Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fredrik sålde hoverboards – upptäckte Postnordbluff

Experternas bästa tips.
Fredrik Regnell.
Foto: Privat
Fredrik skulle sälja två hoverboards som barnen vuxit ifrån.
Foto: Privat
Fredrik Regnell upptäckte nätbluffen.
Foto: Privat
Bluffsidan såg mycket trovärdig ut, enligt Fredrik Regnell.
Foto: Privat
Bluffsidan såg mycket trovärdig ut, enligt Fredrik Regnell.
Foto: Privat

Fredrik Regnell skulle precis trycka på skicka-knappen i ”Postnord”-länken.

Då avslöjade han nätbluffen och bedragaren kom aldrig över betalkortsuppgifterna.

– Ren tur att jag upptäckte ett stavfel, säger han.

Fredrik Regnell från Jönköping dammade ut förrådet inför sommaren. Två hoverboards som barnen vuxit ifrån lade han upp på Blocket till försäljning.

– Efter 12 minuter hörde en tjej av sig på Whatsapp, säger Fredrik Regnell.

Personen på andra sidan chatten verkade verklig och undrade om Fredrik kunde skicka hoverboardsen till Stockholm. Det kunde han och hon föreslår att de skulle genomföra köpet via något som hon sa var Postnords betaltjänst ”delivery online”. Fredrik fick en länk skickad till sig. 

Problemet är att postföretaget inte har en sådan tjänst som tillhandahåller kapitallösningar mellan konsumenter.

– Jag hamnar på en sida som ser ut precis som Postnord, där jag ska fylla i mina kortuppgifter, säger han.

Fredrik Regnell tyckte att det kändes underligt att han även skulle skriva in de tre siffrorna på sitt betalkorts baksida och började ana oråd. 

– Jag skrev att det här kommer jag inte att fullföra. Jag får som svar ”trycka bara på den gula knappen”.

”Då försvinner allt”

Fredrik Regnell börjar då syna hemsidan, som är mycket trovärdig, men hittar plötsligt ett stavfel och skriver att han tänker polisanmäla saken till köparen – vilket han senare även gjorde.

– Då försvinner allt, bilden på henne och hela konversationen, säger Fredrik Regnell.

Enligt Jan Olsson, kriminalkommissarie på polisens it-brottscenter, har nätbedragare blivit allt skickligare på att göra snygga och trovärdiga betalsidor. Kortnummer är inget man behöver uppge vid affärer med privatpersoner, slår han fast.

– När det gäller annonsförsäljning på distans så är det du som säljare som ska ta initiativet till hur affärsuppgörelsen ska gå till.

Han berättar att bedragare gärna säljer vidare överkomna kortuppgifter på darknet.

– Begär att man ska visa id-uppgifter för varandra då vet båda vilka man är.

En annan sak är att bli misstänksam över är om något är för bra för att vara sant och när förloppet går snabbt, menar Jan Olsson.

Fredrik Regnell, som sedan lyckades sälja sina två hoverboards till en seriös köpare, vill varna sådana som han själv som tror att man aldrig går på nätbluffar. 

– Jag har hyfsad koll på sånt här, ändå var jag nära att gå på det, säger han.

Se också:

Brandon blåst av kryptobedragare: ”Det har blivit mycket tårar”
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!