Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Föräldrarna rasande på H&M – säljer ”sexiga” barnkläder

Åsa Enqvist, 36, är upprörd över H&M:s barnkläder. Foto: PRIVAT
Även Lina Svensson, 37, har reagerat på utbudet. Foto: PRIVAT

Knälånga shorts för pojkarna – och rumpkorta diton för flickorna.

Nu ryter flera föräldrar ifrån mot skillnaderna på H&M:s barnkläder.

– Det är förskräckligt. En nioåring leker ju fortfarande. De går inte runt och är sexiga, säger mamman Åsa Enqvist.

Häromdagen skulle Åsa Enqvist, 36, köpa nya shorts åt sin nioåriga dotter. Men när hon besökte H&M:s nätbutik blev hon upprörd. 

De enda modeller som fanns för tjejer var lågt skurna och av kort snitt.

– Jag räknade till 30 par och alla var rumpkorta. Inte ett enda par gick ner till halva låren. Men så tittade jag under killsektionen och där var nästan alla shorts långa. Vad är det för skillnad på en nioårig tjej eller pojke? De leker ju lika mycket, säger hon.

H&M:s shorts för flickor. Foto: H&M

 

LÄS MER: H&M:s bebiströja får kritik: ”Kvävningsrisk” 

Halva rumpan syns i shortsen

Efter upptäckten skrev hon ett uppmärksammat inlägg på H&M:s Facebooksida där hon kritiserade klädjätten för det skeva utbudet. 

– Shortsen är dessutom lågt skurna i midjan så om min dotter böjer sig fram syns halva rumpan. Och när hon lyfter på benet så kommer halva skinkan fram. Jag vet inte vem som tycker att det är snyggt att ett barn ska visa så mycket hud, säger Åsa Enqvist och fortsätter:

– Jag har svårt att tro att alla föräldrar vill att så små barn ska delas upp på grund av kön. Barn ska inte gå runt och se snygga ut. De ska röra sig och leka, och ha kläder som uppmanar till det. 

H&M:s shorts för pojkar. Foto: H&M

LÄS MER: Nordea: Så lätt kan H&M höja fabriksarbetarlönerna 

Smala jeansmodeller för tjejer

Även mamman Lina Svensson, 37, har reagerat på H&M:s barnkläder. När hennes åttaåriga dotter skulle köpa nya jeans i veckan så fanns det bara två modeller att välja mellan – slim fit eller skinny fit.

– Varför finns det ens ett sådant begrepp som skinny fit på barnkläder? Så som samhället ser ut i dag så behöver inte H&M också framhäva ett konstigt kroppsideal i så unga åldrar. Jag märker redan nu på min dotter att hon börjar bli medveten om sin storlek, säger Lina Svensson och fortsätter:

– Jag tycker att det är skamligt faktiskt. Barnkläder ska vara bekväma. Jag har full förståelse för att vissa barn är extremt smala, men det måste finnas ett utbud för alla. Barn ska inte behöva placeras i ett fack så tidigt.

Även mamman Lina Svensson, 37, har reagerat på H&M:s utbud. Foto: PRIVAT

LÄS MER: Expert: ”H&M:s dagar som branschens stjärna är över” 

H&M: Kläderna ska inte vara stötande

Även Lina Svensson berättade om sina upplevelser på Facebook. Både hon och Åsa Enqvist har dessutom fått medhåll från flera andra föräldrar som instämmer i kritiken mot H&M:s utbud.

I ett mejl svarar H&M:s presskontakt Iñigo Sáenz Maestre att man tar till sig av kritiken inför kommande kollektioner:

”Det är viktigt för oss att våra barnkollektioner är moderiktiga såväl som praktiska. När vi tar fram nya barnkläder vill vi alltid kunna erbjuda ett brett utbud av storlekar och stilar som ska passa barnens dagliga aktiviteter – både för pojkar och för flickor. Vi strävar efter att inte sälja barnkläder som kan uppfattas som stötande”, skriver han i mejlet.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!