Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygstrejken hotar att sprida sig och växa

Svensk Pilotförening hotar nu att ta ut ett stort antal av sina medlemmar i övertidsblockad. Aktionen berör sex flygbolag, däribland SAS och Malmö Aviation. Foto: Johan Nilsson / Tt
I centrum för hela konflikten står flygbolaget Flybes bemanningsbolag Global Employer Company, GEC. Foto: Thomas Johansson/Tt
Dessutom varslar pilotföreningen om sympatiåtgärder vid sex andra flygbolag i Sverige. Förutom SAS och Malmö Aviation gäller det Braaethens Regional, Nova Airlines, TUIflyg Nordic och Amapola Flyg.
Piloterna rasar bland annat mot att de kanske kommer att tvings sitta och snabbäta kall mat inne i planen, ibland två gånger per dag. Foto: Lisa Mattisson Exp

Det blev ingen snabb lösning på flygstrejken.

Under måndagskvällen sa Unionen nej till medlarnas bud.

Och strejken kan nu växa ytterligare i veckan.

Det är Svensk Pilotförening som nu hotar att ta ut ett stort antal av sina medlemmar i övertidsblockad. Aktionen berör sex flygbolag, däribland SAS och Malmö Aviation.

Aktionen har en direkt koppling till den pågående konflikten där fackförbundet Unionen i morse tog ut sina kabinanställda i strejk. Drygt 300 resenärer berördes.

– På sikt kommer det här att märkas, säger Gunnar Mandahl, vice ordförande i pilotföreningen.

Piloterna rasar bland annat mot att de kanske kommer att tvings sitta och snabbäta kall mat inne i planen, ibland två gånger per dag.

I centrum för hela konflikten står flygbolaget Flybes bemanningsbolag Global Employer Company, GEC.

GEC bemannar de flygplan som formellt brittiska Flybe flyger för SAS räkning på vissa mindre linjer. För resenären syns ingen skillnad eftersom planen är målade i SAS vanliga färger och personalen är klädda i SAS kläder och deras emblem. Det gäller både kabinpersonalen och piloterna.

 

LÄS MER: Flygstrejk på Arlanda – SAS-plan instälda

 

Saknar kollektivavtal

GEC flyger för SAS räkning mellan Arlanda och Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Åbo, Vasa och Tammerfors.

Både piloterna och de kabinanställda saknar i dag kollektivavtal med GEC/Flybe och det är utformningen av de kommande kollektivavtalen som striden gäller.

Drygt 300 passagerare berördes när Unionen i morse tog ut sina 30 medlemmar i strejk på de aktuella linjerna.

Förhandlingar mellan parterna med Medlingsinstitutet som sammanhållande har hållits under dagen.

– Vi är mycket besvikna på att det nu blir en strejk, men hoppas på en lösning under måndagen, sa Elisabeth Holming-Schiller, tf vd för Svenska Flygbranschen innan konflikten bröt ut.

Unionen kräver ett kollektivavtal som ligger i linje med andra regionala flygbolag i Sverige.

– Nya aktörer ska inte försämra villkoren för kabinanställda på den svenska arbetsmarknaden. Ytterst kan det då komma att handla om social dumpning, säger Niklas Hjert, förhandlingschef på Unionen.

 

LÄS OCKSÅ: SAS öppnar ny daglig linje till USA

Inte slut på regionala flygkaoset

Men det blev ingen lösning under mötet.

"Unionen har svarat nej till medlarnas hemställan ikväll eftersom vare sig lönen eller villkoren är i nivå med standardvillkoren i övriga flygbranschen i Sverige.", skriver fackförbundet på sin hemsida.

Och oavsett hur det går i den konflikten kan det bli störningar i flygtrafiken i veckan. Svensk pilotförening hotar med strejk tre viktiga resdagar i veckan, nämligen torsdagar, söndagar och måndagar med start vid midnatt nu på torsdag.

Dessutom varslar pilotföreningen om sympatiåtgärder vid sex andra flygbolag i Sverige. Förutom SAS och Malmö Aviation gäller det Braaethens Regional, Nova Airlines, TUIflyg Nordic och Amapola Flyg.

– För dessa bolag gäller det övertidsblockad. På sikt kommer det att märkas, säger Gunnar Mandahl, vice ordförande i Svensk Pilotförening. Vissa av bolagen är mycket beroende av att deras anställda jobbar övertid.

Piloternas konflikt om kollektivavtalet gäller både löner, arbetstider, semesteruttag och hur piloterna ska äta.

– Arbetsgivaren vill ersätta rasterna med måltidsuppehåll där piloterna ska få 20 minuter på sig att äta kall mat, säger Gunnar Mandahl i pilotföreningen.

Både piloternas strejkvarsel och övertidsblockaden träder i kraft vid midnatt torsdag morgon.

 

LÄS OCKSÅ: Ving-resan blev en mardröm: "Jäkla hån"

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!