städhylla

Men strumpbyxorna hade egentligen bara flyttat till en annan städhylla. Något som Fredrik la märke till när han handlade häromdagen.

– Från en städhylla till en annan. Det är lite väl ogenomtänkt, det finns gott om andra hyllor, säger Fredrik och fortsätter:

– Det finns inget som säger att en kvinna köper tvättmedel, i min relation är det snarare jag som gör det. Med mitt andra barn var jag hemma över ett år och löste mycket av hemsysslorna. Den här typen av produktplacering hör inte hemma i ett modernt Sverige 2017. 

Vid städhyllan. Foto: Privat

"Borde ha ett fräschare tänk"

Han la upp en bild på Icas Facebooksida, vilket bland annat en annan användare har kommenterat med "Smaklöst". 

– Det är deras varumärke, det borde ligga i deras intresse att ha ett fräschare tänk i deras butiker, och marknadsföra sig som en progressiv och kundmedveten butik, säger Fredrik.

Butikschefen på Ica Brommaplan säger till Expressen att hon inte har sett klagomålen och hänvisar i stället till Ica centralt.

 

LÄS ÄVEN: Ica varnar för sms- bluffen: ”Klicka inte”

Ica: "Kan variera från butik till butik"

Men Therese Lystedt, pressansvarig på Ica, hänvisar tillbaka till butiken.

– Det är en egenföretagare som tagit det här beslutet, säger hon, och menar att Ica inte har någon gemensam hållning i hur produkter bör placeras i butikerna.

Senare skriver hon i ett mejl:

"Varje Ica-butik ägs och drivs av sina egna handlare som styr över sin egen butiks sortiment och sätter sina egna priser. Den enskilda butiken bestämmer också över var produkterna ska placeras vilket innebär att produkternas placeringar kan variera från butik till butik."

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!