Ann-Christin, Sallie och Leif i vardagsrumssoffan. Försäkringsbolaget har chockhöjt Sallies försäkringspremie. Foto: Privat
Ann-Christin, Sallie och Leif i vardagsrumssoffan. Försäkringsbolaget har chockhöjt Sallies försäkringspremie.  Foto: Privat

Flyttade – plötsligt blev Sallie 70 procent dyrare

Publicerad
Uppdaterad

Försäkringspremien för den sexåriga amstafftiken Sallie höjdes med cirka 1 700 kronor – för att ägarna, Leif och Ann-Christin Holmberg, flyttade till en annan del av landet. 

Bolaget Moderna Försäkringar anser att paret och Sallie nu bor i ett högriskområde för hundar.

– Jag tyckte det var helgalet, säger Leif. 

Paret Holmberg, Leif, 63, och Ann-Christin, 67, drog upp bopålarna och flyttade från Örebro till Bullaren i norra Bohuslän. 

 

LÄS MER: Okänd miljardär bakom upprop mot utvisningar

Premiehöjning på 70 procent – utan förklaring

Med sig hade de Sallie, en sexårig amstafftik. 

– När vi hade varit här ett tag fick vi en tilläggsräkning på hundförsäkringen. Det stod inte vad det handlade om, bara att det var en premiehöjning från 2 489 kronor till 4 204 kronor per år. Det lämnades ingen förklaring överhuvudtaget, säger Leif Holmberg. 

Vad tänkte du när du såg den här räkningen?

– Först tänkte jag att det var något galet eftersom vi redan hade betalat en årspremie för vår hund. Då ringde jag upp försäkringsbolaget som hävdade att de fördelar kostnaden utifrån postnummer. 

Vad tycker du om det? 

– Jag tyckte det var helgalet. Men de står på sig och anser att de har rätt. I försäkringsvillkoren finns ingenting om att försäkringspremien ska höjas för att man får ett visst postnummer när man flyttar.

 

LÄS MER: Försäkringsbolagens smäll mot djurägarna

Experten: "De borde absolut lägga till den informationen"

Leif Holmbergs fall har tidigare uppmärksammats av SVT:s konsumentredaktion Plus, som talat med Rebecka Troué, jurist och expert på djurförsäkringar vid Konsumenternas försäkringsbyrå. 

Rebecka Troué, jurist och expert på djurförsäkringar vid Konsumenternas försäkringsbyrå. Foto: Sofina Bilder

Hon berättar att djurförsäkringar räknas som sakförsäkringar. 

– Det är som om du byter adress och parkerar bilen på en ny plats. Då beräknar försäkringsbolaget kostnaden på din bilförsäkring utifrån skadefrekvensen på bilar på det postnumret, säger Rebecka Troué till SVT. 

Däremot anser hon att informationen om att premien kan ändras vid flytt till annat postnummer borde finnas i avtalsvillkoren. 

– De borde absolut lägga till den informationen. Det vore mycket tydligare, säger Rebecka Troué till SVT.

 

LÄS MER: Så mycket kostar ditt husdjur dig – varje år

Leif Holmberg: "Kostnaden borde fördelas"

SVT har även varit i kontakt med Moderna försäkringar som i ett mejl meddelar att det är branschstandard att ta ut olika priser i olika områden och att de försöker sätta så rättvisa priser som möjligt. De skriver även att paret Holmberg kan få avsluta försäkringen i förtid om de känner sig vilseledda. 

Leif Holmberg anser att försäkringsbolaget borde se över reglerna för sina djurförsäkringar. 

– Själv tycker jag att kostnaden borde fördelas på alla försäkrade hundar och inte på vart man bor. Vissa får då lite högre kostnader och andra lite lägre men det blir mer rättvist, säger han till Expressen. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen