Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Företagen som tjänar miljarder på Star Wars

Redan en dryg månad innan premiären har den sjunde filmen dragit in 430 Mkr – en fjärdedel av produktionskostnaden – i förhandsbokade biljettintäkter.
Fansen går redan i spinn inför premiären av den sjunde Star Wars-filmen "The Force Awakens" den 16 december. Foto: Supplied By Lmk
Analysfirman Piper Jaffray uppskattar marknaden för Star Wars-prylar till drygt 26 miljarder kronor bara i år, och för de närmaste tolv månaderna till nästan det dubbla. Foto: Paul Martinka / Splash News
Lego, som i februari gick om Ferrari som världens starkaste varumärke, har Star Wars att tacka för mycket. Foto: Doug Meszler / Splash News
Redan 1999 lanserades temat, och under flera år höll intäkterna från Lego Star Wars familjen Christiansens läckande imperium över ytan. Foto: LEGO
Till dags dato har de sex Star Wars-filmerna gett nästan 250 miljarder kronor i intäkter, när biljettintäkter, leksaker och spel summeras. Foto: Paul Martinka / Splash News
I bakgrunden myser George Lucas vidare. De royalty-ersättningar han får fortsätter att pumpa upp den personliga förmögenheten, som tidsskriften Forbes uppskattar till drygt 47 miljarder kronor. Foto: Winslow Townson
Enligt Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, kan vi känna på oss att vi blir manipulerade. Men köpimpulserna är ändå för starka att stå emot. Foto: Anders Ylander
Sara Morge, vd på pr- och varumärkesbyrån Friends Agenda, imponeras av att konceptet är så starkt att det nästan marknadsför sig självt.
1 / 9

Fansen går redan i spinn inför premiären av den sjunde Star Wars-filmen "The Force Awakens" den 16 december. Men mest uppåt är nog ändå vd:arna för Disney, Hasbro, Electronic Arts samt Lego.

De fyra företagen kommer att raka in miljarder inte bara på biljetter utan också julklappar och dataspel som rider på rymdsagans urstarka varumärke.

– Det blir som ett slags kollektiv hysteri, eller masspsykos, säger Eva Ossiansson, forskare i marknadsföring.

Våren 1976 anade få att den bisarra låtsasvärld som filmades i den tunisiska öknen skulle bli en av de mest lönsamma filmsviterna någonsin.

Filmens budget spikades till motsvarande 95 miljoner kronor, sedan den 32-årige regissören George Lucas spräckt den ursprungliga på 70 Mkr.

Till dags dato har de sex Star Wars-filmerna gett nästan 250 miljarder kronor i intäkter, när biljettintäkter, leksaker och spel summeras.

Har dragit in 430 miljoner innan premiären

Redan en dryg månad innan premiären har den sjunde filmen, "Star Wars - The Force Awakens" dragit in 430 Mkr – en fjärdedel av produktionskostnaden – i förhandsbokade biljettintäkter.

Den 4 september firade leksaksföretaget Hasbro ”Force Friday”, ett påhittat evenemang för att markera försäljningsstarten för licensierade leksaker.

Analysfirman Piper Jaffray uppskattar marknaden för Star Wars-prylar till drygt 26 miljarder kronor bara i år, och för de närmaste tolv månaderna till nästan det dubbla.

Hasbro, med vd Brian Goldner, kommer att vräka ut t-shirts, ryggsäckar och diverse plastfigurer på en marknad som aldrig verkar mättas.

Enligt Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, kan vi känna på oss att vi blir manipulerade. Men köpimpulserna är ändå för starka att stå emot.

– Vi människor tror gärna att vi ska vara så rationella, men det är känslorna som styr vårt agerande, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Prinsessan Estelle spelar högt på börsen

Star wars battlefront kommer att säljas i miljoner

En sådan – för företagen extremt lukrativ – känsla berör viljan att definiera sin sociala identitet.

– Det är rädslan att vara utanför – du vill inte vara sämre och inte förstå vad det handlar om, säger Eva Ossiansson.

Den 17 november lanserade ”Star Wars Battlefront”. Spelet, som utvecklats av svenska Dice, beräknas sälja i minst 13 miljoner exemplar.

Dices ägare Electronic Arts är amerikanskt, men äventyrsspelet kommer att vara Sveriges mest ekonomiskt värdefulla kulturexport i år långt mer lönsam än David Lagercrantz Millennium-bok.

Harrison Ford, Carrie Fisher och Mark Hamill i första Star Wars-filmen från 1977. Foto: AP 20TH CENTURY-FOX FILM CORPORATION

 

Lego - världens starkaste varumärke

Lego, som i februari gick om Ferrari som världens starkaste varumärke, har Star Wars att tacka för mycket. Redan 1999 lanserades temat, och under flera år höll intäkterna från Lego Star Wars familjen Christiansens läckande imperium över ytan. Den omstöpning av Lego som inleddes 2004 vilade ännu mer på Star Wars. Den danska leksaksjätten tjänar nu mer än någonsin – vid senaste bokslutet blev vinsten drygt 12 miljarder kronor – och inför julhandeln rapporterar Lego om att fabrikerna har svårt att hinna med alla beställningar.

Sara Morge, vd på pr- och varumärkesbyrån Friends Agenda, imponeras av att konceptet är så starkt att det nästan marknadsför sig självt.

– Man har lyckats bygga ett varumärke som engagerar så många människor och sett att det finns en potential att utvidga det här universumet långt bortom filmerna, säger hon.

I bakgrunden myser George Lucas vidare. De royalty-ersättningar han får fortsätter att pumpa upp den personliga förmögenheten, som tidsskriften Forbes uppskattar till drygt 47 miljarder kronor.

 

LÄS OCKSÅ: Två av tre tvååringar använder internet

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!