Jan Lindblom från Dalarna kammade hem det prestigefyllda priset. Foto: /IBL / /IBLJan Lindblom från Dalarna kammade hem det prestigefyllda priset. Foto: /IBL / /IBL
Jan Lindblom från Dalarna kammade hem det prestigefyllda priset. Foto: /IBL / /IBL
Karl-Johan von Heland med hustrun Eva Hamilton. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESKarl-Johan von Heland med hustrun Eva Hamilton. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Karl-Johan von Heland med hustrun Eva Hamilton. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Micael Bindefeld och Margareta Thorgren. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESMicael Bindefeld och Margareta Thorgren. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Micael Bindefeld och Margareta Thorgren. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Annie Lööf och Ulf Kristersson. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESAnnie Lööf och Ulf Kristersson. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Annie Lööf och Ulf Kristersson. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Peder och Caroline Dinkelspiel. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESPeder och Caroline Dinkelspiel. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Peder och Caroline Dinkelspiel. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Ann Linde. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURESAnn Linde. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Ann Linde. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Tidigare racingförarens företag prisas för succén

Publicerad

Nu har årets Supergasell korats i Dagens industris Gaselltävlingen. 

Det blev Jan Lindblom från Dalarna som kammade hem det prestigefyllda priset.

– Det känns förstås otroligt roligt, säger han till Dagens industri.

Gaselltävlingen uppmärksammar de snabbast växande företagen i Sveriges 21 län. För att kvalificera sig som ett gasellföretag ska omsättningen ha fördubblats under en fyraårsperiod och dessutom ha ökat varje år.

I Stockholm delas sedan det mest ärofyllda priset "Årets Supergasell" ut till det bolag som vuxit mest av alla.

7.366 procent – så mycket har Jan Lindbloms från Faluns företag Byggprojekt i Dalarna vuxit mellan 2013 och 2016. Det är mer än något annat företag i tävlingen.

– Det känns förstås otroligt roligt. Samtidigt har jag inte hunnit reflektera så mycket, just nu är det extremt mycket att göra, säger Jan Lindblom till Dagens industri.

Jan Lindblom har varit racingförare på elitnivå och haft topptjänster inom bland annat NCC, där han har arbetat med Asien som marknad.

Filippa Reinfeldt i vimlet på konserthuset.Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Satsade alla besparingar

Men 2013 tog han alla sina besparingar och satsade på att bygga upp ett eget byggbolag från grunden hemma i Dalarna. 

I första hand planerar Jan Lindblom en etablering av företaget i Uppsala och han tror att han på många sätt kan kopiera det som han gjort i Falun.

– Men marknaden är större i Uppsala. Dessutom finns Västerås, Stockholm, ja hela Mälardalen. Går man in i rätt segment ser det bra ut på lång sikt.

Årets Digitala Gasell gick till Annica Forsgren Kjellman, Skincity Sweden. 

 

Årets supergasell 2017:

Namn: Jan Lindblom

Ålder: 44 år

Bor: Falun

Yrkesbakgrund: Jobbat inom NCC, bland annat med ansvar för inköpsmarknaden i Asien. Varit operativ chef och vd i en affärssatsning i Kina som leddes av finansmannen Gerard De Geer och Jesper Jos Olsson, en av Icons grundare.

 

Andra Gasellvinnare:

Årets Digitala Gasell: Skincity Sweden, Annica Forsgren Kjellman

Stockholms län: Desenio, Helena Blomqvist.

Uppsala län: Nina Familjestöd, Diana Kobadi och Navid Kheldi.

 

 

Relaterade ämnen
Karin Selåker Hangasmaa
Karin Selåker Hangasmaa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen