Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Förpackningarna krympte – så blir du lurad i butiken

Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: CHARLIE DREVSTAM / COPYRIGHT BELONGS TO CHARLIE DREVSTAM

Krympande kaffeförpackningar, luftiga chipspåsar och chokladkakor med olika vikt men samma prislapp. 

Livsmedelsjättarna ser dig som en vandrande sedelbunt och tvekar inte att lura skjortan av dig. 

– Det är inte schyst. Man ska köra med öppna kort, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter. 

Den krympande förpackningen med oförändrad prislapp tycks vara livsmedelsjättarnas favorit bland trolleritricken. 

Kaffetillverkarna är de mest kända exemplen. 

För ett år sedan väcktes stor uppmärksamhet när svenska kaffetillverkaren Gevalia valde att krympa förpackningar från 500 till 450 gram samtidigt som priset höjdes. Foto: Gevalia

LÄS MER: Kaffepaketet krympte: ’Det är ett simpelt trick’

Ica kastade ut Gevalia från centrallagret

För ett år sedan väcktes stor uppmärksamhet när Gevalia valde att krympa förpackningar från 500 till 450 gram samtidigt som priset höjdes – vilket fick butiksjätten Ica att krympa andelen Gevaliaprodukter på centrallagret med 30 procent. 

– Det är ett klassiskt knep för att försöka höja priserna utan att det märks, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter. 

Sedan tidigare hade Gevalias konkurrenter, Zoégas och Löfbergs lila, låtit sina förpackningar genomgå samma bantningskur.  

– De tidigare kaffeförpackningarna på 500 gram har fungerat bra. Alla märken hade samma vikt i butikshyllan och det var enkelt att få fram kilopris genom att dubbla butikspriset. När man sänker det till 450 gram så krånglar man till det. Det finns inget annat skäl än att man vill smyghöja priserna, säger Jan Bertoft. 

Marabous klassiska mjölkchoklad. Foto: / MARABOU

LÄS MER: Bennos stora juiceilska: "Fy katten vad svinigt"

Marabou om de olika storlekarna: "Produktionsteknisk"

Marabou förvirrar kunderna genom att ha chokladkakor på 200 gram, 185 gram och 180 gram, som är förvirrande lika i storlek. 

"Anledningen till att vikterna varierar är dels produktionsteknisk – vissa produkter går att tillverka i 200 gram, andra i 185 gram eller 180 gram – dels att olika ingredienser helt enkelt väger olika mycket", har Marabou tidigare meddelat Råd & Rön, som ges ut av Sveriges konsumenter. 

 

TIPS? MEJLA! Har du tips på förpackningar som krympt – mejla dinapengar@expressen.se

 

Att de små viktvariationerna skulle handla om produktionstekniska begränsningar är inte en förklaring som Jan Bertoft köper rakt av. 

– Det är möjligt att det finns en sådan förklaring i något enstaka fall. Men generellt sett så luktar det undanflykt. Det är klart att det blir pinsamt när man blir påkommen. 

Konsumenten Tim Clark uppmärksammade Icas krymta kvargförpackning. Foto: / PRIVAT

LÄS MER: Icas kvarg krympte – priset det samma

Så krympte Ica förpackningarna med drickkvarg

Exemplen på krympande förpackningar är många. Och bara några dagar efter att Ica gått ut hårt mot Gevalia så uppmärksammades det att förpackningarna på Icas egen drickkvarg hade krympt från 350 till 330 milliliter. 

Tim Clark reagerade på att Icas drickkvarg hade krympt – utan att prislappen hade minskat. Foto: / PRIVAT

Prislappen var dock oförändrad. 

– De motiverade med att det var en bättre förpackning. Bättre för Ica kanske – men inte för kunderna, sa kunden Tim Clark till Expressen efter upptäckten. 

Enligt Ica hade man sänkt priset centralt – men vissa butiker hade lämnat det oförändrat. 

När juicetillverkaren Brämhults lanserade en flaska på 0,85 liter, i stället för den tidigare enlitersflaskan, upptäckte flera kunder att den hade samma pris eller till och med ett högre, än sin större förlaga. 

Enligt Brämhults hade de visst sänkt priserna på 0,85 literflaskorna – och det var i stället handlarna som försökt sko sig genom att inte sänka butikspriserna. Foto: Brämhults

LÄS MER: Roboten Flippy vänder 150 burgare i timmen

Benno, 43, upptäckte Brämhults krympning

Benno Andreasson, 43, från Göteborg berättat om sin upprördhet när han handlade på Coop och kunde konstatera att priset i själva verket hade höjts – med 15 procent. 

Benno Andreasson. Foto: Privat

– Där stod både den lilla och den stora flaskan och då är det tydligt att literpriset är fem spänn dyrare på den nya förpackningen, sa Benny Andreasson till Expressen.

Enligt Brämhults hade de visst sänkt priserna på 0,85 literflaskorna – och det var i stället handlarna som försökt sko sig genom att inte sänka butikspriserna. 

Tidigare har även burkar med Kopparbergs cider, OLW:s chipspåsar och Toblerone-chokladen genomgått det märkliga förvandlingsnumret med att krympa till bibehållet pris. 

Chipsjätten OLW krympte innehållet från 300 till 275 gram 2015. Konkurrenten Estrella följde sedan efter. Foto: / OLW/ORKLA

LÄS MER: McDonald’s ändrar sin hamburgare efter 46 år

Livsmedelsjättarnas fräckhet kan straffa sig 

Jan Bertoft tror dock att livsmedelsjättarna kan få sota för sina fräcka knep och höjer ett varningens finger till företagen som funderar på att ta fram krympmaskinen.  

– Det finns en stor risk att det här slår tillbaka mot livsmedelstillverkarna, det ska de vara medvetna om. I och med internet och det snabba steget till sociala medier så kan det bli en ganska stor backlash. Det som försöker sig på sådana här knep ska vara medvetna om detta: vi har tio miljoner konsumenter där ute och rätt många av dem är väldigt observanta och gillar inte det här. 

 

Vi har också krympt våra förpackningar

Kaffepaketen

Ica valde att plocka bort 30 procent av Gevalias kaffepaket från sitt centrallager efter att de krympt paketen – och samtidigt gjort en oskälig prishöjning enligt Ica. Tidigare har även Zoegas och Löfbergs lila minskat de klassiska 500-gramspaketen med kaffe till 450 gram.

Toblerone

Förra hösten valde företaget bakom Tobleronen, Mondelez, att krympa flera versioner av den klassiska chokladkakan. 170-gramskakan minskade till 150 och den som vägt 400 gram krympte till 360. Något som orsakade stor ilska på sociala medier.

Chipspåsar

Våren 2015 valde OLW att minska sina chipspåsar. Tidigare vägde de 300 gram, men de minskade innehållet till 275 gram. Inte långt efter minskade även Estrella sina påsar.

Kopparberg cider

Tidigare fick den som köpte en Kopparberg cider en burk på 50 centiliter. Men företaget har gjort om burken, så numera får man i stället 44 centiliter.

Samarin

Den som hade en orolig mage kunde lugna den med ett paket Samarin med 36 doser. Numera får man dock nöja sig med 18 påsar - alltså hälften.

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!