"Vi förlorade valpen och 20 000 kronor"

Valpen Sessan blev bara 13 veckor gammal. Foto: Privat
Husse Alexander Ahlin, 22: "När du tecknar en villaförsäkring eller en bilförsäkring så börjar de gälla från första dagen. Att det inte är samma med djur är helt befängt". Foto: Privat
Tillsammans med sambon Mathilda Engström, 21, köpte han hunden Sessan i februari. Foto: Privat

Efter veterinärens dom tvingades Alexander Ahlin, 22, och Mathilda Engström, 21, avliva sin tretton veckor gamla Pomeranian-valp Sessan.

Då kom försäkringschocken - de 13 500 kronor som paret betalade för hunden och nästan 10 000 kronor i veterinärkostnader får de betala ur egen ficka.

Anledningen? Hunden blev sjuk tre timmar för tidigt.

I februari bestämde sig Alexander Ahlin, 22, och sambon Mathilda Engström, 21, från Gustavsberg utanför Stockholm att skaffa sig en ny hund.

De åkte ut till uppfödare i Älta och på kvällen kom de hem med Sessan – en nio veckor gammal Pomeranian-valp.

Eftersom försäkringsbolaget Agrias telefontjänst var stängd för dagen så försäkrades Sessan först dagen efter, vilket skulle ha stor betydelse längre fram.

– Försäkringen skulle täcka allt. Hunden var försäkrad upp över öronen, säger Alexander Ahlin.

"Fick kramp i hela kroppen"

Under torsdagen blev Sessan, då 13 veckor gammal, sjuk.

– Det var som epileptiska anfall. Hon fick kramp i hela kroppen och vi fick åka in akut till Bagarmossens djursjukhus. Veterinären berättade att när småhundar får kramp så beror det i det flesta fallen på ett medfött fel eller fel i invärtes organ, berättar Alexander Ahlin.

För att få en säkerställd diagnos krävdes omfattande ingrepp. Behandlingen skulle kosta runt 14 000 kronor.

– 14 000. Det är rätt mycket för gemene man att betala ut, säger Alexander.

Han ringde till Agria för att vara säker på att försäkringen täckte kostnaderna.

Mer än 20 000 kronor

Där började försäkringsproblemen för Alexander och Mathilda.

– En kvinna på försäkringsbolaget sa att det var svårt att ta ställning innan de fått veterinärjournalen och visste vad som är fel på hunden. Men det enda sättet att få veta säkert var att genomgå behandlingen.

På grund av de allvarliga skador som Sessan hade, kombinerat med osäkerheten om Agria skulle stå för kostnaderna, så fattade Alexander och Mathilda på fredagen beslutet att låta henne somna in.

När de efteråt satt på Bagarmossens djursjukhus fick de besked från Agria att de inte får några försäkringspengar överhuvudtaget. Varken livsförsäkringen eller veterinärskyddet gällde.

Priset för Sessan som de haft i tre veckor, 13 500 kronor, och veterinärkostnaderna på ytterligare nästan 9 648 kronor, skulle betalas ur egen ficka trots att de försäkrat hunden dagen efter inköpet.

Anledningen var att försäkringen kom med 20 dagars karenstid innan den började gälla. När Sessan kom in på sjukhuset så var det tre timmar kvar till försäkringen trädde i kraft.

Tre timmar från försäkring

– Om vi hade kommit in efter midnatt i stället för klockan 21 så hade försäkringen gällt, säger han och fortsätter:

Alexander är väldigt besviken på Agria, som han årligen betalar in 9 000 kronor till för att hålla sina övriga två hundar försäkrade.

– När du tecknar en villaförsäkring eller en bilförsäkring så börjar de gälla från första dagen. Att det inte är samma med djur är helt befängt.

– Vi förlorar hunden och går dessutom miste om 20 000 kronor. Jag tycker att det är förskräckligt.

Genom försäkringsprocessen så har Alexander aldrig uppfattat karenstiden på 20 dagar.

– Om man beställer försäkringen via webben så när man godkänner sina försäkringsvillkor så klickar man i en ruta, och då ligger villkoren i en bifogad pdf, säger Pernilla Melander, kommunikationsansvarig på Agria.

Tycker ni att det är tillräckligt tydligt?

– Man bör ögna igenom dem så man ser och vet vad som ingår i ens försäkring. Sedan är det naturligtvis en olycklig situation, men det är 20 karensdagar som vi har.

Annons: