Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Försäkringshjälp sågas – ”Väldigt höga kostnader”

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, menar att tjänster som Insurello är onödiga. Foto: Konsumenternas.
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Insurello hjälper dig att få ut ersättning från dina försäkringar. 

Baksidan: Bolaget tar upp till 25 procent av den utbetalade ersättningen. 

– Det kan bli väldigt mycket pengar, säger Anna-Karin Baltzari Danfors på oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå, som är kritisk till den nya tidens försäkringshjälp. 

Tycker du det verkar krångligt att få reda på dels vilka försäkringar du har och dels få ut så mycket som möjligt från dem?

Företaget Insurellos affärsidé är att hjälpa kunder som inte har, som man skriver på sin hemsida, "tid, energi och kunskap" att själv få ut ersättning från sina försäkringar. 

Men det finns en baksida – prislappen. Att få hjälp från Insurello är först gratis. Men skulle ersättning betalas ut från dina försäkringar tar Insurello inte mindre än en fjärdedel, 25 procent, av det utbetalade beloppet. 

"Överväg noga"

Det kan bli mycket pengar, även om företaget satt ett tak på 25 000 kronor. På Konsumenternas försäkringsbyrå är man kritisk. 

– Jag kan förstå att man som kund ibland vill hitta enkla vägar. Men jag tycker man ska överväga den här tjänsten noga, och vara medveten om att det kan bli väldigt höga kostnader, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå. 

Hon menar att det är relevant att jämföra kostnaden med advokaters verksamhet, där det enligt Advokatsamfundet är förbjudet för advokater att ta en procentsats i ersättning. 

Enkelt hitta försäkringar själv

– Det säger väl något. Och just inom försäkringsbranschen kan man få så mycket hjälp gratis. Försäkringsbolagen ska vara aktiva i sin skadereglering, säger Anna-Karin Baltzari Danfors. 

Insurello erbjuder också folk hjälp med att överhuvudtaget hitta sina försäkringar. Men det är också enkelt att göra själv, menar Anna-Karin Baltzari Danfors.

– Man kan själv kolla upp detta via sina autogiron, via sin arbetsgivare eller via facket, säger hon.

Överlag ser hon en trend med nya fintech-bolag som dyker upp erbjuder tjänster som konsumenten enkelt kan göra själv. 

– Med digitaliseringen kan man enkelt erbjuda sådan hjälp. Visst kan det vara bra ibland, men man måste verkligen fundera på om det är värt kostnaden. 

Hittar ofta fler försäkringar

Insurellos vd och grundare Marcus Janback säger att bolaget ofta hittar ytterligare försäkringar som kunden inte visste om att han eller hon hade, och därför kan kunden få ut ännu mer i ersättning än om han eller hon drivit processen själv, trots avgiften. Avgiften på 25 procent av eventuell utbetalning säger han ligger i linje med vad liknande tjänster inom andra områden ligger, framhåller Marcus Janback. 

På Konsumenternas Försäkringsbyrå menar man att ungefär samma hjälp som ni erbjuder går att få gratis?

– Det finns mig veterligen ingen annan digital aktör än Insurello som driver ärenden från start till mål, hanterar all administration och pappersarbete, hittar alla försäkringar för just ditt specifika fall, och sätter sig in i villkoren för att veta vilken ersättning du har rätt till. Att inte ta ut en ersättning för en sådan tjänst i de fall där ersättning utgår vore i min värld underligt.

 

Om du är missnöjd med försäkringsbolaget

Är du missnöjd med hur försäkringsbolaget gjort sin bedömning kan du begära omprövning av ärendet inom 6 månader. Du har alltid rätt att få en bedömning av någon annan än den som fattade det första beslutet hos försäkringsbolaget.

Är du inte nöjd kan du vända dig till försäkringsbolagets kundombudsman. 

Du kan också anmäla till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller någon av alla branschgemensamma prövningsnämnder. Exempelvis Personförsäkringsnämnden, Ansvarsförsäkringens personskadenämnd eller Trafikskadenämnden. Du måste skicka in anmälan inom ett år från det att du första gången klagade hos försäkringsbolaget. 

Den allmänna preskriptionstiden är 10 år. En skada måste alltså anmälas till bolaget inom 10 år från det att den inträffade. När det gäller skador som inträffat före den 1 januari 2015 måste dock den som vill kräva ersättning göra det inom 3 år från det att han/hon märkt eller fått kännedom om skadan. 

Källa: Konsumenternas försäkringsbyrå

Annons: