Åsa Enqvist, 36, är upprörd över H&M:s barnkläder. Foto: PRIVATÅsa Enqvist, 36, är upprörd över H&M:s barnkläder. Foto: PRIVAT
Åsa Enqvist, 36, är upprörd över H&M:s barnkläder. Foto: PRIVAT
Även Lina Svensson, 37, har reagerat på utbudet. Foto: PRIVATÄven Lina Svensson, 37, har reagerat på utbudet. Foto: PRIVAT
Även Lina Svensson, 37, har reagerat på utbudet. Foto: PRIVAT

Föräldrarna rasande på H&M – säljer ”sexiga” barnkläder

Publicerad

Knälånga shorts för pojkarna – och rumpkorta diton för flickorna.

Nu ryter flera föräldrar ifrån mot skillnaderna på H&M:s barnkläder.

– Det är förskräckligt. En nioåring leker ju fortfarande. De går inte runt och är sexiga, säger mamman Åsa Enqvist.

Häromdagen skulle Åsa Enqvist, 36, köpa nya shorts åt sin nioåriga dotter. Men när hon besökte H&M:s nätbutik blev hon upprörd. 

De enda modeller som fanns för tjejer var lågt skurna och av kort snitt.

– Jag räknade till 30 par och alla var rumpkorta. Inte ett enda par gick ner till halva låren. Men så tittade jag under killsektionen och där var nästan alla shorts långa. Vad är det för skillnad på en nioårig tjej eller pojke? De leker ju lika mycket, säger hon.

H&M:s shorts för flickor.Foto: H&M

 

LÄS MER: H&M:s bebiströja får kritik: ”Kvävningsrisk” 

Halva rumpan syns i shortsen

Efter upptäckten skrev hon ett uppmärksammat inlägg på H&M:s Facebooksida där hon kritiserade klädjätten för det skeva utbudet. 

– Shortsen är dessutom lågt skurna i midjan så om min dotter böjer sig fram syns halva rumpan. Och när hon lyfter på benet så kommer halva skinkan fram. Jag vet inte vem som tycker att det är snyggt att ett barn ska visa så mycket hud, säger Åsa Enqvist och fortsätter:

– Jag har svårt att tro att alla föräldrar vill att så små barn ska delas upp på grund av kön. Barn ska inte gå runt och se snygga ut. De ska röra sig och leka, och ha kläder som uppmanar till det. 

H&M:s shorts för pojkar.Foto: H&M

LÄS MER: Nordea: Så lätt kan H&M höja fabriksarbetarlönerna 

Smala jeansmodeller för tjejer

Även mamman Lina Svensson, 37, har reagerat på H&M:s barnkläder. När hennes åttaåriga dotter skulle köpa nya jeans i veckan så fanns det bara två modeller att välja mellan – slim fit eller skinny fit.

– Varför finns det ens ett sådant begrepp som skinny fit på barnkläder? Så som samhället ser ut i dag så behöver inte H&M också framhäva ett konstigt kroppsideal i så unga åldrar. Jag märker redan nu på min dotter att hon börjar bli medveten om sin storlek, säger Lina Svensson och fortsätter:

– Jag tycker att det är skamligt faktiskt. Barnkläder ska vara bekväma. Jag har full förståelse för att vissa barn är extremt smala, men det måste finnas ett utbud för alla. Barn ska inte behöva placeras i ett fack så tidigt.

Även mamman Lina Svensson, 37, har reagerat på H&M:s utbud.Foto: PRIVAT

LÄS MER: Expert: ”H&M:s dagar som branschens stjärna är över” 

H&M: Kläderna ska inte vara stötande

Även Lina Svensson berättade om sina upplevelser på Facebook. Både hon och Åsa Enqvist har dessutom fått medhåll från flera andra föräldrar som instämmer i kritiken mot H&M:s utbud.

I ett mejl svarar H&M:s presskontakt Iñigo Sáenz Maestre att man tar till sig av kritiken inför kommande kollektioner:

”Det är viktigt för oss att våra barnkollektioner är moderiktiga såväl som praktiska. När vi tar fram nya barnkläder vill vi alltid kunna erbjuda ett brett utbud av storlekar och stilar som ska passa barnens dagliga aktiviteter – både för pojkar och för flickor. Vi strävar efter att inte sälja barnkläder som kan uppfattas som stötande”, skriver han i mejlet.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen